آیا مصوبات «ستاد ملی مبارزه با کرونا» قابل شکایت هستند؟

ستاد ملی مبارزه با کرونا تقریباً همزمان با اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا در ایران در اسفند ۱۳۹۸ به موجب مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأیید رهبر انقلاب تشکیل شد.
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۲ کد : ۹۵۳۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۰۳۶
برخی فعالان سیاسی و مدنی بر این قایل بوده که برای اصلاح و جلوگیری از برخی تصمیمات انتقاد برانگیز این ستاد، جدای از مطالبه عمومی در شبکه‌های اجتماعی، باید دعاوی در مراجع قضایی صالحه مطرح شود تا بتوان با حکم قضایی، جلوی برخی تصمیمات این ستاد را گرفت، اما سوال اساسی این که آیا اساسا چنین اقدامی از دید اصول حقوقی و قوانین موضوعه امکانپذیر است؟
آیا مصوبات «ستاد ملی مبارزه با کرونا» قابل شکایت هستند؟

از زمان تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا تا به امروز در بین افکار عمومی واکنش هایی به مصوبات این ستاد شده که بیشتر این واکنش ها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بروز یافته است. انتقاد افکار عمومی نسبت به تاخیر در اعلام برخی تمهیدات محدود کننده یا حتی آغاز رفع برخی از محدودیت ها که قرار است از هفته آینده آغاز شود، از مهمترین واکنش هایی بودند که نسبت به مصوبات این ستاد مطرح شده است.

 

برخی فعالان سیاسی و مدنی بر این قایل بوده که برای اصلاح و جلوگیری از برخی تصمیمات انتقاد برانگیز این ستاد، جدای از مطالبه عمومی در شبکه‌های اجتماعی، باید دعاوی در مراجع قضایی صالحه مطرح شود تا بتوان با حکم قضایی، جلوی برخی تصمیمات این ستاد را گرفت، اما سوال اساسی این که آیا اساسا چنین اقدامی از دید اصول حقوقی و قوانین موضوعه امکانپذیر است؟ لذا «تابناک» در نظر دارد با توجه به اهمیت موضوع، در سلسله مطالبی و با کسب نظر از برخی از حقوقدانان این سوال را که «آیا مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا قابل شکایت هستند یا خیر؟» واکاوی کند.

در همین ارتباط، دکتر امیر ساعد، وکیل حقوقدان و استاد دانشگاه تهران  گفت: «ستاد ملی مبارزه با کرونا تقریباً همزمان با اعلام رسمی شیوع بیماری کرونا در ایران در اسفند ۱۳۹۸ به موجب مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأیید رهبر انقلاب تشکیل شد. این ستاد اختیار اتخاذ کلیه تصمیمات در خصوص اقدامات ضروری درباره مقابله با بیماری کووید-۱۹ از جمله اعلام تعطیلی‌ها و سایر تدابیر محدود کننده را دارا شده است. این سابقه تشکیل ستاد، این تلقی را پیش می‌کشد که مطابق اصل ۱۷۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا به مثابه مصوبات شورای عالی امنیت ملی هستند که با وجود غیرعلنی بودن جلسات و عدم انتشار رسمی مصوبات، پس از تأیید مقام رهبری لازم الاجرا خواهند بود.»

وی که یکی از مولفان کتاب «قانون اساسی در نظم حقوقی کنونی» است، با بیان اینکه مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۹ حکایت از آن دارد که اعضای شورای بازنگری قانون اساسی بر این عقیده بوده اند که مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند در مورد فرایند لازم الاجرا شدن مصوبات شورای عالی امنیت ملی قانونگذاری کنند، افزود: «اما این اختیار برای مجلس متصور است که در خصوص برخی مسائل مربوط به شورای عالی امنیت ملی نظیر تعیین وظایف و اختیارات شورا‌های فرعی آن همچون ستاد ملی مبارزه با کرونا قانون وضع نماید. از سوی دیگر، بر اساس نظریه شورای نگهبان در سال ۱۳۸۹ در مورد لایحه برنامه پنجم پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران ناظر بر تعیین تکالیف دولت در خصوص گسترش انرژی‌های پاک و پاسخی که مجلس به ایراد شورای نگهبان داد و اصلاحاتی که نسبت به لایحه اعمال نمود، این نتیجه گیری را روشن می‌کند که از نگاه مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبات شورای عالی امنیت ملی نسبت به قوانین عادی، جایگاه بالاتری دارد. مشابه همین برداشت در مورد اعتبار و آثار حقوقی مصوبات تشکیل ستاد تدابیر ویژه مقابله با تحریم در سال ۱۳۹۴ وجود دارد.»

