به موجب این بخشنامه، ذینفعان این قانون مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران هستند.
لزوم ورود اطلاعات افراد مشمول و واجد شرایط «قانون استفساریه بند (و) ماده ۴۴» در سامانه کارمند ایران از سوی دستگاههای اجرایی
به گزارش روابطعمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، پیرو ابلاغ «قانون تفسیر بند «و» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران» از سوی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران (موضوع ابلاغیه شماره ۹۱۶۹۸ مورخ ۱۵/۰۸/۱۳۹۹) و با توجه به سوالات و استعلاماتی که از سوی دستگاههای اجرایی در خصوص نحوه صدور احکام رسمی مشمولان قانون مذکور به عمل میآید، معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در بین دستگاههای اجرایی در خصوص موضوع مذکور، نحوه اجراییشدن این قانون را ابلاغ کرد.
به موجب این بخشنامه، ذینفعان این قانون مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران هستند.
همچنین، با توجه به تصریح و تأکید قانون استفساریه ذکرشده، مبنی بر اقدام بر اساس شرایط مندرج در بند «و» ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم توسعه و اصلاحات بعدی آن، ضروری است دستگاههای اجرایی اطلاعات و مستندات ایثارگران مشمول استفساریه مذکور را که در زمان اعتبار قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، وفق ضوابط و مقررات مربوط به صورتی غیر از استخدام رسمی در دستگاههای اجرایی دارای حکم کارگزینی یا قرارداد مستقیم با دستگاه بودهاند را با رعایت شرایطی که در این بخشنامه تصریح شده است، در سامانه کارمند ایران بارگذاری و ارسال نمایند تا شماره مستخدم برای افراد واجد شرایط صادر شود.
در این بخشنامه ورود اطلاعات مشمولان در سامانه کارمندایران مشروط بر مواردی از جمله اینکه «کارمند در زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه کشور (تا تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۵) در یکی از حالات غیررسمی با دستگاه اجرایی قرارداد مستقیم داشته و یا برای وی حکم کارگزینی توسط دستگاه صادر شده باشد»، «در حال حاضر فرد با دستگاه اجرایی مربوطه در یکی از حالات مندرج در بند یک، رابطه استخدامی یا بهکارگیری داشته باشد»، «پست بلاتصدی در تشکیلات تفصیلی دستگاه برای انتصاب افراد وجود داشته باشد»، «ایثارگر مشمول، برای انتصاب در پستهای مشاغل تخصصی پیشنهادی دستگاه، دارای شرایط احراز شغل مربوط از حیث مدرک تحصیلی باشد»، «صلاحیت فرد برای استخدام رسمی قطعی به تایید گزینش رسیده باشد».
در این بخشنامه، چهار تبصره مهم نیز ذکر شده است:
تبصره ۱: نیروهای ایثارگری که به صورت قرارداد موقت بر اساس قانون کار در دستگاههای اجرایی بهکارگیری شدهاند (اعم از اینکه کل کارکنان دستگاه متبوع و یا بخشی از آنها مشمول قانون کار باشند)، در چهارچوب قانون کار جمهوری اسلامی ایران به قرارداد دائم تبدیل وضع مییابند.
تبصره ۲: افراد شاغل در مشاغلی نظیر متصدی تأسیسات، تلفنچی، نگهبان، نامهرسان، راننده، آبدارچی، آشپز، نظافتچی، سرایدار، متصدی چاپ و تکثیر، پیشخدمت و ...، که در تشکیلات مصوب دستگاههای اجرایی پست سازمانی برای آنها در نظر گرفته نشده و شاغلان آنها مشمول قانون کار هستند، از شرایطی که بالاتر ذکر شد، مستثنی هستند.
تبصره ۳: کلیه نیروهای مشمول قانون استفساریه فوق که در دستگاههای اجرایی، در وضعیت استخدامی رسمی-آزمایشی هستند، به رسمی قطعی تبدیل وضع مییابند.
تبصره ۴: ارسال اطلاعات و مستندات برای دریافت شماره مستخدم صرفاً برای دستگاههایی که شماره مستخدم و شناسه از این سازمان دریافت میکنند، موضوعیت دارد و سایر دستگاهها (نظیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت اطلاعات، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه آن، بنیاد مستضعفان، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و ...) و یگانهای نیروهای نظامی و انتظامی که از این سازمان شماره مستخدم و شناسه برای کارمندان خود دریافت نکردهاند، بر اساس ضوابط و فرآیندهای مورد عمل خود نسبت به تغییر وضعیت مشمولین اقدام خواهند کرد.
بر اساس این بخشنامه، مسئولیت اجرای مفاد این بخشنامه بر اساس وضعیت افراد مبتنی بر قانون، برعهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.
اینجا می توانید بخشنامه مدنظر را بخوانید .
نظر شما :