سفر و "بیماری های مسافرتی"

۰۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۶ کد : ۲۷۲۷۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۹۰
یک متخصص بیماری های عفونی گفت: ممکن است برای برخی حجاج بیماری های مسافرتی پیش بیاید.
سفر و "بیماری های مسافرتی"

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر نادر زرین فر بیان کرد: چند بیماری است نظیر مننژیت که با واکسیناسیون قابل حل و درمان است که حتما حجاج گرامی تزریق کرده اند.

وی افزود: بیماری کووید 19 که خوشبختانه اطلاعات جهانی از فروکش کردن آن حکایت دارد نیز از دیگر بیماری هایی است که حجاج در سفر زیارتی خود نسبت به آن باید مراقب باشند هر چند که واکسن نیز زده اند.

وی تاکید کرد: این خطر به خصوص در مجامع که ممکن است یک فرد آلوده چندین نفر را مبتلا کند (با توجه به اینکه هنوز ریشه کن نشده) همچنان بالقوه است و وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان  کرد: به همین دلیل به تمام حجاج به خصوص سالمندان توصیه می کنیم ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک به ویژه در محیط های سربسته، 3 دز واکسن خود را نیز قبل از اعزام و حرکت دریافت کنند.

دکتر زرین فر، بیماری های اسهالی در فصل تابستان را از دیگر بیماری های مسافرتی برشمرد و گفت: این بیماری که آب زیادی را از بدن خارج می کند و سطح اوره خون را بالا ببرد، برای کسانیکه بیماری زمینه ای دارند و یا سالمندان خطرناک باشند.

وی افزود: عوامل باکتریایی و عوامل ویروسی مهمترین دلایل بیماری های اسهالی هستند که در نوع ویروسی معمولا پس از دو الی سه روز فرد بهبود یافته و تنها باید مایعاتی که از دست داده را جبران نمود، اما در نوع باکتریایی به دلیل تهاجم به جداره روده، لازم است پزشکان تیم حجاج با تشخیص و تزریق آنتی بیوتیک های مربوطه، این نوع بیماری را کنترل و درمان کنند.

وی تاکید کرد: آنچه که اهمیت دارد و حجاج باید بدانند و به آن اهمیت دهند، مصرف آب شرب بهداشتی و اطمینان از شست و شوی سبزیجات و تمیز بودن دست ها است.

وی افزود: خوشبختانه تیم پزشکی همراه حجاج، تیم خوبی است و در صورت نیاز اقدامات درمانی مناسب انجام می گیرد اما آنچه که اهمیت دارد پیشگیری و مهمترین نکته رعایت بهداشت و موارد بهداشتی است.

وی تاکید کرد: حجاجی که بیماری های زمینه ای دارند به خصوص بیماران دیابتی حتما باید قبل از سفر با پزشک مشاوره و مقدار داروهایی که در طول سفر نیاز دارند را همراه داشته باشند.


نظر شما :