این وکیل دادگستری در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر بر اساس مطالب فوق، بپذیریم که مصوبات شورای عالی امنیت ملی در چارچوب قوانین عادب موضوع ماده ۲ قانون مدنی قرار نمی‌گیرند و در نتیجه مصداقی از مفاد اصل ۱۶۷ قانون اساسی نیستند لذا نمی‌توان مصوبات شورای عالی امنیت ملی را مبنای صدور آرای قضایی قرار داد. در همین راستا، تبصره ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ رسیدگی به مصوبات و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی را از شمول نظارت و صلاحیت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری خارج می‌کند. در واقع، چون ترکیب شورای عالی امنیت ملی فقط محدود به سازمان قوه مجریه نیست و موضوعات کاری آن بعضاً از اختیارات قوه مجریه مطابق قانون اساسی خارج است و خود محرمانه بودن مصوبات آن شورای عالی، جای تردیدی نیست که نظارت قضایی بر تصمیمات شورای عالی و به تبع آن، ستاد ملی مبارزه با کرونا محملی نخواهد داشت. رویه دیوان عدالت اداری در چند پرونده نیز مؤید جایگاه برتر مصوبات این شورای عالی است.»

وی تصریح کرد: «البته نباید از این واقعیت غافل شد که برخی حقوقدانان بر خلاف این رویکرد حقوقی، در این جهت استدلال می‌کنند که مصوبات شورای عالی امنیت ملی در حکم مقررات اجرایی هستند و در واقع، جایگاهی پایین‌تر از قوانین مصوب مجلس دارند و عده‌ای نیز معتقدند که مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی را باید هم‌رتبه و در یک رده دید. در شرایطی که برخی معتقدند اعمال محدودیت‌های ناشی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا لطمات جدی بر حقوق و آزادی‌های شهروندی آن‌ها از جمله حق کسب و کار، آزادی تردد و حق حریم خصوصی افراد وارد می‌کند و در مقابل نیز، بعضی افراد بر این باورند تصمیمات این ستاد از آنجایی که بنحو مؤثر، اجرای تدابیر فاصله گذاری اجتماعی، خود قرنطینه سازی و مقابله با شیوع بیش از پیش ویروس کرونا را تضمین نمی‌کند و اتخاذ مواضع بعضاً غیرهمسو بین مقامات قوه مجریه و ستاد ملی مبارزه با کرونا منجر به تهدید سلامتی افرادی خواهد شد که تلاش کرده اند، تدابیر خودمحدود سازی را رعایت کنند و عدم توجه سایرین به این تدابیر، زمینه طولانی شدن روند مقابله با این بیماری را فراهم می‌کند که نقض حقوق شهروندی افراد تابع تمهیدات خودمحدودسازی را در میان مدت و بلند مدت پی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این که با توجه به آنچه گفته شد از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا چگونه می‌توان اعتراض کرد یا خیر، گفت: باید در این ارتباط چند نکته اساسی مورد توجه قرار گیرد.

۱- بر اساس ماده ۲ قانون وظایف و اختیارات رییس قوه قضاییه مصوب ۱۳۷۸ اگر رییس قوه قضاییه، رأی دادگاهی را خلاف بین شرع تشخیص دهد آن را جهت رسیدگی به مرجع صالح ارجاع خواهد کرد. در همین راستا بر اساس اصل ۱۶۱ قانون اساسی نظارت شرعی و قانونی بر اجرای صحیح قوانین در محاکم بر عهده دیوان عالی کشور قرار گرفته است.

۲- شایان ذکر است فعل یا ترک فعل مقامات و مأموران نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی و حکومتی که منجر به محدودیت در آزادی جامعه شود و ایشان را از حقوق مقرر در قانون اساسی محروم نماید، دادستان کل به عنوان مدعی العموم می‌تواند مجازات اسلامی و اقدامات مقتضی را به انجام رساند.

۳- مطابق اصل ۲۲ قانون اساسی رییس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی به عهده دارد در برابر ملت و رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است.

۴- با استناد به ماده ۱ آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ ۱۳۹۲ چنانچه مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا منجر به بروز معضلاتی برای نظام شود در این صورت با ارجاع مقام رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به حل معضلات کشور به عنوان هیأت مستشاری عالی رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه می‌کند و گزارش نهایی خود را تقدیم مقام رهبری خواهد نمود.

۵- چنانچه مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا منجر به بروز اختلافاتی بین قوای مجریه، قضاییه و مقننه گردد در اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی که از اختیارات رهبر سخن می‌گوید. هیات حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه نیز در صورت ارجاع به موضوع مورد مناقشه در این شورای حل اختلاف قابل بررسی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: «مراتب فوق حکایت از آن دارد که مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در حکم تصمیمات قوه مجریه یا اقدامات مأموران دولتی نیستند که دردیوان عدالت اداری یا محاکم عمومی کشور قابل دادخواهی باشند و صرفاً نهاد‌های حکومتی مذکور در چارچوب وظایف و اختیارات خود می‌توانند با ابتکار عمل سازمانی خویش نسبت به این قبیل تصمیمات واکنش نشان دهند و راهکاری برای اقدام مستقیم شهروندان در چارچوب ساز و کار‌های قانونی موجود جهت تعدیل، تغییر یا لغو این مصوبات وجود ندارد.»

