بستری ۵۷ مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان مرکزی/ سوش غالب در استان، BA۵ است

۲۱ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۵ کد : ۲۷۷۴۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۷۲
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک از سرعت بسیار بالای انتشار سویه جدید کرونا گفت.
بستری ۵۷ مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان مرکزی/ سوش غالب در استان، BA۵ است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان گفت: سرعت انتقال و چرخش ویروس ba5 به قدری بالا است و بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، یک نفر می‌تواند 18 نفر را مبتلا کند.

وی افزود: ابتلاء و درگیری کشورهای مختلف در جهان به نوع جدید کرونا نشان از سرعت زیاد و بالای انتشار و انتقال نوع جدید آن است.

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه ایران نیز درگیر شده اند و در داخل کشور نیز به سرعت در حال انتشار و گسترش است.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: سرعت انتقال سوش جدید BA5 به قدری بالا است که یک فرد مبتلا می تواند همه افرادی که با آن در ارتباط هستند را مبتلاء کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: همین سرعت بالای سرایت پذیری باعث می شود در آینده نه چندان دور میزان مراجعین به مراکز درمانی نیز افزایش داشته باشد اما خوشبختانه تاکنون قدرت و شدت این بیماری پایین است اما تجربه نشان می دهد هرگاه سرعت انتشار افزایش یابد، شدت و قدرت نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر 57 بیمار در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک بستری هستند که 7 بیمار در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی را دریافت می کنند که این آمار در هفته گذشته بین 25 تا 35 بیمار بستری بود که نشان از سرعت بالای این ویروس دارد.

دکتر جمالیان در ادامه خاطرنشان کرد: عادی انگاری موجود در جامعه و خستگی از استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی سرعت  انتقال را چند برابر افزایش می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: واکسن در کاهش مرگ و میر بسیار تاثیرگذار است و تجربه موج های قبلی نشان داد این اثرگذاری واقعی است و می تواند تا مقدار بسیار زیادی جلوی مرگ و میرها را بگیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به سرعت بالای انتقال و انتشار و چرخش در جامعه، پیش بینی می کنیم مدت این موج کوتاه باشد.

وی افزود: خوشبختانه ذخیره واکسن استان خوب است و همه واکسن ها به جزء آسترازنکا موجود است و قرار شده به دلیل افزایش استقبال مردم، یک مرکز تجمیعی واکسیناسیون راه اندازی شود، البته در کنار آن مرکز هپکو به صورت صبح و بعد از ظهر فعالیت نموده و همچنین کلیه پایگاه های سلامت نیز کمافی السابق به مردم ارائه خدمت می نمایند.

وی افزود: البته همانند دوره های قبل قرار شده بعد از هماهنگی های لازم، واکسیناسیون در محل را نیز در ادارات و البته صنایع برقرار نماییم تا شاهد  واکسینه شدن تعداد زیادی از افراد جامعه باشیم.

وی تاکید کرد: در مراکز درمانی نیز تمهیداتی اندیشیده شده تا امکان دریافت واکسن در بیمارستان ها نیز فراهم شود.

دکتر جمالیان تاکید کرد: باید رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق نوبت یادآور، همچنان در استان مرکزی و کشور مورد توجه مردم باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: افراد بالاتر از 18 سال که بیشتر از 6 ماه از آخرین تاریخ تزریق شان می گذرد، می توانند نوبت یادآور واکسن(سوم و یا چهارم) را تزریق کنند و گروه سنی 12 تا 18 سال که نقص سیستم ایمنی و بیماری های زمینه ای دارند نیز می توانند نوبت یادآور واکسن کرونای خود را تزریق کنند.

وی در پایان ابراز امیداوری کرد با همراهی و همکاری مرد با کمترین تلفات این موج را پشت سر بگذاریم.


( ۴ )

نظر شما :