نحوه تجویز دارو باید به پزشکان آموزش داده شود

۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۴ کد : ۲۷۴۳۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۸۲
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بعضا شاهد تجویز و در نتیجه مصرف بی رویه دارو توسط پزشکان و مردم هستیم که هر دو مورد به نظام سلامت لطمه وارد می کند.
نحوه تجویز دارو باید به پزشکان آموزش داده شود

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان بر نقش رعایت اصول صحیح نسخه‌نویسی و تجویز منطقی دوز دارو در کاهش هزینه‌های "نظام سلامت" تاکید کرد و  بیان کرد: باید نحوه تجویز صحیح دارو‌ها به پزشکان آموزش داده شود و بیمار فقط باید با نحوه نگه‌داری و مصرف دارو آشنا باشد.

وی افزود: هنگامی که دوز دارو درست تجویز شود علاوه بر کاهش هزینه‌های "نظام سلامت" از بروز بسیاری از عارضه‌های دارویی در بیمار جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: مصرف بی مورد دارو می‌تواند طول عمر افراد را کاهش دهد و در "سلامت" آن‌ها تاثیرگذار باشد.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: تجویز منطقی دارو مربوط به پزشک و دارو ساز است و نظارت بر اجرای این امر گام مهمی در ارتقا "سطح سلامت" جامعه است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: امروزه همگام با رشد و توسعه روزافزون داروها و تولید داروهای جدید، مشکلات و پیچیدگی های مربوط به تجویز داروها شامل تداخلات دارویی، عوارض جانبی، هزینه داروها، محدودیت های بیمه ها، وجود بازار سیاه دارویی و تجویز غیر منطقی دارو نیز گسترش یافته است.

دکتر علیمرادیان گفت: ارتقاء و گسترش فرهنگ تجویز و مصرف منطقی دارو در گروه پزشکی و مردم جامعه، به جهت کمک به بهبود و ارتقا سطح سلامت جامعه و کاهش اتلاف منابع و سرمایه های اجتماعی با انجام فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی. حفظ کرامت، شأن و موقعیت گروه پزشکی، تلاش در جهت افزایش اعتماد و احترام متقابل میان گروه پزشکی، بیماران و فراهم کنندگان دارو و توانمند سازی مردم جامعه در زمینه مصرف دارو، از جمله مهمترین برنامه های این معاونت می باشد.

وی در پایان یادآور شد: می توان از طریق بررسی نسخ پزشکان و ارسال فیدبک به آنها، برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی ویژه کادر پزشکی، برگزاری برنامه های آموزشی ویژه عموم مردم و ... در جهت دستیابی به این هدف گام برداشت.


نظر شما :