کلید واژه ها: کرونا مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ستاد مبارزه با کویید 19 کویید19 COVID19 Corona


( ۷۶ )

نظر شما :

mohammad ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۳
سازمان ملی کرونا با فراتر رفتن از حقوق خود و دست اندازه به قوه قضاییه به نظرم بی لیاقتی قوه قضا را نشان داد در مورد املاک اجاره ای و گرفتن حق مالک با سند مالکیت و دادن اختیار به مستاجر و سکوت قوه قضاییه در این موضوع و دلبخواهی بودن پرداخت اجاره و یا بعد از اتمام قرارداد اجاره که قانون گذار اختیار را به عهده مالک گذاشته -این حق مالکیت را از مالک صلب نموده و مثل قوانین جامعه کمونیستی اجرا نموده 1-مالکی که حق تصاحب مالکیتش است آیا مالک است؟ 2-مستاجری که قرارداد رسمی بعد از اتمام اجاره ندارد-آیا حق دخل و تصرف ملک را دارد؟ 3-اگر سازمان ملی کرونا که تصویب کرده بدون اجازه قوه قضاییه آیا لازم الجراست؟ 4-سکوت قوه قضاییه به چه معناست؟ 5-خسران و زیان حاصله به موجر را چه سازمانی عهده دار است-سازمان ملی کرونا؟ 6-دانش آموختگان رشته قضا چه میخوانند و چه فرا میگیرند؟ 7-دادن حق اسکان به مستاجر برای جلوگیری از شیوع کرونا آیا باعث نشر کرونا توسط موجرها در جامعه نمی شود-چون مجبور به تردد در مکانهای شورای حل اختلاف و بعضا در قوه قضا شوند؟ 8-آیا هدف سامانه کرونا از این قوانین کسب درآمد برای شورای حل اختلاف است؟ 9-آیا این ورود به حق مالکیت فردی و تغییر در سرنوشت انسانها نیست که در متون قوه قضایی آمده است هیچ کس حق دخل و تصرف در اموال کسی را ندارد مگر اینکه از مسیر نا مشروع بدست آمده باشد-و نگاه سازمان ملی کرونا آیا نگاهی مبنی بر غیر مشروع بودن مالکیت افراد موجر بوده یا خیر؟
حوریه مرتضوی ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۰
مصوبات ستاد ظلم به موجر واشغال وغصب ملک اوبازور واجب‌تر به اصطلاح قانون است وحاصلی جزنارضایتی موجرنخواهدداشت
حسین راد ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۱
با عرض سلام. بنده در شهر کوچکی هستم. هنوز از تزریق دوز دوم ۳ ماه نگذشته ک از شبکه بهداشت مراجعه و بالاجبار خواهان زدن دز سوم هستند. بنده سرما خورده بودم و هنوز علائم سرما خوردگی داشتم. ولی بدون توجه به حرف بنده. با تهدید خواهان زدن واکسن بودن. که من ممانعت به عمل آوردم. و گفتم بعد بهبود کامل شخصا مراجعه میکنم. با توجه به اینکه بنده فروشگاه مواد غذایی دارم.بعد از این قضیه به محل فروشگاه افرادی را ارسال و کل مغازه را تفتیش و به هر چیزی ایراد میگرفتن. بنده با قانون هیچ مشکلی ندارم. فلذا خواهان اجرای آن برای همه هستم نه فقط اینجانب. ممنون میشم جهت ایراد شکوائیه شدید اینجانب بنده را راهنمایی فرمایید.
اکبر امینی ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۳
با سلام و احترام با توجه به همه گیری ویروس کرونا و همچنین تعطیل شدن نزدیک به هشت شعبه بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان اصفهان در ایام بهمن ماه سال 1400 ما خانواده ها چه گناهی داریم که همسرانمان بخواهند تا ساعت 5 بعدازظهر در شیفت عصر هر روز خدمت رسانی کنند مسیولین سرپرستی این استان هفته ای یک روز در بعدازظهر در شعبه حضور دارند ولی بقیه شعب را الزام به ایستادن هر روز در شعبه تا ساعت 5 می کنند و اصلا در شب عید به فکر پرسنل خود نیستندبا این شرایط بد کرونا و شیوع او میکرون .. این یه دلیل بعد هم مگر میشود پرسنل بانک باید ارامش فکری داشته باشد خسته خسته مثل یه کارگر کار کند و دوباره 11 ساعت کار کنند ..این چه وضعی است که برایشان درست کرده اید بقیه بانک ها هم خیلی خلوت تر هستند هم به کارمندان خود میرسند و به فکرشان(هم از نظر سلامتی هم از نظر هدیه و مزایا و حقوق ) هستند صبحانه رو در منزل میل میکنند ولی چرا باید با خیال ناراحت و ترس از همکار خود بخواهند ناهار را در کنار هم و بدون ماسک سپری کنند و باعث شوند چندین خانواده دیگر هم به این ویروس مبتلا شوندو در شب عید کار دست خانواده و اطرافیان خود دهند خواهشمند است به اوضاع این بانک رسیدگی کنید . مدیر عامل این بانک اصلا به فکر پرسنل نیست از هیچ لحاظ یک نظر سنجی مخفی از پرسنل این بانک شود هیچ کدام از قوانین این بانک راضی نیستند در نامه ای جداگانه ان شاله کلیه نواقص بانک را شرح میدهیم با تشکر از رسیدگی شما رونوشت این نامه به ستاد مبارزه با کروناا و ریاست جمهوری با شرح بیشتر فرستاده میشود
.. ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۴
این چه وضعشه که امیکرون تو اوج خودشه بعد باید هنرستان حضوری بشه درس های عمومیش و ساعتا بیشتر بشع خوب اینو چطور تصمیم گرفتید بگید ماام تصمیمون عوض بشه ...چرا یذره بفکر جوونای مردم نیستید
حسین ۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۰۳:۰۵
چگونه ستاد ملی کرونا با شورای عالی امنیت ملی قیاس می گردد؟ این قیاس، قیاس جزئی به جزئی و قیاسی ناقص و نا معتبر است. مصوبات شورای عالی امنیت ملی با تایید رهبری قابل اجراست اما آیا ستاد کرونا نیز چنین است؟ تشکیل ستاد کرونا با تایید رهبری و فرا قانونی بوده است اما آیا مصوبات آن هم باید فرا قانونی باشد؟ خیر خیر تشکیل یک نهاد یا سازمان دلیلی بر فرا قانونی بودن آن نخواهد بود. ستاد کرونا ذیل قانون اساسی قرار گرفته و مصوبات آن نباید خلاف قانون اساسی باشد
بهاره ۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۳
سلام،میخواستم ازتون خواهش کنم به دانشگاه ها اعلام کنین که امتحانات این ترم رو در تمامی مقاطع مجازی برگزار کنن،من مقطع ارشد هستم و با تدریس مجازی میخوان امتحان حضوری بگیرن،آیا با این وضعیت کرونا و وجود سویه جدید درسته ما از شهرستان برای چندتا امتحان مدت ها توی راه و سلامتی خودمون و خانوادمون به خطر بیوفته،حداقل شما به صحبت ما اهمیت بدین و کاری برامون بکنین،الان دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران فقط امتحانای ارشد و دکترا را حضوری کرده،این انصاف نیس،یعنی این همه جون ما بی ارزشه؟
دانشجو ۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۱
باسلام. با توجه به سویه جدید کرونا اومیکرون و مجازی شدن کلاس ها و امتحانات دانشگاه پیام نور تقاضا می‌شود برای همه دانشگاه ها مجازی برگزار شود فرق بین دانشجویان پیام نور با بقیه دانشگاه ها چیست خواهشمندم رسیدگی شود
شکوری ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۵
سلام در مورد امتیاز کرونا که مصوبه ستاد ملی کروناست و عده ای شکایت کردن ایا امکان داره حذف بشه؟
پاسخ مدیر سایت ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۷

