رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:

راه مدیریت منابع و مصارف، اجرای صحیح گایدلاین ها می باشد / مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از تهدیدات سلامت جامعه است

۰۳ دی ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۰ کد : ۷۰۰۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۰۷
کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو به استناد مفاد آیین نامه مربوطه و در راستای بهبود ارائه و ارتقاء کیفیت خدمات دارو و درمان با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، معاون غذا و دارو و جمعی از مسئولین دانشگاه در سالن زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی برگزار شد.
راه مدیریت منابع و مصارف، اجرای صحیح گایدلاین ها می باشد / مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از تهدیدات سلامت جامعه است

به گزارش خبرنگار وب دا مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در این نشست ضمن اشاره بر اهمیت توجه به گایدلاین ها در مدیریت منابع و حفظ سلامت بیماران، گفت: منابع موجود برای ارائه خدمت به مردم در شرایط کنونی محدودیت هایی را دارد که مدیریت صحیح منابع، تجویز و مصرف منطقی در داروها و تجهیزات بسیار حائز اهمیت می باشد و  مدیران حوزه سلامت، پزشکان و متخصصان باید توجه داشته باشند که راه مدیریت منابع و مصارف، اجرای صحیح گایدلاین ها و راهنماهای بالینی می باشد.

دکتر سید محمد جمالیان تصریح کرد: تمامی مدیران گروه های آموزش بالینی، روسای بیمارستانها، اعضاء هیئت علمی، متخصصان، رزیدنت ها و ... می بایست گایدلاین ها را مطالعه و طبق آن عمل نمایند و در خصوص اجرای این پروتکل ها در تمام مراکز تابعه، آموزش داده شود و بر اجرا و ارزیابی آنها نظارت لازم صورت پذیرد.

وی با اشاره به نگران کننده بودن مصرف آنتی بیوتیک ها در جامعه گفت: مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها در استان رو به افزایش می باشد و عوامل متعددی مانند مصرف خودسرانه دارو و تجویز خارج از عرف آنتی بیوتیک ها در این زمینه می تواند نقش داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی را یکی از بزرگ‌ترین خطرات تهدید کننده سلامت در استان محسوب می گردد و مصرف آنتی‌بیوتیک باید حتما با تجویز پزشک معالج انجام شود و توجه به اتمام دوره مصرف آنتی‌بیوتیک ها نیز اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به کاهش مصرف برخی از داروها در استان گفت: بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که مصرف خودسرانه دارو عوامل بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل آن داروخانه‌هایی می باشند که به سهولت دارو را گاها بدون نسخه پزشک در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

دکتر جمالیان در پایان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی برخی بیماران در مصرف غیرمنطقی دارو، تحمیل هزینه های زیادی به نظام سلامت وارد می شود که افزایش آگاهی مردم در این زمینه و توجه پزشکان و متخصصان به گایدلاین ها و پروتکل های بالینی، تحقق امر نسخه نویسی الکترونیک در راستای نظارت بر مصرف صحیح دارو می تواند ما را در جهت مصرف منطق دارو و جلوگیری از هدر رفت منابع کشور یاری نماد.

کلید واژه ها: کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو مقاومت آنتی بیوتیکی دانشگاه علوم پزشکی اراک


نظر شما :