گرمازدگی از علایم تا راه های پیشگیری

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۷ کد : ۳۶۳۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۷
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان محلات، گاهاً بدلیل روند کند تطابق بدن انسان با گرما ، افراد را دچار مشکلات و آسیب های متعدد روحی و جسمی می کند که ضروریست با افزایش سطح آگاهی و اقدامات پیشگیرانه نسبت به محافظت و تامین سلامتی خود در فصل گرما اقدام نماییم .
گرمازدگی از علایم تا راه های پیشگیری

گرمازدگی چیست ؟ 
بدن انسان بطور طبیعی دارای سیستم تنظیم درجه حرارت بدن است. قرار گرفتن در هوای گرم به مدت طولانی و یا تولید بیش از حد گرما در بدن باعث بر هم خوردن تعادل سیستم گرمایی بدن شده به نحوی که درجه حرارت بدن به طور غیر عادی بالا می رود به این حالت گرمازدگی گفته می شود. گرمازدگی بیشتر در آب و هوای گرم و بعد از فعالیت سنگین رخ می دهد . کارگران ، سربازان ، ورزشکاران ، افراد چاق ، زنان باردار، کودکان و سالمندان مهمترین افرادی هستند که در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

علایم گرمازدگی :  
افزایش درجه حرارت بدن بالاتر از ۴۰ درجه، پوست ابتدا قرمز سپس رنگ پریده، پوست خشک و داغ ،کاهش حجم ادرار، سر درد و سرگیجه ،تنفس کوتاه و سریع ، حالت تهوع و استفراغ ، کاهش فشار خون ،  نبض ضعیف ، دردهای عضلانی ، ضعف و خستگی،  کاهش سطح هوشیاری ، تشنج و اغما ،  ایست قلبی  از علائم گرمازدگی می باشد .

راه های پیشگیری:  
ماندن در منزل و مکان های خنک در ساعات گرم روز ، مصرف مایعات فراوان (نوشیدن ۸ لیوان آب در طی روز در تابستان)، پوشیدن لباس های گشاد و نخی ، استفاده از کرم های ضد آفتاب ، استفاده از کلاه های پهن و لبه دار

راهکارهای درمانی : 
درمان عوارض مرتبط با گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد. درمان گرمازدگی یک فوریت پزشکی است. اگر دیدید کسی دچار گرمازدگی شده، فورا با اورژانس 115 تماس بگیرید یا هر چه سریعتر او را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل نمایید تا آن زمان می توان اقدامات زیر را برای فرد دچار گرمازدگی انجام داد.  
اولین اقدام کاهش سریع دمای بدن فرد است.فرد را به مکان خنک و سایه منتقل کنید.با استفاده از پارچه های خیس بر روی شکم، زیر بغل، کشاله های ران، سر و گردن و باد زدن اقدام به خنک کردن وی نمایید.در صورت خنک شدن بدن فرد، عمل خنک کردن را متوقف کنید و اگر مجددا دمای بدن افزایش یافت عمل خنک کردن را مجددا شروع کنید.پاهای فرد را در سطح بالاتری از بدن قرار دهید.اگر فرد هوشیار است وی را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. محلول ORS بهترین جایگزین برای آب و املاح از دست رفته ی بدن است .

گرما زدگی کودکان در خودرو :  
کودکان در برابر گرمازدگی بسیار حساسند. دمای بدن آنها خیلی سریع افزایش می یابد زیرا بدنشان سه تا پنج برابر سریع تر از بزرگسالان گرما را جذب می کند. این شرایط می تواند پس از 10 دقیقه به بروز آسیب های جدی به اندام هایی مانند مغز و حتی فوت منجر شود. بنابراین اگر برایتان پیش آمده که حتی برای چند دقیقه، برای انجام کاری کوچک، فرزندتان را در ماشین تنها گذاشته و درها را قفل کرده اید، باید بدانید که این کار در هوای گرم بسیار خطرناک است.

پیشگیری از « گرمازدگی» درون خودرو:  
تا حد امکان ماشین را در سایه پارک کنید. در غیر این صورت پنجره ها را با سایه بان و یا پارچه بپوشانید تا     تابش پرتوهای خورشید به داخل کمتر باشد. 
هنگام توقف ، مقدار بسیار کمی از یکی از پنجره ها را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد . همیشه تهویه و کولر را کنترل کنید. این مسئله به خصوص پیش از سفر و گردش اهمیت بیشتری دارد. اگر داخل خودرو گرم شده، پیش از سوار شدن حتما چند دقیقه ای درب ها را باز بگذارید. هرگز کودکان و حیوانات خانگی را در خودرو تنها رها نکنید. حتما بطری آب داشته باشید و به طور مرتب آب بنوشید. این نکته را درباره کودکان واقعا جدی بگیرید. در صورت بروز علایم گرمازدگی مانند بی حالی، حالت تهوع، گرم شدن و قرمزی پوست بدن، تپش قلب و ... در خود یا فرزندتان بلافاصله ماشین را نگه دارید، به محیط خنک و سایه بروید و با نوشیدن آب و مرطوب کردن بدن با آب ولرم، دمای بدنتان را پایین بیاورید. اگر متوجه حضور کودکی تنها در خودرو شدید که احتمال بروز گرمازدگی و خطرات آن وجود داشت، بی توجه نباشید. حتی اگر نتوانستید راننده را پیدا کنید، با پلیس تماس بگیرید و مطمئن باشید که چند دقیقه تعلل ممکن است زندگی او را به خطر بیندازد.
 

کلید واژه ها: گرمازدگی راه های درمان گرمازدگی تابستان نور خورشید شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اشعه