کاهش انواع سرطان‌ها در مادران شیرده

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تغذیه با شیر مادر علاوه بر مزایایی بی‌شماری که برای نوزاد دارد برای مادر نیز فوایدی از جمله قطع قاعدگی در طول شیردهی، کمک به کاهش وزن مادر و محافظت از مادر در برابر انواعی از سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه، تخمدان و
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۰ کد : ۴۵۱۰۵ اخباراصلی
تعداد بازدید:۱۲
کاهش انواع سرطان‌ها در مادران شیرده

دکتر«اردلان زیلابی» افزود: برخی از مادران شیرده به گمان غلط افزایش وزن، از شیردادن به نوزاد خودداری کرده و با شیرخشک نوزاد را سیر می‌کنند در صورتی که این باور از اساس غلط است و اتفاقا شیردهی باعث تناسب اندام مادران دارای کودک شیرخوار می‌شود. وی ادامه داد: مادرانی که شیرخوارشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند کمتر به سرطان پستان، رحم و تخمدان مبتلا می‌شوند، قند خون‌شان بهتر کنترل می‌شود و زودتر هم به وزن قبل از بارداری برمی‌گردند. این مادران هنگام کهولت سن به پوکی استخوان و شکستگی استخوان ران که در افراد مسن شایع است، گرفتار نمی‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: تغذیه با شیر مادر منجر به ایجاد رابطه عاطفی مستحکم و دوطرفه بین مادر و فرزند می‌شود و هر دو از نظر عاطفی ارضا می‌شوند و احتمال کودک‌آزاری و خشونت مادر بسیار کمتر می‌شود.

زیلابی ادامه داد: وی با اشاره به مزایای شیردهی برای مادر، گفت: تغذیه با شیر مادر بر سلامت، حال و آینده مادر و کودک اثر بسیار مهمی دارد. شروع تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله پس از تولد، موجب جمع شدن رحم و در نتیجه کاهش خونریزی و کاهش کم خونی مادر می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: شیرمادر موهبتی است که خداوند بزرگ برای رشد و نمو نوزاد در اختیار مادران قرار داده و براساس موزاین شرعی بهترین تغذیه برای نوزادان محسوب می‌شود، بنابراین مادران نباید این نعمت ارزشمند را از دست بدهند.

زیلابی اظهار کرد: شیرمادر تا 6 ماه نوزاد را حتی از آب هم بی‌نیاز می‌کند و آنچنان در سیستم ایمنی بدنی موثر است که میزان ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی را در نوزاد به شدت کاهش می‌دهد. وی اضافه کرد: شیر خشک، شیر گاو است که طی یک فرآیندی شبیه شیر انسان شده و فقط برای مادرانی که دارای بیماری‌های خاص هستند یا نوزادی که شیرمادر به میزان لازم نوزاد را سیر نمی‌کند توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: تمام هم و غم جامعه پزشکی کشور ترویج تغذیه با شیر مادر است و از تمامی رسانه‌ها و افرادی که به هر شکلی صاحب تریبون هستند انتظار می‌روند نسبت به این امر مهم نقش‌آفرینی کنند.

کلید واژه ها: اردلان زیلابی مادران شیرده سرطان‌ها معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک


نظر شما :