حوادث، شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال/ ۱۸ مورد حوادث و سوانح برای کودکان محلاتی از ابتدا سال

۲۳ مهر ۱۴۰۳ | ۰۸:۲۵ کد : ۴۶۷۶۴ اخبار
تعداد بازدید:۹
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات با اشاره به موضوع جوانی جمعیت که از دغدغه‌های مهم کشور است، حوادث را شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در محلات عنوان کرد.
حوادث، شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال/ ۱۸ مورد حوادث و سوانح برای کودکان محلاتی از ابتدا سال

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان محلات، مهندس مظلومی گفت: ارتقای سلامت کودکان از مهم‌ترین شاخص‌های سطح سلامت یک جامعه بوده و پیشگیری از وقوع حادثه در کودکان نیز مستلزم رعایت نکات ایمنی است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات با اشاره به اینکه حوادث رانندگی در بسیاری از مرگ‌ها نقش داشته است، بر ضرورت استفاده از صندلی کودک در خودرو تاکید کرد.

وی افزود: شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات ، آمادگی لازم برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی احیای پایه در تمامی سازمان‌ها و ادارات شهرستان را دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان محلات بروز اکثر حوادث در کودکان را ناشی از بی توجهی مراقبین کودک است دانست و خاطر نشان کرد: از ابتدای سال 1403 درشهرستان محلات 8 مورد بعلت مسمومیت دارویی، 7مورد بدلیل  تصادف، 1 مورد بعلت سقوط از ارتقاع و 2 مورد بخاطر ضربه و تروما به سر و بیش از 20 مورد بعلت بیماری های تب،اسهال و بیماری تنفسی در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری شده اند.

مهندس مسعود مظلومی همچنین عنوان کرد: متاسفانه در 6 ماهه اول 1403 تعداد 3 کودک بعلت سوانح و حوادث و 3 کودک بعلت بیماری در شهرستان محلات فوت شدند که مراقبت والدین باید ویژه و حساس تر انجام شود. 


مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات بیان کرد: حوادث ترافیکی، بسته شدن راه‌های تنفسی، سوختن با مواد داغ و شعله، نیش خزندگان و حشرات، عوارض ناخواسته دارویی، سقوط از ارتفاع، جریان برق، مسمومیت، غرق شدگی و خشونت از عومل مرتبط به حوادث و سوانح است.

وی جدی ترین چالش‌های جامعه را مرگ و میر کودکان در ۵ سال اول زندگی دانست، بیان داشت: یکی از شاخص های مهم توسعه و سلامت  کاهش میزان مرگ و میر در این کودکان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات تصریح کرد: کودکان بزرگترین سرمایه ملی هر جامعه ای هستند و  بالاترین مسئولیت‌های والدین و جامعه در قبال آنها، حفظ سلامتی، کم کردن ابتلا به بیماری‌ها و جلوگیری از مرگ و میر و معلولیت در آنها است.

وی اقداماتی از جمله بالا بردن افزایش آگاهی خانواده ها در مورد پیشگیری از حوادث و همچنین شناخت مواقع اضطراری مراجعه به مرکز درمانی را، در کاهش میزان حوادث، بیماری‌های تنفسی و اسهال موثر دانست.

مهندس مظلومی در پایان از والدین خواست تا توصیه های زیر را نیز برای پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان را جدی بگیرند.
1-  داروها و مواد شیمیایی دور از دید و دسترس کودکان قرار گیرد.
2-  جلوی پنجره ها ، پله ها و بالکن خانه را حفاظ قرار دهید و کودک را در مکان های بلند و بدون حفاظ تنها رها نکنند.
3-  در همه حال و همه جا مراقب کودکان باشید

کلیدواژه‌ها: کودکان حوادث محلات شهرستان محلات درمان شهرستان محلات بهداشت درمان شهرستان محلات بهداشت درمان شهرستان شبکه بهداشت درمان شهرستان سقوط کودکان شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات مسعود مظلومی