قابل ابطال نیست ولی قابل اصلاح یا تجدیدنظر توسط همان مرجع می باشد .

محمودی ۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۵
آیا موجر می‌تواند درخواست کند که با در نظر گرفتن سقف مشخص شده در ستاد ملی مبازه با کرونا، ترکیب پول رهن و اجاره تغییر کند؟
سودابه کریمی ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۵
لطفا با توجه به موج جدید کرونا دلتا آزمون نظام مهندسی مرداد ۱۴۰۰ رو به تعویق بندازید، من استان هرمزگان هستم توی این گرمای ۴۵ درجه ۸ ساعت با ماسک داخل یه فضای بسته که هیچ تهویه ای نداره زیر کولر گازی مطمئنا جان خیلی از مهندسین در خطر هست،لطفا آزمون رو به شرایط بهتری به تعویق بندازید.
مهدی ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۴
سلام.خواهشمندم جواب بدهید وزارت بهداشت با مصوبه ستاد کرونا که یک نوع سو استفاده است در استخدامی بهمن ۹۹ برای پرسنل قراردادی به بهانه مواجهه با کرونا امتیاز ۲۰ نمره داده و اصل برابری در ازمون عملا از بین رفته .با این که همه نمیتوانستند در زیر مجموعه وزارت بهداشت خدمت کنند ایا این قابل شکایت به ذیوان هست؟
محمد ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۳
ستاد ملی کرونا امتیاز 20 درصد کرونا را برخلاف بند 9 اصل 3 قانون اساسی تصویب نموده ....چگونه ممکن است جمع این تناقض ها ؟
پاسخ مدیر سایت ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۴

با توجه به اینکه تدوین این قانون در شرایط خاصی بوده و شرایط زمانی و مکانی ایجاب می کرده این دستورالعمل اجرا شود . بنابراین صرف مخالفت ظاهر با اصلی از قانون اساسی بدون منظور نمودن شرایط خاص زمانی و مکانی صحیح نیست

جلال ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۳
ستادمبارزه با کرونا لطفا اگه فرزندی دارید یک کم به فکر ما باید وامتحان نهایی نهم خرداد را غیر حضوری اعلام کنید به خدا خطر در کمین همه دانش آموزان است
نعمت ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۰:۵۱
چرا جلو ازمون وکالت رو نمیگیرن
علی طالبی ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۷
در اتحادیه درودگران قم کمک به شیوع بیماری کرونا می کنند
حاجی زاده ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۴
سلام مسئولین دلسوز و مسئولیت پذیر لطفا خواهشا آزمون فراگیر رو بذارید در تاریخ امن برگزار کنین. من داوطلب آزمون فراگیر هستم که قراره دیماه برگزار بشه. برای شهر کوچیکی تو خوزستان امتحان دادم که احتمال قبولیم بالاس. ولی میخوام بدونم چرا رعایت پروتکل ها و امنیت شامل ما که محرومیم نمیشه.اخه با چه منطقی امتحان برگزار میشه.من با نزدیکترین شهرستان محل آزمون نیم ساعت فاصله دارم. مریض هم داریم. خب یعنی هربلایی سر ما شهرستانیا بیاد مهم نیس..چون بیکاریم..باید بمیریم!!!!لطفا عاقلانه تر بازبینی کنین. بخدا ما هم آدمیم...اینجا نصف مردم ماسک هم نمیزنن تو خیابونا.!
پاسخ مدیر سایت ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۱

