پرسش‌های متداول


تواناییهای لازم برای مدیر موفق بیمارستانی ؟

یک پزشک برای درمان بیمار باید با بیمار ارتباط برقرار نماید و به معاینه جسمی او بپردازد. سپس به جمع آوری اطلاعات لازم و کافی می پردازد و در مرحله سوم به درمان بیماری اقدام می نماید. 

اگر بخواهیم مدیر را با پزشک مقایسه کنیم ؛ مدیر در همه موارد به ایجاد ارتباط با کارکنان سازمان می پردازد و از طریق این ارتباطات رسمی و غیر رسمی به جمع آوری اطلاعات لازم و کافی می پردازد و در نهایت به امر تصمیم گیری برای حل مشکلات اقدام می نماید.

مدیران بیمارستان ها علاوه بر داشتن اطلاعات عمومی مدیریت باید در زمینه های حسابداری ، اقتصاد، مدیریت منابع انسانی ، اقتصاد بهداشت ، اصول خدمات بهداشتی و درمانی ،حقوق اساسی ، حقوق پزشکی ، مدیریت مالی ، روانشناسی ، طرح و تجهیز بیمارستان ، استانداردهای بیمارستانی و... نیز اطلاعات کافی داشته باشد.

نقشهای یک مدیر موفق بیمارستانی:

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و تغییرات سریع در ارزش های انسانی و انتظارات آنها، تغییرات چشمگیری نیز در نقش های مدیران بیمارستان ها بوجود آمده است .

مدیر برنامه ریز و مجری خط مشی و استراتژی سازمان است . مدیر بیمارستان مهمترین فرد سازمانی در بیمارستان می باشد و نقش اصلی را در حل مشکلات به عهده دارد.

نقش هایی که یک مدیر موفق باید در بیمارستان به عهده داشته باشد، عبارتند از:

۱) توانایی پیش بینی و برنامه ریزی : در حالیکه اکنون مدیر هستید برای آینده برنامه ریزی کنید.

۲) توانایی ارائه و پذیرش نظریه های جدید: همواره یک عامل تحول درسازمان باشید.

۳) توانایی قبول خطرات برای رسیدن به نظریه های جدید: هرگز از به وجود آوردن تغییرات به علت خطرات احتمالی آن نترسید.

۴) توانایی همکاری ، هماهنگی ، تشریک مساعی ، سازماندهی ، تخصیص منابع و کنترل : به خاطر داشته باشید انجام کارها توسط دیگران تنها از طریق هماهنگی و همکاری متقابل امکان پذیر است .

۵) توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی : اطلاعات دریافتی شما باید جامع ، مختصر و کامل باشد تا به هنگام تجزیه و تحلیل اطلاعات وقت شما راتلف نکند.

۶) توانایی برقراری برابری و عدالت اجتماعی در برخوردهای داخل و خارج سازمانی : به خاطر داشته باشید که روابط عمومی ۵۰ درصد مشکلات را برطرف می سازد. هرگز خود را نسبت به همکارانتان برتر ندانید.

۷) توانایی داشتن اطلاعات ، مهارت و تجربه کافی : نیازی نیست که شما اطلاعات تخصصی و کامل در هر زمینه ای داشته باشید، چون به درد شما نمی خورد. داشتن یک سری کلیات در هر زمینه مفید می باشد. سعی کنید ازمشاوران تخصصی مورد اعتماد به هنگام تصمیم گیری ها استفاده کنید.

۸) توانایی تفویض کارها به دیگران : تفویض اختیار به شما قدرت می دهد.

۹) توانایی استفاده مطلوب از وقت خودتان و وقت دیگران توسط خودشان : نگذارید دیگران برای کارهای جزیی وقت شما راتلف کنند. وقت طلایی است که در هیچ طلافروشی یافت نمی شود.

۱۰) توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان : با آگاهی از انگیزاننده های شغلی ، کارکنان را برای انجام مطلوب کارها تشویق کنید. به یاد داشته باشید که در بسیاری موارد تشویق بهتر از تنبیه تاثیر می گذارد.

۱۱) توانایی کنترل و ارزیابی صحیح در مواقع ضروری : هیچگاه کارکنان را بدون نظارت کافی رها نکنید.

منبع: مهدی یاراحمدی خراسانی

کلید واژه ها: مدیر مدیر بیمارستان مدیر موفق عدالت اجتماعی

نحوه تصویب لایحه بودجه چگونه است؟

بودجه سندی است که بر اساس آن دولت موظف است طبق برنامه‌ریزی کوتاه‌ مدت یک‌ساله، امور مالی و نحوه توزیع اعتبارها را به اجرا در آورد.
براساس این سند، قوه مجریه باید علاوه بر تامین منابع مالی که از محل‌های مختلف تامین کند، به موازات باید حقوق و دستمزد کارکنان، کمک‌های بلا‌عوض، امور رفاه اجتماعی و مباحث مربوط به امور عمرانی، تولیدی، درمانی، سلامت، آموزشی، امنیتی و ... را بر اساس مصوبه و تکالیف مجلس به نحو درست تشخیص دهد.
بودجه کل کشور، از دو بخش بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت تشکیل شده است.
بودجه عمومی
 بودجه عمومی دولت نیز خود به دو بخش درآمدها (منابع) و هزینه‌ها (مصارف) تقسیم می‌شود.

