حافظه RAM در مقابل VRAM; تفاوت این دو نوع حافظه در چیست؟

۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۰ کد : ۲۲۳۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۶۳۷
نویسنده خبر: محمدرضا جودکی
حافظه RAM در مقابل VRAM; تفاوت این دو نوع حافظه در چیست؟

رم به‌عنوان میز‌کاری عمل می‌کند که رایانه تمام فرایندها و نرم‌افزارهای فعال را روی آن قرار می‌دهد. هر بار که برنامه‌ی جدیدی را باز می‌کنید، روی رم قرار خواهد گرفت تا رایانه از آن استفاده کند. بدین‌ترتیب، بازی‌های ویدئویی معمولا حداقل میزان رم مورد‌نیاز برای اجرا را به شما اعلام می‌کنند. این امر به رایانه اجاره می‌دهد تا بازی را روی رم بارگذاری کند تا بتواند آن را اجرا کند.
وی‌رم (VRAM) نیز عملکردی شبیه به رم دارد؛ اما برای نیازهای گرافیکی و ویدئویی و نمایشگر. شما معمولا وی‌رم را در هر قطعه‌ی سخت‌افزاری‌ای که محتوا را روی نمایشگر نشان می‌دهد، پیدا خواهید کرد. اگر کارت گرافیک دارید، آن کارت به وی‌رم داخلی مجهز شده است تا همه‌ی داده‌های مربوط به صفحه‌نمایش را مدیریت کند. اگر از کارت گرافیک استفاده نمی‌کنید، پردازنده‌ی شما از کارت‌ گرافیک یکپارچه‌ای بهره می‌برد که مقداری از رم سیستم را بدین‌منظور استفاده می‌کند.
تفاوت اصلی بین رم و وی‌رم به کاربرد آن‌ها مربوط است. هنگامی که رایانه‌ی شما در حفظ فرایندها در حافظه‌ی خود مشکل دارد، مشکل به رم آن ربط دارد. درمقابل، هنگامی که رایانه‌ی شما فضای لازم برای اعمال تنظیمات سطح بالای گرافیکی را روی نمایشگر ندارد، مشکل به وی‌رم مرتبط خواهد بود. البته رم و وی‌رم فقط چند مولفه محسوب می‌شوند که برای ساخت رایانه‌ی شخصی کنار‌هم قرار می‌گیرند. گاهی اوقات، مشکل به‌دلیل سرعت پردازنده، پردازنده‌ی گرافیک و... است. بدین‌ترتیب، نمی‌توان انتظار داشت صرفا با بهبود رم و وی‌رم، مشکلات عملکرد رایانه کاملا رفع شود. باوجود این‌‌، اگر متوجه شده‌اید که رایانه‌ی شما نمی‌تواند آنچه روی آن اجرا می‌کنید، به ‌خوبی پردازش کند، استفاده از رم و وی‌رم بیشتر می‌تواند تا حدودی به رفع این مشکل کمک کند.
منبع: Zoomit

محمدرضا جودکی

نویسنده خبر

کلید واژه ها: حافظه پردازنده گرافیک


نظر شما :