با سلام . با وجود چالش های پیش رو ، متاسفانه این مجموعه در صلاحیت ورود به موضوع نیست و بایستی از طریق ستاد ملی و سازمان بازرسی مطرح گردد 

سید رضا ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۰۴:۴۴
بار دوم‌ است پیام میدهم . چرا برخی پزشکان به بهانه کرونا حریم خصوصی بیمار و همراه او را نقض میکنند و به همراه بیمار اجازه ورود به اتاق پزشک نمیدهند .این درسته که یک خانم بیمار را دکتر مرد معاینه کنه و بیمار که بخاطر بد حالی و شرم تقاضای همراه دارد اجازه ورود ندهند . متاسفم واقعا برای سو استفاده از قانون کرونا.
پاسخ مدیر سایت ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۲

با سلام . عدم تجویز ورود همراه بیمار به بیمارستان مصوبه پدافند زیستی استان هست .

سید رضا ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۵
ستاد ملی کرونا چطور اجازه نمیده همراه یک بیمار که بیمار خانم هست جلوی دکتر لخت بشه ولی شوهرش نتونه بره داخل . بی فکری و کم کاری تا کی . پیگیرم .
پاسخ مدیر سایت ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۳

با سلام . عدم تجویز ورود همراه بیمار به داخل بیمارستان و اماکن مستعد بیماری کرونا ، مصوبه پدافند زیستی استان هست 

الهام ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۸
برگزاری امتحانات حضوری اول و دوم ابتدایی چه توجیهی در این شرایط میتونه داشته باشه چرا ستاد کرونا با این کار آموزش و پرورش مخالفت نمیکنه
پاسخ مدیر سایت ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۳

سلام علیکم . لطفا آدرس محل برگزاری امتحان را با ما درمیان بگذارید 

محمد امینی ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۲
با سلام. گویا بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان تهیه بلیت وسائط نقلیه عمومی از اتباع خارجی گرفته شده است و با توجه به نیاز آنها به مسافرت های ضروری، زمینه سوء استفاده شرکت های اتوبوسرانی و حمل و نقل بین شهری به وجود آمده است. سوال این است وقتی ستاد تصمیمی می گیرد، اتباع خارجی را هم در نظر می گیرد؟
me ۰۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۷
سلام متاسفانه ستاد با بخشنامه جدید جان ده هزار کارشناس کشاورزی که روزانه از مراکز استان به شهرستان ها وروستاهای استان رفت وآمد دارند را به مخاطره انداخته چون مراکز کشاورزی خدماتی ندارند که نشود با نصف کارکنان انجام داد وحضور صددرصد کارکنان در خودرو ومحل خدمت باعث بالارفتن آمارابتلا در بین آنها شده. ان شااله در تصمیمات بعدی به این موضوع توجه شود.
شریفی ۰۲ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۶
مصوبه ستاد کرونا دررابطه با اجاره فقط باعث شده مردم با هم درگیر شده و در خانه غصبی باقی بمانند ،از نظر قوانین اسلامی دولت حق دخالت در مالکیت خصوصی و سلب آزادی از افراد را در این زمینه ندارد ،این قبیل مصوبات باعث میشه عده زیادی از اجاره دادن ملک در آینده صرفنظر کنند
محسن ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۷
ستلد ملی کرونا میتواند سررسیدهای مندرج در قانون را رأسا و بدون تصویب مجلس شورای اسلامی تمدید کند؟
مریم ۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۹
سلام وقت بخیر پیشنهادی در رابطه با جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا داشتم که متاسفانه نتونستم با مسئولین مربوطه ارتباط برقرار کنم به همین خاطر گفتم اینجا مطرح کنم ان شاء الله که به گوش مسئولین برسه. بیشتر جاهایی که مردم تجمع دارن فروشگاه ها، بانک ها و ادارات هستن و به نظر من بهتره که تمام این مراکز رو موظف کنید به اینکه چند نفر مسئول، مقابل درهای ورودیشون بگذارن که اولا اجازه ندن کسی بدون ماسک وارد بشه و بعد هم قبل از ورود، اون مسئول مردم رو موظف کنه دست هاشون رو کامل ضدعفونی کنن و چند نفر هم داخل محیط فروشگاه یا اداره مواظب باشن کسی ماسکش رو پایین نیاره و از قبل از ورود مردم هم تمام فروشگاه و وسایل داخلش رو ضدعفونی کنن اگر هرجایی مسئولینی برای نظارت بر استفاده از ماسک و الکل باشه به مراتب شیوع این بیماری کمتر میشه و درصورت رعایت نکردن، مدیر اون فروشگاه یا اداره رو جریمه کنن یا حتی اون مکان رو پلمپ کنن و بازهم از طرف دولت نظارت بر استفاده از مواد ضدعفونی مناسب صورت بگیره در مورد مراسم های عروسی و بقیه مراسمات هم به نظرم باید صاحب اون مراسم رو جریمه سنگین کنن
صیدآبادی ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۷
چرا کارگرهای بدبخت کارخانه ها رو تعطیل نکردید خون بقیه رنگین تره کار گرای بیچاره زحمت کش که با کلی ترس و استرس به کارخانه میرن و در آن محیط بسته شلوغ فعالیت دارن خواهشا التماسا کارخانه هارو هم در این دوهفته تعطیل کنید هم کارگرها هم خانواده ها هرروز ترس و استرس و نگرانی دارن درک کنید
پاسخ مدیر سایت ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۴

