لزوم توجه به نیازهای عاطفی سالمندان و کودکان در دوران اپیدمی کووید ۱۹

۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۳ کد : ۲۷۷۷۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳۰
روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در دوران اپیدمی کووید ۱۹ یکی از آسیب‌هایی که کودکان و سالمندان با آن روبه‌روهستند کاهش روابط خانواده با آنهاست.
لزوم توجه به نیازهای عاطفی سالمندان و کودکان در دوران اپیدمی کووید ۱۹

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر فهیمه امیدی بیان کرد: بهداشت و سلامت روان جامعه در طی چند سال اخیر پاندمی کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و همانطور که می دانید زمان دقیق اتمام این همه‌گیری نامشخص است و همچنان با پیدایش سویه های جدید شاهد پیک های جدیدی در جامعه هستیم، بنابراین باید دقت کنیم هرگونه ساده انگاری و کم توجهی به این ویروس و عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند پیامدهای جدی برای خود، خانواده، کادر بهداشت و درمان و جامعه به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: در واقع مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد یاد گرفتن چگونه زندگی کردن در کنار ویروس است و باید رعایت اصول زندگی سالم را مد نظر قرار داد از جمله رعایت اصول بهداشتی نظیر زدن ماسک در محیط‌های شلوغ، رعایت فاصله اجتماعی، داشتن برنامه ورزشی منظم، توجه به رژیم غذایی سالم و پیروی از برنامه واکسیناسیون طبق پروتکل پیشنهادی از جمله عواملی است که همواره باید مد نظر قرار داد.

وی افزود: علیرغم ایمن سازی کودکان، این گروه سنی همچنان در برابر این ویروس بسیار پر خطر هستند و باید توجه ویژه ای در این زمینه به کودکان خود داشته باشیم و با آموزش اصول بهداشتی ساده در ارتباط با این ویروس به کودکان، انتقال اطلاعات ساده و مشخص در خصوص این بیماری و آموزش اصول بهداشتی به آنها کمک حال این گروه سنی باشیم.

امیدی خاطرنشان کرد:  در طی چند سال اخیر با مجازی شدن آموزش در دانش آموزان شاهد افزایش مشکلات و بیماری های اعصاب و روان در آن ها و کاهش کیفیت تحصیلی و افت تحصیلی در این گروه سنی هستیم لذا با توجه به اینکه دانش آموزان نیاز دارند که در گروه هم سن و سالان خود حضور داشته باشند بنابراین حتماً باید به این گروه سنی اصول بهداشتی آموزش داده شود و به نیازهای عاطفی این گروه سنی دقت ویژه‌ای داشت.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به پیامدهای ویروس کرونا و قرنطینه شدن کودکان و دانش آموزان درطی سال های اخیر شاهد افزایش مشکلات بهداشت روان در این گروه هستیم از این رو توصیه می کنیم اگر والدین علائم خطری نظیر تحریک‌پذیری، خلق افسرده، اختلال تمرکز و افت تحصیلی را در آنها مشاهده می کنند حتماً با یک روانشناس یا روان پزشک مشورت کنند و راهکار و توصیه مناسب را دریافت نمایند.

وی یادآورشد: سالمندان نیز گروه سنی مهم و مستعدی در برابر این بیماری در جامعه محسوب می‌شوند لذا توجه به واکسیناسیون این گروه سنی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما باید به نیازهای عاطفی آنها نیز توجه کرد و قرنطینه کردن و عدم دید و بازدید با آنها می تواند مشکلات عاطفی و روحی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: از این رو حفظ ارتباط گرم و صمیمی با سالمندان و حمایت عاطفی با آنها می‌تواند بسیار موثر باشد و رعایت برنامه ورزشی منظم و رعایت رژیم غذایی سالم در سلامت جسمی و روانی آنها حائز اهمیت است.

گفتنی است که اگر چه کودکان، سالمندان و دانش آموزان از جمله گروه‌های سنی پرخطر در برابر پیامد های بد ویروس کرونا هستند اما همه افراد جامعه باید خود را در برابر ویروس محافظت کنند.


نظر شما :