منابع بودجه عمومی
منابع بودجه عمومی دولت به صور عمده از :
الف) درآمدهای حاصل از نفت و فرآوردهای نفتی
ب) منابع مالیاتی
ج) منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی و سایر منابع به اضافه منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ حامل‌های انرژی، منابع حاصل از استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی تشکیل شده است.

درآمدهای مالیاتی
درآمدهای مالیاتی از پنج بخش تشکیل یافته‌اند:
الف) مالیات‌های اشخاص حقیقی
ب)مالیات درآمدها
ج) مالیات بر ثروت
د) مالیات بر واردات
ه) مالیات بر کالاها و خدمات

مصارف بودجه عمومی
مصارف بودجه عمومی نیز از سه بخش1) هزینه‌های جاری2) سرمایه‌گذاری عمرانی و3) تملک دارایی مالی( بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت و ...) تشکیل یافته است.

هزینه‌ها
بخش زیادی از هزینه شامل حقوق و دستمزد کارکنان و رفاه‌ اجتماعی است،  پس بخش مربوط به یارانه‌ها، استفاده از کالا و خدمات، کمک‌های بلاعوض، هزینه‌های اموال دارایی و سایرهزینه‌ها، از جمله هزینه‌های اموال دارایی و سایر هزینه‌ها، از جمله هزینه‌های مصرفی، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بازپرداخت تعهدات و دیون تشکیل شده است.
اعتبارات عمومی بودجه در چهار بخش متشکل از امور اجتماعی و فرهنگی، امور عمومی، امور دفاعی و امنیتی و امور اقتصادی تقسیم می‌شوند.
همچنین در بین وزارتخانه‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، دفاع و... بودجه زیادی را به خود اختصاص داده و در واقع تکالیف زیادی را برای دولت ایجاد می‌کنند.

تصویب بودجه سالانه کل کشور 
این در حالی است که ماده 186 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب بودجه سالانه کل کشور توسط نمایندگان تصریح می‌کند: "دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا 15 آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم نماید. نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، یک  شور خواهد بود و ترتیب رسیدگی به شرح زیر می‌باشد:

1- نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‌ها و سوابق آن تا مدت ده روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم نمایند. 
2- کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم نمایند. 
3 - کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید می‌باشد. 
4- در جلسه علنی،‌پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن،‌ به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‌ها و ردیفها رسیدگی می‌گردد. 

تبصره 1- در جلسه علنی، تنها پیشنهادهایی که توسط نمایندگان و کمیسیون‌ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح می‌‌باشد. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد. زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود. 
تبصره 2- نحوه رسیدگی به متمم، اصلاحیه‌های بودجه و سایر مواردی که در این ماده پیش‌بینی نشده طبق مقررات معمول در این آیین‌نامه خواهد بود. 
تبصره 3- در صورت عدم توصیب کلیات لایحه بودجه، فقط برای یک بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف هفتاد و دو ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه نماید. 

 همچنین ماده 187 تصریح می‌کند: جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار ساعت منعقد گردد و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رای مجلس اخذ نشده است از دستور خارج نمی‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمی‌تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت. 
تبصره-اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرحها و لوایح دو فوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تاخیر آن موجب زیان جبران ناپذیری باشد، در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان مشخص معین می‌شود. 

ماده 188 نیز می‌گوید: چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آیین به مجلس تسلیم نشود دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم نماید. 

این لایحه پس از چاپ و توزیع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد ابتدا نماینده دولت و سپس دو مخالف و دو موافق به ترتیب هر کدام به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند و سپس کلیات لایحه‌ در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد. در وقت رسیدگی ابتدا پیشنهاد نمایندگان در خصوص میزان چند دوازدهم مطرح و در صورت عدم تصویب نسبت به عدد چند دوازدهم پیشنهادی دولت رای گیری می‌شود. 
تبصره1- مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه سالانه مصوب مجلس رسیدگی می‌نماید. 
تبصره2- حداکثر مدتی که مجلس می‌تواند برای بودجه چند دوازدهم تصویب نماید سه دوازدهم است. 

ارجاع به شورای نگهبان
لایحه بودجه مصوب مجلس در صورتی قانونی و لازم الاجرا خواهد بود که شورای نگهبان آن را بررسی و تصویب کند.
از آنجایی که بررسی کل متن لایحه بودجه تصویبی مجلس زیاد است: بنابراین اعضای شورای نگهبان به صورت روزانه مصوبات مجلس درخصوص بودجه را بررسی و در جریان کار قرار ‌می‌گیرند و به محض تقدیم لایحه تصویبی بودجه به شواری نگهبان این شورا بلافاصله نظر نهایی خود را اعلام و در صورت تائید نهایی به عنوان قانون لازم الاجرا، توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ  می‌شود.