سلام . با عنایت به مصوبه ستاد ملی کرونا تمامی ادارات و نهادهای دولتی با کسر 1-3 مشغول به کار هستند .

لیلا ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۹
سلام من کارمند بانکم و میخواهم نسبت این که بانک ها همواره از شمول تعطیلی ها خارج میشوند شکایت کنم ما بیشترین مبتلایان و فوتی هارو داریم خانواده و فرزند داریم نه ماهه در بدترین شرایط داریم کار میکنیم طبق کدام قانون در شرایطی که کارکردن خطر جانی برایمان دارد ما را مجبور به کار کردن میکنند
مهدی احمدزاده ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۲
باسلام خدمت شما من کاسب هستم و با توجه به اعلام ستاد کورونا باید کار را تعطیل کنم ولی با توجه به عدم تعطیلی بانکها نمی توان به این موضوع عمل کنم و برای پاس کردن چکهای خود باید جان خود و خانواده را به خطر بیندازم و برم کار ، بنابراین لطفاً ترتیبی اتخاذ فرمایید تا بانکها تعطیل شوندو ما هم مثل بقیه بتوانیم در خانه بمانیم . با تشکر
میثم فارسی ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۸
سلام و عرض ادب و آرزوی بهبودی همه هموطنانم و نابودی این ویروس منحوس کرونا انشأالله اینجانب میثم فارسی از روز های اول که در چین شیوع کرونا اعلام شد شروع به ساختن چندین نوع ضد عفونی کننده کرده ام که آخرین نوع آن که دارای پی اچ قلیایی و بدون مواد الکلی میباشد و بسیار ماندگاری بالا که تاییدیه تخصصی آزمایشگاهی و پاتولوژی کشور را هم گرفته ام البته در بسیاری از بیمارستانها و پایگاههای سپاه و پژوهشگاه پلیمر شیمیایی و ازمایشگاهی نیز مورد آزمایش قرار گرفته و از نظر نابودی کرونا و ماندگاری بالا مورد تایید شده است ولی تا بحال هیچ ارگانی حمایتم نکرده اند در ضمن اینجانب در رشته دامپزشکی تحصیل کرده و بیش از دو دهه در صنف مواد شیمیایی و آزمایشگاهی فعالیت و بالاترین شناخت را از بیشتر مواد اولیه شیمیایی و ضدعفونی ها را دارا میباشم لطفا یاریم کنید میثم فارسی از اتحادیه فروشندگان مواد شیمیایی بنده با تمام وجود و اطمینان 100% تضمین میکنم که در کنار راهکار های ستاد اگر در هفته سه بار کل سطح شهر توسط شهرداری ها یا ایستگاههای مترو و اتوبوس در سطح هر شهری هر صبح قبل از کار با این ماده نانو ساخته شده اینجانب ایزوله شوند تا 70‰ از سرایت و انتقال این ویروس جلوگیری شود و این تضمین را با تمام وجودم میدم فقط باید مسئولین حمایتم کنند
میثم فارسی ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۳
سلام و عرض ادب و آرزوی بهبودی همه هموطنانم و نابودی این ویروس منحوس کرونا انشأالله اینجانب میثم فارسی از روز های اول که در چین شیوع کرونا اعلام شد شروع به ساختن چندین نوع ضد عفونی کننده کرده ام که آخرین نوع آن که دارای پی اچ قلیایی و بدون مواد الکلی میباشد و بسیار ماندگاری بالا که تاییدیه تخصصی آزمایشگاهی و پاتولوژی کشور را هم گرفته ام البته در بسیاری از بیمارستانها و پایگاههای سپاه و پژوهشگاه پلیمر شیمیایی و ازمایشگاهی نیز مورد آزمایش قرار گرفته و از نظر نابودی کرونا و ماندگاری بالا مورد تایید شده است ولی تا بحال هیچ ارگانی حمایتم نکرده اند در ضمن اینجانب در رشته دامپزشکی تحصیل کرده و بیش از دو دهه در صنف مواد شیمیایی و آزمایشگاهی فعالیت و بالاترین شناخت را از بیشتر مواد اولیه شیمیایی و ضدعفونی ها را دارا میباشم لطفا یاریم کنید میثم فارسی از اتحادیه فروشندگان مواد شیمیایی بنده با تمام وجود و اطمینان 100% تضمین میکنم که در کنار راهکار های ستاد اگر در هفته سه بار کل سطح شهر توسط شهرداری ها یا ایستگاههای مترو و اتوبوس در سطح هر شهری هر صبح قبل از کار با این ماده نانو ساخته شده اینجانب ایزوله شوند تا 70‰ از سرایت و انتقال این ویروس جلوگیری شود و این تضمین را با تمام وجودم میدم فقط باید مسئولین حمایتم کنند
ادریس ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۱
چراکارمنداتش نشانی ها که کرونامیگیرن شهردارمحترم اجازه نمیده اداره نیادمیگوینداداره بایدبیایین چون کشیک هستی کجامیشه اعلام کردلطفاکمک کنید
علی ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۸
با سلام واقعاً این مملت با این مسئولاش جای تاسف داره فقط می گن ساعت 6 باید ببنید کسی نیست که اجرا کنه
حسین ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۶
فقط الکی قانون تصویب می کنند کسی نیست اجرا کنه مملکتی که مسئولانش عرضه نداشته قانون اجرا کنند میشه این الکی گفتن ساعت 6 باید ببندند ولی تو تبریز اکثر جاها بازه اینا می گن بزاریند مردم بمرند براشون مهم نیست
حسینی ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۲
با سلام . من دانشجوی دانشگاه تهران هستم. نیاز به اسکان دارم. با اینکه مسئولین دانشگاه همه تایید میکنن که واجد شرایط گرفتن خوابگاه هستم میگن بخش نامه از ستاد کرونا داریم که اسکان ندیم. چجوری میتونم به این تصمیم اعتراض کنم؟ مسئولین دانشگاه هیچ ارزشی برای شرایط بحرانی دانشجوها قایل نیستن و با گفتن اینکه ستاد بخش نامه داده از مسئولیت شونه خالی میکنند. ممنون میشم راهنمایی کنید.
امید ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۴
سلام آیا شماره ای هست بتونیم تماس بگیریم برای مکانهایی که اعلام کردن تعطیل باشن ولی گوش بدهکاری ندارن و توجه نمیکنن
هما سعادت ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰
با سلام شرکت خصوصی همسرم به نام عمران آبشار اسپادانا که وابسته و زیر نظر به بنیاد تعاون ارتش است. ساعت کاری شان را بالاجبار در این روزهایی کرونایی از 7 صبح تا 9 الی 10 شب کرده. و واقعا دستور العمل ها رعایت نمی شود. خواهشمندم شماره پیگیری برای رسیدگی به این وضعیت را اطلاع رسانی شود.
پاسخ مدیر سایت ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۲

