بسیج ملی کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی اجرایی می‌شود

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۳ کد : ۴۰۵۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۰۲۵
سرپرست دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون برای جامعه هدف ۵۵۷ هزار نفری در استان مرکزی اجرایی می‌شود.
بسیج ملی کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی اجرایی می‌شود

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه کمیته دانشگاهی بسیج ملی فشار خون بالا در دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک، افزود: از 27 اردیبهشت‌ماه بسیج ملی کنترل فشار خون بالا همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی آغاز می شود.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین علل مرگ‌ و میر در جهان، کشور و استان مرکزی ابتلا به بیماری‌ها قبلی و عروقی است، اظهار داشت: سالانه 10.4 میلیون نفر در جهان به علت بیماری قلبی و عروقی ناشی از فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دهند و 218 میلیون نفر نیز دچار عوارض و ناتوانی‌های ناشی از این بیماری می‌شوند.

سرپرست دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک تصریح کرد: 20 درصد مردم دنیا دارای فشار خون هستند که نسبت به آن آگاهی و اطلاع ندارند؛ در ایران نیز 22 درصد زنان و 21 درصد مردان مبتلا به فشار خون هستند و به دلیل اینکه بخش اعظمی از این مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند اجرای این بسیج ملی مدنظر قرار گرفته است تا قبل از حاد شدن بیماری و یا عواقب خطرناک آن، کنترل و درمان صورت گیرد.

وی مصرف نمک، استرس و چاقی را از عوامل ابتلا به فشار خون دانست و بیان کرد: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در واقع گام اول است و در این راستا دانشگاه‌ علوم ‌پزشکی به تنهایی نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند و با توجه به جامعه هدف این طرح (افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی) لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط در این بسیج ملی همراه دانشگاه علوم‌ پزشکی باشند.

دکتر جمالیان ادامه داد: استان مرکزی در مقایسه با دیگر استان‌ها دارای تعداد زیادی از مبتلایان به فشار خون است که البته فشارخون قابل کنترل و پیشگیری است.

وی با اشاره به تاثیر منفی مصرف نمک در ابتلا به فشار خون، گفت: نمک به صورت آشکار(سرسفره‌ها) و پنهان (درون محصولات و تولیدات غذایی) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با برداشتن نمکدان از سرسفره به راحتی می‌توان مصرف روزانه نمک را بین سه تا پنج گرم کاهش داد و در بحث نمک پنهان نیز معاونت بهداشتی دانشگاه در تولیدات، نظارت خوبی دارد و با استفاده از دستگاه‌های شوری‌سنج محصولات را بررسی می‌کند و در صورت استفاده بیش از استاندارد نمک برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک در پایان بیان کرد: با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری بدست خواهد آمد که می توان با برنامه ریزی مناسب در مسیر کاهش میزان بیماری پیش رفت.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک نیز در ادامه این جلسه، گفت: با استفاده از دستگاه شوری‌سنج میزان نمک مصرفی در نانوایی‌ها سنجش می‌شود.

دکتر جواد نظری افزود: در سال 2017 در حدود 10 میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به بیماری فشار خون بالا، جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه در سال 2017 نیز 97 هزار نفر در ایران به دلیل ابتلا به فشار خون بالا در گذشتند که این آمار نشان از اهمیت بالای کنترل فشار خون دارد، اظهار داشت: از سال 1990 تا 2016 شیوع این بیماری سه برابر شده است که بیشترین علت مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی به فشار خون بالا باز می‌گردد و بیش از 40 درصد مرگ ایرانیان در سنین میانسالی ناشی از فشار خون است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی تعداد مبتلایان به فشار خون در ایران را بالغ بر 15 میلیون نفر دانست و بیان کرد: حدود 30 درصد جامعه ایرانی دارای فشار خون هستند که میزان ابتلا در زنان بیش از مردان است و تنها 56.9 درصد از افراد مبتلا از بیماری خود آگاه و مطلع هستند و این آگاهی نیز در میان زنان بیش از مردان است؛ 39.8 درصد از افراد مبتلا دارو دریافت می کنند که 20 درصد از این افراد موفق به کنترل بیماری می‌شوند.

وی ادامه داد: در استان مرکزی نیز آمار ابتلا به فشار خون بالاست، اما به دلیل دسترسی به درمان، وضعیت مناسب است که البته در امر دریافت درمان موثر وضعیت خوبی حاکم نیست و باید کیفیت درمان افزایش یابد.

دکتر نظری اهداف مدنظر طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا را، شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون، ثبت آنها در درگاه این طرح، معرفی به مراکز درمانی و دریافت دارو، پیگیری روند درمان، آموزش جهت کنترل فشار خون و تغییر رفتار عنوان کرد.

وی گفت: مصرف نمک روزانه در خانوارهای ایرانی 10 گرم است که تنها با برداشتن نمکدان از سر سفره‌ها می‌توان کاهش سه تا پنج گرمی نمک از مصرف روزانه را رقم زد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم ‌پزشکی اراک با بیان اینکه شایع‌ترین میزان مصرف نمک در بین ایرانیان در مصرف نان است که با استفاده از دستگاه شوری‌سنج در محل نانوایی‌ها نمک مصرفی سنجیده می‌شود، افزود: در حال حاضر امید به زندگی در ایران بین 70 تا 75 سال است که با اجرای موفق این طرح می‌توان این شاخص را به 80 تا 85 سال ارتقا بخشید.

دکتر نظری در پایان بیان کرد: این طرح با غربالگری افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی به عنوان جامعه هدف بعد از ماه مبارک رمضان به مدت 4 تا 6 هفته اجرایی می‌شود.

کلید واژه ها: بسیج ملی کنترل فشار خون بالا دانشگاه علوم پزشکی اراک سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتر سید محمد جمالیان


( ۲ )

نظر شما :