ثبت بیش از پنج هزار تست تشخیصی کرونا در آزمایشگاه های دولتی شهرستان محلات

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۸ کد : ۱۶۶۷۲ اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۶۷۸
مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان محلات با بیان این که کارکنان آزمایشگاه ها نوک پیکان مقابله با کرونا هستند، گفت: انجام بیش از پنج هزار تست تشخیصی کرونا از زمان شروع پاندمی کووید ۱۹ تا به امروز تنها گوشه ای از خدمات آزمایشگاهی و تشخیصی مدافعان سلامت در حوزه بهداشت و درمان است.

دکتر قلیچ خانی در گفت و گو با  روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات ضمن تبریک روز علوم آزمایشگاهی به متخصصان و کارشناسان امور آزمایشگاهی اظهار کرد: جامعه آزمایشگاهیان در صف اول مدافعان سلامت، پیشتاز در این عرصه در راه مبارزه با ویروس کرونا جانفشانی می کنند.

وی با اشاره به علت نامگذاری سی‌ام فروردین‌ماه به‌عنوان روز علوم آزمایشگاهی که مصادف با بزرگداشت حکیم زین‌الدین سید‌اسماعیل بن حسین جرجانی است، اظهار کرد: حکیم سید اسماعیل جرجانی بزرگترین پزشک قرن ششم یکی از اولین اساتید و دانشمندان ایرانی است که در زمینه آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی اقدامات ارزشمندی از خود به جای گذاشته است.

دکتر قلیچ خانی در ادامه با اشاره به تاریخچه رشته علوم آزمایشگاهی گفت:علوم آزمایشگاهی در گذشته به نام تکنولوژی پزشکی خوانده می شد و بعد ها به نام علوم آزمایشگاهی تغییر نام داد.


مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات افزود: آنچه باعث اهمیت ویژه این رشته در علوم پزشکی شده نقش مهم آن در تشخیص، درمان و پیشگیری از  بیماریهای مختلف است.


دکتر مهدی قلیچ خانی در ادامه با اشاره به این که از ابتدای شیوع پاندمی کرونا، کادر علوم آزمایشگاهی برای تشخیص و درمان مبتلایان به این بیماری همواره در تلاشند عنوان کرد: در این راستا کارکنان آزمایشگاه‌ها با توجه به رسالت خطیر خود در صف اول مقابله با این ویروس قرار دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات با بیان این که آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در تشخیص و پایش بیماری‌ها نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری دارند، گفت:  با شیوع بحران کرونا کارکنان آزمایشگاه‌ها در خط مقدم شناسایی و مقابله با این ویروس قرار گرفتند.

وی با تاکید براین که با بروز بیماری‌های نوپدید و پیشرفت فناوری‌های تشخیص آزمایشگاهی نقش آزمایشگاه در تشخیص و درمان بیماری‌ها نیز افزایش یافته ادامه داد: از اوایل اسفندماه و شیوع کووید ۱۹بسیاری از آزمایشگاه ها امکانات تشخیصی را با آخرین استانداردهای و دستورالعمل های ابلاغی گسترش دادند.


وی افزود: در حال حاضر با گذشت بیش از یک سال از همه گیری کرونا درشهرستان محلات 3  آزمایشگاه که شامل 2 مرکز در مراکز بهداشتی و  خدمات جامع سلامت، یک آزمایشگاه در بیمارستان امام محلات مجوز انجام تست های تشخیصی کرونا در حال خدمت رسانی  هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات انجام بیش از پنج هزار تست تشخیصی کرونا از زمان شروع پاندمی کووید ۱۹ تا به امروز را تنها گوشه ای از خدمات آزمایشگاهی و تشخیصی مدافعان سلامت در شبکه بهداشت و درمان ذکر کرد و در ادامه بیان کرد: تعداد تست های پی سی آر و رپید در این مدت به 5473انجام که از این تعداد 923 نمونه پی سی آر در بیمارستان و 4550 تست رپید و پی سی آر در مرکز خدمات جامع سلامت شماره یک و مرکز بهداشتی درمانی نیم ور توسط کارشناسان آزمایشگاه و بیش از 350 مورد تست نیز در منازل توسط بخش خصوصی  انجام شده است.

وی فداکاری جامعه علوم آزمایشگاهی را مورد توجه قرار داد و گفت: مدافعان سلامت  در اولین نقطه تشخیصی بیماری ها  بدون هیچ چشم داشتی برای کمک به سلامت مردم جانفشانی می کنند.

دکتر قلیچ خانی تاکید کرد: جامعه علوم آزمایشگاهی  به عنوان بازوان پرتوان حوزه سلامت نقش به سزایی در زمینه مبارزه با  ویروس کرونا ایفا کرده. نظام سلامت کشور مدیون تلاش های بی وقفه این عزیزان است که از هیچ کوششی برای خدمت به مردم دریغ نکرده اند.

کلید واژه ها: آزمایشگاه صف اول مبارزه کرونا روز آزمایشگاه پیام تبریک تست کرونا پیشگیری از ویروس کرونا شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات دکتر مهدی قلیچ خانی


( ۲ )