عبور و مرور ایمن و فرهنگ ترافیک باید ارتقاد یابد

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۸ کد : ۲۵۷۹۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۵۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به ۷ اردیبهشت (روز ملی ایمنی حمل و نقل) گفت: برای کاهش تلفات و خسارات این حوزه یک روز کم است و باید یک سال فرهنگ سازی و تلاش کرد.
عبور و مرور ایمن و فرهنگ ترافیک باید ارتقاد یابد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان گفت : متاسفانه به دلیل   اینکه استان مرکزی در شاه راه مواصلاتی و مرکز کشور واقع شده،همه ساله شاهد تصادفات و اتفاقات دلخراشی در حوزه رانندگی هستیم و هموطنان زیادی را از دست و یا معلول می بینیم که می توان جلوی بسیاری از این اتفاقات را گرفت.

او افزود : هدف از آموزش و فرهنگ سازی ترافیک، نهادینه سازی احترام به قانون و رعایت اخلاق شهروندی به عنوان فرآیندی اثرگذار و ماندگار در زندگی شهری است.

وی تاکید کرد : امروز به دلیل ناهنجاری های رفتاری در رانندگی، نه تنها قواعد ترافیکی، بلکه اصول انسانی هم زیر پا گذاشته می شود تا آنجا که سرعت خودروها و وحشت عابران پیاده بر روی گذرگاه های عابر پیاده،تداعی کننده این جمله ی " مرگ یا زندگی " است.

دکتر جمالیان در ادامه خاطر نشان کرد : برای ارتقای فرهنگ ترافیک و برون رفت از وضعیت موجود، نباید تنها بر کتابچه آیین نامه راهنمایی که در زمان دریافت گواهی نامه رانندگی به متقاضیان آموزش داده می شود تکیه کرد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز فرهنگ صحیح رانندگی آرام و با رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی بین اکثر رانندگان جا نیفتاده است،گفت : هنوز با گذشت سالهای متمادی از هشدارهای مسئولان راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی برای توجه به قواعد راهنمایی حین رانندگی و توجه بیشتر بر علامت‌ها، خط‌کشی‌ها و نوشتارهایی که بر کف معابر شهری نقش بسته و هر یک پیام‌های متفاوتی را برای هر یک از کاربران ترافیکی اعم از سواره‌ها و پیاده‌ها دارد، ولی باز معدودی افراد هستنند که با بیتفاوتی این دستورالعمل ها جان خود و بقیه را به خطر میاندازند.

او گفت :بازتاب خلاء ناشی از ضعف فرهنگ ترافیک را هم در رفتار رانندگان و هم در رفتار عابران پیاده به وضوح می توان مشاهده کرد، در صورتی که رعایت حقوق دیگر شهروندان و احترام به اخلاق شهروندی، علاوه بر کاهش تلفات جانی و خسارات مالی، به انسجام و همدلی جمعی در شهر و در ابعاد وسیع تر به اتحاد و همبستگی ملی در کشور می انجامد.

وی با تاکید بر ارتقاء فرهنگ ترافیک افزود : مسلما با ارتقاء و افزایش این فرهنگ جان های زیادی از خطر محفوظ خواهند ماند اما برای این کار باید از سنین پایین شروع کرد چراکه آموزش ایمنی عبور و مرور به کودکان متضمن آینده ای ایمن است


نظر شما :