با سلام . به اطلاع می رساند ثبت شکایات در خصوص کویید 19 در سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir ثبت نمایید 

سلیمی ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۳
سلام مگر اعلام نکردید که 50 درصد کارمندان در محل کار حضور داشته باشند پس چرا شرکت پست دستور را اجرا نمیکند
پاسخ مدیر سایت ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۵

سلام . دستگاه های خدمات رسان مثل شرکت ملی پست شامل این محدودیت ها نشده و با صلاحدید بالاترین مقام سازمان قابل اجرای می باشند .

سعید ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۰
با سلام و خسته نباشید با توجه به شیوع زیاد کرونا و دستور اینکه کارمندان ادارات باید 50 درصد در محل حضور داشته باشند شرکت پست با توجه به برگزاری جلسه و تایید این قضیه ، مدیر عامل شرکت و مدیر روابط عمومی شرکت به کسانی که در جلسه حضور داشتند اعلام نمودند که خبر 50 درصد نباید به کارمندان اعلام گردد مگر این مسئله بصورت دستور و قانون تاکید نشده چرا باید شرکت پست ایران همچین کاری کند لطفا پیگیری نمایید شماره های این مجموعه در سایت www.post.ir میباشد
پاسخ مدیر سایت ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۵
مقدم ۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۳
سلام در رابطه با حمایت از مستاجرین سوال دارم ما باید تا اخر ماه تخلیه کنیم ولی با پولمون بختطر تغییر فاحشی که در قیمتها به وجود امده خونه دیگه پیدا نمیشه واقعا باید چیکار کرد؟؟
پاسخ مدیر سایت ۱۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳

سلام . باتوجه به مصوبات ستاد ملی کرونا قراردادهای اجاره تا زمان رفع اپیدمی قابل تمدید هستند .

