اعلام آمادگی برای مقابله احتمالی با ویروس آبله میمون

۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۹ کد : ۲۶۵۴۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۲۸
دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک از یک آمادگی نسبی برای مقابله با ویروس آبله میمون در کشور و از جمله استان مرکزی خبر داد.
اعلام آمادگی برای مقابله احتمالی با ویروس آبله میمون

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد گفت: خوشبختانه در کشور از‌جمله استان مرکزی یک آمادگی نسبی  برای مقابله با ویروس آبله میمون و امکانات و تمهیدات لازم جهت تشخیص و تمایز آن با سایر ویروس های مشابه آن و تولید واکسن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۰ مورد از آن در کشورهای مختلف شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: ویروس آبله میمون ویروسی است که بیشتر در مناطق غرب و مرکز آفریقا و از دهه ۱۹۷۰ در جمعیت انسانی تشخیص و باعث ایجاد همه گیری شد.

وی تاکید کرد: ویروس مذکور شباهت بسیاری به آبله انسانی دارد با این تفاوت که میزان کشندگی آن حدود ۳ درصد می باشد و خفیف تر و قدرت انتقال آن کمتر است.

خوانساری نژاد یادآور شد: براساس آخرین اطلاعات دریافت شده احتمال ایجاد پاندمیک در آن خفیف است چراکه فاکتورهایی که در این ویروس وجود دارد آن را از کووید متفاوت کرده و درجه عفونی بودن آن کمتر و بیشتر از طریق ذرات تنفسی درشت و تماس با مایعات و زخم بدن و لباس فرد آلوده منتقل میشود.

گفتنی است که واکسن آبله تا حد زیادی بر علیه ویروس موثر است و برخی از کمپانی ها واکسن اختصاصی آبله میمون را نیز ساخته اند که تقریبا محافظت کامل میدهد و داروهایی نیز جهت درمان آن مجوز تجویز گرفته‌اند از این رو نسبت به بیماری کووید می تواند قابل کنترل تر  باشد.

وی در پایان توصیه کرد: لازم است کلیه مردم خونسردی خود را حفظ کرده و اطمینان حاصل کنند که وزارت بهداشت یک آمادگی نسبی برای همه گیری احتمالی ناشی از آبله میمون دارد.


( ۴ )

نظر شما :