کلید واژه ها: لایحه بودجه هزینه رفاه اجتماعی حقوق و دستمزد

رکود تورمی چیست ؟

رکود تورمی یا ایستایی تورمی به وجود همزمان تورم و رکود اقتصادی گفته می‌شود رکود در تعریف اقتصادی به دو دوره سه‌ماهه پیاپی رشد منفی در اقتصاد یک کشور اطلاق می‌شود.
«دوره‌ای که کاهش معنی دار در چهار عامل تولید ، درآمد ، اشتغال و تجارت ایجاد شود.»
این دوره معمولاً حداقل بین ۶ ماه تا یکسال است. به این ترتیب می‌توان رکود بر این اساس به معنای کاهنده بودن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی است تورم از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، در آمدهای پولی یا قیمت است وعموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود و به نوعی روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است.

کلید واژه ها: تورم رکود اقتصاد

HDI یا شاخص توسعه انسانی چیست ؟

شاخص‌ توسعهٔ انسانی  توسط بانک جهانی ارائه می‌شود، ارائه‌دهندهٔ جدیدترین اطلاعات مربوط به توسعهٔ جهانی است و شامل برآوردهای ملی، منطقه‌ای و جهانی می‌باشد. این آمارها، که ۲۱۵ اقتصاد جهان را دربرمی‌گیرد، به‌صورت آمارهای سالیانه منتشر می‌شود . هدف از ارائهٔ این گزارش‌ها نیز در اختیار قرار دادن آمارهای بین‌المللیِ قابل مقایسه و با کیفیت بالا در حوزهٔ توسعه و کیفیت زندگی افراد در سراسر جهان است. این گزارش‌ها به‌صورت کتاب انتشار می‌یابد و درعین‌حال در وب‌گاه بانک جهانی قابل دستیابی است .
مفهوم توسعهٔ انسانی به جای تمرکز بر ابزار به اهداف پیشرفت و توسعه تأکید دارد هدف واقعی توسعه باید خلق محیطی برای افراد باشد که در آن بتوانند از زندگی طولانی، سالم و خلاق لذت ببرند.
هر ساله گزارشی با نام گزارش توسعه انسانی توسط برنامه توسعه سازمان ملل منتشر می‌شود و در آن کشورها در شاخص‌های مختلفی مانند شاخص‌های آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، محیط‌زیستی، سیاسی و… مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

کلید واژه ها: بانک جهانی اقتصاد توسعه

اقتصاد سلامت چیست ؟

شاخه‌ای از علم اقتصاد است که به مسائلی پیرامون کارایی و اثر بخشی ارزش و رفتار در تولید و مصرف سلامت و مراقبت‌های بهداشتی می‌پردازد. به‌طور کلی اقتصاددانان سلامت عملکرد سیستم‌های مراقبت بهداشتی در رفتارهای مؤثر بر سلامت مانند سیگار کشیدن را مورد مطالعه قرار می‌دهند کنت ارو در مقاله اش در سال ۱۹۶۳، که غالباً موجب شده‌است که اقتصاد سلامت به عنوان یک رشته علمی شناخته شود، تمایز مفهومی بین سلامت و سایر کالاها را به تصویر می‌کشد. عواملی که اقتصاد سلامت را از دیگر حوزه‌ها تمییز می‌دهند عبارتند از:مداخله دولتی گسترده، عدم اطمینان غیرقابل کنترل در ابعاد مختلف، اطلاعات نامتقارن موانع ورود، آثار خارجی و حضور یک شخص ثالث. در بخش مراقبت‌های بهداشتی، شخص ثالث پزشک است که تصمیمات خرید (مثلاً در مورد آزمایش‌های آزمایشگاهی، تجویز دارو، انجام عمل جراحی وغیره) را می‌گیرد در حالی که از قیمت محصول یا خدمات بی‌اطلاع است. اقتصاددانان حوزه سلامت چندین نوع اطلاعات مالی را ارزیابی می‌کنند هزینه‌ها بدهی‌ها و مصارف. عدم اطمینان برای سلامتی، در نتیجه نتایج آزمایشات بیمار و نگرانی‌های مالی، ذاتی است. شکاف دانش موجود بین پزشک و بیمار، موقعیت مزیتی خاص برای پزشک به ارمغان می‌آورد که اطلاعات نامتقارن نامیده می‌شود. غالباً آثار خارجی در زمینه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، به‌طور خاص درمورد بیماریهای عفونی پدیدار می‌شوند. به عنوان مثال تلاش برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی، بر افراد غیر از تصمیم گیرنده تأثیر می‌گذارد.

کلید واژه ها: اقتصاد سلامت اقتصاد کلان اقتصاد بهداشت