وجود کارتخوان در مطب پزشکان اجباری است/در صورت مشاهده تخلف گزارش دهید

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۳ کد : ۲۸۴۸۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۱۸
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در صورت مشاهده اخذ پول نقد و نبود کارتخوان در مطب پزشکان آن را گزارش دهید.
وجود کارتخوان در مطب پزشکان اجباری است/در صورت مشاهده تخلف گزارش دهید

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر رضا شجاعی ضمن  تسلیت ایام عزاداری سید الشهدا و تبریک روز خبرنگار، در خصوص سوالات خبرنگاران در حوزه بهداشت و درمان بیان کرد: وجود کارتخوان نه تنها در مطب پزشکان، بلکه در کلیه صنوف اجباری است در این خصوص، در حوزه وزارت بهداشت و معاونت درمان، سامانه ۱۹۰، برای پیگیری مواردی که از سوی مراجعین و خدمت گیرندگان گزارش می‌شود، وجود دارد و درصورت وجود گزارشات مکرر در خصوص عدم استفاده پزشکان از کارتخوان و درخواست وجه نقد برخورد های لازم صورت می گیرد، لذا مردم می‌توانند شکایات خود را در این خصوص با این سامانه به مسئولان انتقال بدهند.
وی افزود: در خصوص ثبت اینترنتی نسخ پزشکان، حرکت بزرگی انجام شده و نیازمند زیر ساخت ها و باند بسیار زیادی است و نمی توان منکر وجود مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، شد با این حال، هر سیستمی در شروع کار مشکلاتی را همراه خود خواهد داشت با این وجود، در مورد بیماران اورژانسی یعنی بیمارانی که در سطح های ۱ و ۲ و ۳ به بیمارستان مراجعه می‌کنند به هیچ عنوان خدمت رسانی به این بیماران، نیازمند صرف وقت برای ثبت نسخه الکترونیک نیست و زمانی که بیمار بدحالی به اورژانس مراجعه می‌کنند، برای پذیرش و فرایند پرونده سازی نیز، فوت وقت نباید صورت گیرد ولیکن در خصوص بیماران سطح ۴ و ۵ که بیماران سرپایی ما هستند زمانی که مراجعه می‌کنند این ثبت باید انجام گیرد و با وجود افزایش مراجعات به حوزه های وابسته به دانشگاه و مراکز درمانی امید است بیمه های سلامت و تامین اجتماعی با ایجاد زیر ساخت ها تمهیدات لازم را انجام داده تا مشکلاتی در خصوص سرعت وجود نداشته باشد.
وی تاکید کرد: در اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵، ساختاری وجود داره به نام سیستم دیس پچ اورژانس که پاسخگوی تماس های تلفنی هستند با این حال، امسال ۴۶۰۰ تماس مزاحمت تلفنی برای اورژانس ۱۱۵ اتفاق افتاد که از این تعداد، ۱۶۷۷ مورد آن در ماه گذشته بوده است، لذا منطقی است که این‌ سیستم دیس پچ سوالاتی را از افراد بپرسند تا تشخیص دهند که این تماسی که صورت گرفته مزاحمت تلفنی است یا خیر؟ همچنین سوالاتی در این خصوص پرسیده می‌شود برای تعیین متخصص همراه و نوع وسیله نقلیه و امکاناتی که استفاده می‌شود، نیز بکار برده می‌شود، بنابراین سوالات تا حدودی منطقی هستند با این وجود در مواردی که کم و کاستی هایی وجود دارد مردم می توانند مشکلات خود را از طریق صندوق های ارتباط مستقیم با رییس بیمارستان، در میان گذاشته تا در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد.
دکتر شجاعی ادامه داد: در خصوص دقت دستگاه های آزمایشگاه لازم به ذکر است برخی از آزمایشات نیازمند تکرار مجدد هستند و باید دوباره چک شوند با این حال در مراکز دولتی و خصوصی ضریب خطای مشخصی برای دستگاه های آزمایشگاه و نیروهای انسانی تعیین می‌شود و طبیعتا بخاطر اینکه مراجعات آزمایشگاهی به مراکز دولتی با مراکز خصوصی قابل قیاس نیست به نسبت ضریب خطا نیز بالاتر می‌رود و مشکل وقتی نیازمند بررسی است که این خطاها از آستانه تعیین شده و حد استاندارد بالاتر رود ولیکن مراکزی که در حوزه دانشگاه وجود دارد همچنین مراکز حوزه فیزیو تراپی و کاردرمانی شنوایی سنجی و گفتار درمانی به قدری به روز هستند که مشابه آن در بخش خصوصی وجود ندارد لذا مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز دولتی ازین امکانات بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: در مورد استفاده از ماسک در سازمان ها، متولی امر ایجاد هر بحث پیگیری و  معضل ماسک و الکل برای هر سازمان خود آن سازمان است و دانشگاه متولی تامین نیازهای سازمان های دیگر نیست و خود سازمان از طرف ستاد کرونا موظف به تامین نیازهای بهداشتی خود هستند. 
شجاعی در پایان در خصوص تاسیس مراکز درمانی و بیمارستان در شهرستان های کوچک توسط خیرین توضیح داد: ایجاد سازه یک مرکز درمانی در یک شهر و منطقه کوچک و با جمعیت کم، نیازمند نیروهای درمانی، پزشکان متخصص، کادر درمان مجرب، زیر ساخت ها و تجهیزات پزشکی است که این مسئله هزینه هنگفتی را به  دانشگاه تحمیل می‌کند، لذا تاسیس بیمارستان در این مناطق کار به صرفه اقتصادی نیست ولی مرکز جامع سلامت به صورت کارآمد می‌تواند وجود داشته باشد با این حال می‌توان در خصوص بودجه هایی که خیرین محترم صرف می‌کنند مدیریت بهتری صورت گرفته شود و در جایگاه هایی صرف شود که دانشگاه به آن نیاز دارد که درحال حاضر با توجه به افزایش ظرفیت رشته های دانشگاهی بزرگ ترین دغدغه ما تامین اسکان دانشجویان می باشد.


نظر شما :