چاقی و دنیای پیش رو

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۱ کد : ۲۴۰۴۰ اخبار
تعداد بازدید:۲۶۱
چاقی و دنیای پیش رو

"20 کیلو لاغری در 1 هقته" ، " لاغری سریع بدون رژیم" و ... اینها تبلیغات آشنایی هستند که این روزها بیش از قبل در فضای مجازی به چشم می خورند. هر سال با نزدیک شدن به عید نوروز بازار این شایعات گرم و گرم تر می شود.جالب است بدانیم چاقی و اضافه وزن یکی از شایع ترین مشکلات شهرستان محلات به خصوص در کودکان و نوجوانان است ؛ افزایش مصرف فست فودها ، تنقلات بی ارزش و شیرینی جات از یکسو و بی تحرکی، خواب نامناسب و نامنظم از سوی دیگر از عوامل این شیوع بی سابقه می باشند.
همچنین اغلب بیماری های غیرواگیر همچون دیابت، چربی خون بالا، کبد چرب و حتی برخی از سرطان ها از چاقی و سبک زندگی ناسالم منشا می گیرند. ضمن اینکه چاقی می تواند احتمال ابتلا به کرونای شدید را 7 برابر افزایش دهد.
حال درمان این چاقی چیست؟ آیا راهی دارد؟-
پاسخ سوال فوق مثبت است؛ اما فقط در صورت "مراجعه به یک کارشناس تغذیه و پیروی از رژیم غذایی سالم و اصولی ". به واژه "سالم و اصولی" در جمله قبل دقت کنیم؛ چند سالی ست رژیم های غذایی غیر اصولی که توسط افرادی سودجو و بدون علم کافی ارائه می شود، به شدت در میان افراد جامعه باب شده است. اما آیا می دانیم اینگونه رژیم ها چه بلایی بر سر بدنمان می آورند؟!
 رژیم غذایی با ادعای لاغری سریع، عوارض جبران ناپذیری به بار می آورد که حتی از خود چاقی نیز خطرناک ترند.
رژیم هایی که حذف برخی از گروه های غذایی مثل کربوهیدرات ها را توصیه می کنند یا رژیم هایی که در آن ها یک وعده غذایی کاملا حذف می شود ممکن است در کوتاه مدت باعث کاهش وزن شوند اما سلامت فرد را به خطر می اندازند. و در طولانی مدت نیز وزن فرد حتی از وزن اولیه ش بیشتر هم می شود.
 اختلالات هورمونی، کاهش عضلات بدن، سنگ کیسه صفرا، ریزش مو، کبد چرب، خستگی ، زودرنجی ، پرخاشگری و سردردهای مقاوم از عوارضی ست که به دنبال رژیم های غذایی غیر اصولی می آیند.
یک رژیم غذایی صحیح رژیمی ست که تنوع و تعادل داشته باشد و بر اساس نیاز بدن فرد و در راستای افزایش سطح سلامتی او تنظیم شود.
این نکته را هم بدانیم که برنامه غذایی فقط برای کاهش وزن نیست بلکه برای ایجاد یک سبک زندگی سالم است. مصرف منظم وعده های غذایی و میان وعده ها، محدودیت مصرف تمام مواد پر کالری، انجام ورزش و فعالیت بدنی مستمر از مشخصات یک سبک زندگی سالم می باشد.
پس اگر به فکر کاهش وزنتان هستید ابتدا عادات غذایی خود را اصلاح نموده، ساعت خوابتان را تنظیم و جهت دریافت برنامه غذایی به کارشناسان تغذیه(دارای شماره نظام پزشکی ت) مراجعه نمایید.
 

 

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات

کلید واژه ها: تغذیه پیشگیری از ویروس کرونا با تغذیه سالم چاقی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات