برگزاری پنجاهمین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی

۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۶ کد : ۲۴۱۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۷۶۶
پنجاهمین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی با حضور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و دیگر اعضا برگزار شد.
برگزاری پنجاهمین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی

به گزارش وب دا مرکزی، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در این نشست، گفت: سند پیشگیری از بیماری های غیر واگیر استان مرکزی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه های اجرایی تدوین می شود.

سعید فرخی افزود: این سند با کمک سایر دستگاه ها برای انجام معاینه های دوره ای و آموزش کارکنان برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و بهره گیری از ظرفیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و شورای ترافیک استان برای کاهش مرگ و میرها ناشی از حوادث ترافیکی تهیه و تدوین می شود.

وی اظهار داشت: نیاز است برای تهیه این سند وظیفه و هدف تمامی دستگاه ها برای کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر و حوادث رانندگی مشخص و به آنها ارایه شود.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از برنامه های اولویت دار استانداری دانست و گفت: با توجه به اینکه بیمارستان های بخش خصوصی با مشارکت سرمایه گذاران ایجاد شده باید برقراری عدالت در پرداخت ها در این بخش و بخش دولتی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست از اجرای طرح اندازه گیری میزان باقی مانده سموم به صورت نمونه در هشت محصول کشاورزی در استان خبر داد و گفت: این طرح با هدف انتقال محصولات کشاورزی سالم از مزرعه به سفره مردم به صورت نمونه در محصولاتی از جمله پرتقال، گوجه فرنگی، کلم و سیب زمینی با کمک جهاد کشاورزی استان انجام می شود.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: بر اساس مطالعه های انجام شده بیماری های غیرواگیر، حوادث و سرطان به عنوان سه عامل اصلی مرگ و میر در استان مرکزی شناسایی و اقدام های مناسبی در زمینه پیشگیری از این بیماری ها انجام شده است.

وی اظهار داشت: 54 درصد عوامل بیماری های غیر واگیر در استان مرکزی قبل از بروز حادثه و با هدف کاهش مرگ و میر در مدت 2 سال گذشته شناسایی و برطرف شده است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم ‌پزشکی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست بر ضرورت تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر استان تاکید کرد.

دکتر جواد نظری با اشاره به تلاش در جهت کنترل و کاهش بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: سالانه ۳۶ میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری‌های غیر واگیر جان خود را از دست می‌دهند که در این راستا باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر و اهداف تعیین شده مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی فشار خون، کاهش ۳۰ درصد مصرف دخانیات، کاهش ۳۰ درصد مصرف نمک، کاهش ۱۰ درصد کمبود تحرک، کاهش ۱۰ درصد مصرف الکل و مشروبات و ... افزود: در کشور ما نیز یک برنامه ۱۰ ساله تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است و تمامی ارکان دولت نیز موظف به همکاری هستند تا بتوان بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی را کنترل کرد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: در سال گذشته ۴۲ درصد مرگ در استان مرکزی ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۶ درصد ناشی از سرطان و ۱۰ درصد مربوط به علل خارحی و حوادث بوده است و سرطان در بین زنان در رتبه نخست مرگ و در بین مردان علل خارجی در جایگاه اول بوده است و طبق تاکید وزارت بهداشت باید سند بیماری‌های غیرواگیر در استان ها تدوین شود.

وی با اشاره به فعالیت سامانه سیب در استان و در نظر گرفتن کارشناس تغذیه و روانشناس در مراکز بهداشت، گفت: ۵۴ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی خدمات مراکز بهداشت را دریافت کرده‌اند به طوری که در راستای ارائه این خدمات و غربالگری ۲۰ هزار و ۷۴۲ مبتلا به بیماری دیابت، ۳۵ هزار و ۹۸۱ نفر مبتلا به فشار خون و ۹ هزار و ۹۶۹ نفر مبتلا به چربی خون شناسایی شدند و حتی در بحث سرطان و غربالگری ۳۹ بیمار مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه بیماری شناسایی شده است.

دکتر نظری در پایان بیان کرد: از ۵۴ درصد جمعیت مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت ۴۱ درصد دارای اضافه وزن هستند و به همین دلیل باید در جهت تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر استان اهتمام ورزید و تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط همکاری کنند.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در ادامه این نشست، در خصوص اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش کود و سم در تولیدات کشاورزی گفت: کنترل آب، کود و سم استفاده شده در محصولات کشاورزی و شناسنامه‌دار کردن مزارع کشاورزی به جهت کاهش مصرف سم و کود مورد توجه قرار گرفت و در این راستا وزارت بهداشت در جهت اندازه گیری باقیمانده سموم در محصولات وارد شده است و به تعهدات خود عمل کرده است.

دکتر مصطفی دلاور افزود: با وجود هزینه بر بودن آزمایشات محصولات کشاورزی در جهت ارزیابی باقیمانده سموم و کود، وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۵ به صورت قطب‌بندی در کشور در حال انجام اندازه‌گیری سموم در محصولات کشاورزی است و در همین راستا نمونه‌های تولیدشده در استان مرکزی جهت ارزیابی باقیمانده سموم به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در این راستا به خوبی عمل کرده است و اندازی‌گیری باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی در قالب برنامه تحول نظام سلامت دیده شده است، گفت: در این راستا جهادکشاورزی باید فعال‌تر و نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها اقدام کند، متاسفانه این موضوع در وزارت جهاد کشاورزی مغفول مانده است و باید به مانند وزارت بهداشت فعال‌تر عمل کند.

کلید واژه ها: کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی


( ۱ )

نظر شما :