هشدار افزایش آنفلوآنزا در محلات/رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ارزانترین و موثرترین راه پیشگیری از آنفولانزا است

۰۲ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۱ کد : ۳۰۰۴۲ اخبار
تعداد بازدید:۸۰۸
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات با بیان اینکه واکسن می‌تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را کاهش دهد گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک ارزانترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا است.
هشدار افزایش آنفلوآنزا در محلات/رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ارزانترین و موثرترین راه پیشگیری از آنفولانزا است

 به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات، دکتر مرضیه ولی گفت: همه ساله با شروع فصل پاییز شاهد بروز بیماری‌های ویروسی و عفونی هستیم که نام آشناترین آنها ویروس آنفولانزا است که سالانه افراد زیادی را درگیر خود می‌کند و در مواقعی هم موجب مرگ و میر افراد می‌شود و با توجه به اینکه در حال حاضر، میزان ابتلا به این ویروس در شهرستان محلات رو به افزایش است. بنابراین لازم می‌دانیم تا با انجام اقدامات موثر این روند را کاهش دهیم.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات ، راه‌های سرایت ویروس آنفولانزا را از منابع مختلف اعلام کرد و گفت: این ویروس اغلب از طریق تماس با فرد آلوده به انسان سرایت می‌کند و افرادی که مبتلا به این ویروس می‌شوند هم در فرصت زمان کمتری می‌توانند آن را به دیگران انتقال دهند.

متخصص طب اورژانس با بیان اینکه به طور معمول همه ساله ویروس آنفولانزا از آبان ماه شروع می‌شد و در آذرماه به اوج خود میرسد، اظهار کرد: امسال شاهد این هستیم بر خلاف روال سالهای گذشته  شروع نشانه‌های رشد و گردش ویروس آنفولانزا در جامعه از اوایل مهرماه آغاز شده و در  روز های اخیر به نقطه اوج خود رسیده است.

دکتر مرضیه ولی در ادامه به شباهت و تفاوت‌های ویروس آنفولانزا با کرونا و سرماخوردگی ساده اشاره کرد و گفت: بدن درد، سردرد و سرفه‌های مرطوب همراه با خلط و در بعضی مواقع  با بروز حالت تهوع و اسهال و استفراغ همراه است. این موارد از علائم بیماری آنفولانزا است که در کرونا کمتر شایع است. ویروس آنفولانزا به وسیله سرفه و عطسه و در فاصله کمتر از یک متر قابل انتقال است، بالاخص در میان کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به سرعت گسترش پیدا می‌کند.

وی میزان ابتلا به ویروس آنفولانزا را در بین کودکان و سالمندان، نسبت به افراد عادی بیشتر دانست و افزود: کسانی که  بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مانند: دیابت، فشار خون، مادران باردار، زنانی که به تازگی زایمان کردند، افرادی که دچار  نقض ایمنی هستند، بیمارانی که کورتون مصرف می‌کنند، بیماران روماتولوژی، افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، بیمارانی که به علت ابتلا به سرطان شیمی درمانی می‌شوند و همه عواملی که باعث نقص ایمنی بدن می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا قرار دارند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات گفت: دانش آموزان و دانشجویانی که علائم بیماری آنفولانزا را دارا هستند تا 5 روز از حضور در مدرسه و دانشگاه جدا خودداری کنند.

 دکتر مرضیه ولی تصریح کرد:  برای اینکه دچار صدمات جانی و مالی جبران ناپذیر، ناشی از ابتلا به آنفولانزا نشویم دو راهکار وجود دارد. اولین راهکار تزریق واکسن به منظور افزایش ایمنی بدن در برابر این نوع ویروس‌ها است. راهکار دوم که ارزان ترین و موثرترین راهکار برای پیشگیری از بروز این نوع بیماری و سایر بیماری‌های ویروسی و عفونی است؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و زدن ماسک  همانند دوران شیوع کووید ۱۹ و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون است.


متخصص طب اورژانس در ادامه از مردم خواست در مکان‌های عمومی و شلوغ حضور نداشته باشند و در صورت حضور در مکان‌های مسقف، حتما از ماسک استفاده کنند و همچنین در هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کرده و بعد از مصرف آن را در سطل زباله دربسته بیندازند.

دکتر ولی  با بیان اینکه، شهروندان در ساعات صبح میتوانند جهت مراجعه به پزشک به مراکز بهداشتی و درمانگاه های سطح شهر (تامین اجتماعی –درمانگاه سپاه – درمانگاه شماره یک –درمانگاه حکیم فردوسی)  مراجعه کنند بیان کرد: این بیماری به آنتی بیوتیک و سرم تراپی نیاز ندارد و شهروندان  جهت کنترل آنفولانزا با استراحت مطلق، مصرف مایعات و آب میوه ها طبیعی اقدام کنند و در صورت داشتن علائم شدید به پزشک مراجعه کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات یادآور شد: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری مزمن ریوی، تنگی نفس، قلبی عروقی، افراد دارای فشار خون بالا، بیماران کلیوی و کبدی، کسانی که دارای بیماری خونی هستند، بیمارانی که دچار ضایعات نخاعی و عصبی هستند، بیماران مبتلا به سوء تغذیه و سوء جذب مواد غذایی و آن‌هایی که مجبورند از داروهایی استفاده کنند که منجربه نقص ایمنی می‌شوند، مانند استفاده از کورتون‌ها و یا داروهای شیمی درمانی یا  استفاده از داروهای  خاص، می‌بایستی حتما به تزریق واکسن اقدام کنند.


 آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد (بینی، گلو و ریه ها) را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

کلید واژه ها: آنفولانزا هشدار بیمارستان امام خمینی (ره) فصول سرما شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات دکتر مرضیه ولی متولی سلامت محلات


( ۳ )