همایش ۳ روزه "آیروس" برگزار می شود

۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۷ کد : ۲۷۴۱۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۱۹
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک از برگزاری همایش ۳ روزه "آیروس" در هفته آینده خبر داد.
همایش ۳ روزه "آیروس" برگزار می شود

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر رضا شجاعی گفت: همایش "آیروس" یا آموزش جامع پشتیبانی واحدهای فراهم آوری پیوند اعضا در 3 روز از تاریخ 12 تیر تا 15 تیر برگزار خواهد شد و جدیدترین مطالب در آن بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی افزود: سالانه حدود 16 هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات به ثبت می رسد که حدود 50 الی 60 درصد از این تعداد دچار مرگ مغزی شده و شرایط اهداء عضو را پیدا می کنند.

وی تاکید کرد: از تعداد 5 تا 8 هزار نفری که سالانه دچار مرگ مغزی می شوند حداقل تا 4 هزار ارگان قابل اهدا دارند که متاسفانه از این میزان و در سال گذشته تنها 924 پیوند اعضا در کشور انجام شده است.

دکتر شجاعی در ادامه خاطرنشان کرد: این میزان در حالی است که حدود 25 هزار بیمار نیازمند به پیوند عضو در صف انتظار هستند و متاسفانه آمار مرگ و میر روزانه این افراد حدود 10 نفر در روز عنوان شده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به بار عاطفی، اجتماعی و اخلاقی که این اتفاق نامبارک رقم می زند لازم است که به منظور کاهش آمار فوت افراد منتظر در صف عمل پیوند و افزایش اهدا عضو برنامه ریزی و مفهوم مرگ مغزی و تفاوت آن با کما و مرگ بیمار و همچنین آگاهی و اطلاع رسانی آحاد مردم و مسئولین جامعه اقدامات موثری انجام دهیم.

وی افزود: شاخص سالانه اراک در این زمینه حدود 25 است که شاخص اهدا عضو کشوری 11/25 است که با توجه به میزان جمعیت استان و اراک قابل قبول است، اما تا رسیدن به عدد 25 همچنان فاصله وجود دارد.

دکتر شجاعی گفت: شاخص ایده آل در این زمینه 30 مورد است و برخی استان ها به شاخص حدود 40 نفر هم می رسند که امیدواریم در استان مرکزی با فرهنگ سازی و فراهم کردن بستر و آماده سازی زیرساخت های لازم و آموزش نیروهای تخصصی این بستر نیز در استان مرکزی آماده و به شاخص های استاندارد دست پیدا بکنیم.


نظر شما :