مقدم ۰۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۹
سلام ما تا اخر ماه باید خونمون رو تخلیه کنیم الان دوماه داریم میگردیم ولی نمیتونیم خونه پیدا کنیم ایا در این شرایط قانون خاصی برای زمان طولانی تر برای جابجایی هست؟
مینا ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۲
مگه اعلام نکردید کل هفته دانشگاه ها تعطیل است پس چرا واحد تهران شمال تعطیل نمی کنه . اگر کارمندان سرکار بیان که دانشجو هم حضور پیدا می کنه
مینا ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۱
مگه اعلام نکردید کل هفته دانشگاه ها تعطیل است پس چرا واحد تهران شمال تعطیل نمی کنه . اگر کارمندان سرکار بیان که دانشجو هم حضور پیدا می کنه
ماهان ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۳
سلام ،در این شرایط ،چرا کاری برای سربازها نمی کنند،تو یک کانکس ۹ تا سرباز باید بخوابند،تهران خیابان زنجان ،پلیس راهور جنب ترخیص خودرو
کریم تیر ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۴
از اسفند ماه در هر سامانه ای که گفته شد برای بیمه بیکاری ثبت نام کردم ولی متاسفانه ۷ ماهه یک ریال دریافت نکردم و به قول آقای بابایی ۴۰۰۰۰هزار نفر جامانده ۲۱ مرداد لیست به خزانه داری داده شده الان ۷ مهره چرا کسی جوابگو نیست ماکارگران به چه ارگانی مراجعه کنیم خسته شدیم انقدر التماس کردیم ۱۴۲۰ میگه به ما ربطی نداره سه ماه اولو دولت باید پرداخت کنه تو رو خدا رسیدگی کنیدجلوی زنو بچه شرمنده شدیم انقدر قرض کردیم دیگه رومون نمیشه
کریم تیر ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۸
لطفا در مورد بیمه بیکاری ۴۰۰۰۰نفر کارگر زحمتکش که مثل من ۱۴ سال بیمه پرداخت کردن و تو این اوضاع توقع دستگیری دارن و بین وزارت کار و خزانه داری گیر کردن و کسی جوابگو نیست مگه ۵۰۰۰میلیارد بودجه تخصیص داده نشد چرا به ما کارگران که ۱۴ سال بیمه پرداخت کردیم برای چنین روزایی باید طفره برن و بگن بودجه نداریم و تو همه گزارشها بگن یک میلیون و سیو سه هزار نفر رو دادیم ما جا مانده ها چرا ۷ ماهه یک ریال نگرفتیم و بین وزارت کار و خزانه داری گیر کردیم و کسی جوابگو نیست
م ص ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰
چرا وقتی واکسن انفلوانزا در مراکز نیست و توزیع نشده هر شب اعلام میکنید و مردم روزی هزار بار زنگ میزنند یا مراجعه میکنند و شما خودتان رفت و امد مردم را در این شرایط کرونا در خیابان زیاد کردید ایا بااین روش غلط میخواهید کرونا را شکست دهید
سین نصرتی ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۲
سلام، مدتی است به مرور قفل تمام درب های بسته باز شده، البته با رعایت پروتکلهای بهداشتی، اما درب مسجدها همچنان قفل بسته ای خورده که از قرار باز شدنی نیست!!!!! محض رضای خدا دق کردیم، بابا چشم، نماز جماعت نمیخونیم، اما نماز هم تو مسجد نخونیم؟ آخه چرا درب تمام مغازه ها، رستورانها، بانکها، مدرسه ها و ... باز شد، چرا نباید درب مسجدها باز شود؟ چه کسی پاسخگوست؟
چراغی ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰
با سلام مستاجر بنده با سواستفاده از مصوبات ستاد کرونا علیرغم نیاز شخصی بنده به سکونت در منزلم نسبت به تخلیه منزل اقدام نمیکند از چه طریقی میتوان اقدام نمود
چراغی ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۱
با سلام مستاجر بنده با سواستفاده از مصوبات ستاد کرونا علیرغم نیاز شخصی بنده به سکونت در منزلم نسبت به تخلیه منزل اقدام نمیکند از چه طریقی میتوان اقدام نمود
پاسخ مدیر سایت ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۱

عرض سلام و احترام .

ضمن عرض پوزش بابت تاخیر در اطلاع رسانی یادآور می شوم مصوبات هیئت وزیران و دولت بطور کلی در زمان کرونا به شدت به سمت حمایت از مستأجر سوق پیدا کرده است و چالش های موجود جهت اقدامات حقوقی بسیار بحث برانگیز است . 

اگر چنلانچه مستاجر حضرتعالی علی رغم تمکن مالی ، نسبت به سوء استفاده اقدام می نمایند بنظر می رسد بتوان علیه ایشان بر مبنای سوء استفاده از حق دادخواست مطرح کرد . مع الوصف اثبات سوء استفاده بر عهده جنابعالیست 

مهدیس ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۹
سلام جایی هست که عدم رعایت و اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا رو اجرا نکنه بشه شکایت کرد؟ مثلا مصوبه تمدید اجاره نامه لطفا به ایمیلم جواب بدید
پاسخ مدیر سایت ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۳

عرض سلام و احترام .

بله امکان پذیر هست . مصوبات ستاد ملی کرونا در حکم قانون بوده و عدم رعایت آنها این حق رو برای شما جهت اقامه دعوا ایجاد می کنند .

حال سوال اینجاست که دادسرا صالح است برای شکایت یا دادگاه ؟

اولاً : اگر چنانچه عدم رعایت مسائل بهداشتی در حوزه امور کیفری باشد ، 2 راه قابل پیش بینی است ؛ یکی تنظیم شکایت نامه علیه ایشان و درخواست بازرسی به معاونت درمان و اداره بازرسی دانشگاه علوم پزشکی ؛ و دیگری تنظیم شکایت علیه فرد خاطی از طریق دادسرا با استناد به تهدید علیه بهداشت عمومی 

مریم مرادی ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۴
لطفا در مورد کنکور ها یه تصمیمی بگیرین با این موج دوم که پیش اومده