اجرای طرح دهان و دندان برای بیش از ۱۵۰۰ دانش آموز شهرستان محلات

۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۰ کد : ۶۰۸۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۸۹
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات،کارشناس بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت محلات ضمن تشریح اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول سلامت دهان و دندان و کاهش شاخص پوسیدگی دندانی در کودکان، گفت: گروه هدف ما افراد شش تا ۱۴ سال بودند که به صورت فعال برای ارائه خدمات به آنها در مدرسه به سراغ‌شان می‌رویم و همه مدارس ابتدایی شهرستان را تحت پوشش قرار می گیرد
اجرای طرح دهان و دندان برای بیش از ۱۵۰۰ دانش آموز شهرستان محلات

سمیه سرلک، با اشاره به آغاز این طرح از ابتدای شهریور 98 در روستاها و ابتدای مهر 98 در مناطق شهری گفت: طرح  عاری از پوسیدگی دهان و دندان دانش آموزان برای جمعیت پایه ششم و هفتم شهری وهمهدانش آموزی ابتدایی در  روستا در حال انجام است و جمعیتی حدود 1700 نفر را شامل می شود
.
کارشناس بهداشت دهان و دندان افزود : در این زمینه در شهرها و روستاها، مباحث آموزشی و پکیج‌های خدمتی را آماده وبرای مدارس هم ماکت دندان آموزشی تهیه و ارسال شد. همچنین کتاب و سی‌دی آموزشی برای مجموعه آموزش و پرورش، مربیان بهداشت و معلمین داوطلب آماده و ارسال شد..
.
تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دهان و دندان برای دانش‌آموزان
وی با بیان اینکه در قالب طرح تحول سلامت دهان و دندان و با توجه به تاثیر فلوراید در کاهش پوسیدگی، سالانه دو نوبت وارنیش فلوراید برای دانش‌آموزان انجام می‌شود، افزود: یکی دیگر از اقدامات‌مان این بود که نیازهای درمانی دهان و دنداندانش‌آموزاناندازه‌گیری و ثبت شد. همچنین برای دانش‌آموزان پرونده الکترونیک دهان و دندان ایجاد شد و این پرونده در پرونده الکترونیک سلامت و سامانه "سیب" ادغام شد..
توزیع مسواک انگشتی برای کودکان زیر 2 سال در مراکز بهداشتی
کارشناس بهداشت  دهان و دندان همچنین گفت: در عین حال در قالب برنامه طرح تحول، برای کودکان زیر دوسال(6-12-18 ماهه) آموزش لازم داده شده و در مراکزمان اعم از خانه بهداشت یا پایگاه سلامت، در هر شش ماه یک نوبت خدمت  وارنیش فلوراید برای کودکان سه تا شش سال رایگان وبرای کودکان زیر دو سال(6-12-18 ماهه) مسواک انگشتی توزیع می‌شود. این اقدامات خوبی بوده که در حوزه بهداشت و پیشگیری اتفاق افتاده است.

اجرای برنامه دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای بیش از1500 دانش آموز
وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: اقدام دیگری که از سال تحصیلی جاری در این حوزه آغاز شد، بحث دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای کودکان پایه ششم و هفتم بود که در حال حاضر ابلاغ شده و در شهرها و روستاها، گروه هدف را معاینه و نیاز درمانی‌شان غربالگری می شود. باید توجه کرد که 1700دانش‌آموز پایه ششم و هفتم ابتدایی داریم که برایشان اقدامات درمانی دندانپزشکی انجام می‌شود.
وی افزود: بر این اساس در سال97حدود 96/75درصد دانش‌آموزان‌مان پایه ششم تحت پوشش طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی قرار گرفتند که امسال نیز با قوت این طرح را ادامه خواهیم داد.
ارائه خدمات دیگر در زمینه  درمانی دندان‌پزشکی
سمیه سرلک گفت:اقدام دیگرمان در این حوزه، ارائه هشت خدمت دندان‌پزشکی برای گروه هدف شامل  ترمیم یک سطحی، دو سطحی و سه سطحی ، فیشورسیلانت و فلوراید تراپی،کشیدن دندان های غیر قابل نگهداری،پالیوتومی دندان شیری و جرم گیری و بروساژ است که درکلینیک دهان و دندان مرکزجامع سلامت شماره یک انجام می‌شود.
 

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات

کلید واژه ها: شبکه بهداشت و درمان شهرستان محلات بیمارستان امام خمینی (ره) محلات طرح دهان و دندان دندانپزشکی دانش آموز


( ۴ )