مرحله اولیه پیاده سازی هوش تجاری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک ، در حال انجام است

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۵ کد : ۱۷۹۵۴ اخبار
تعداد بازدید:۵۷۲
نویسنده خبر: زینب خزایی
مرحله اولیه پیاده سازی هوش تجاری در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک ، در حال انجام است

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه در راستای اهداف مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت متبوع و سایر دانشگاه های علوم پزشکی اقدام به پیاده سازی هوش تجاری در دانشگاه کرده است. از جمله اهداف پیاده سازی هوش تجاری در دانشگاه، دستیابی به دانش مفید از میان انبوهی از داده های انباشته شده ، افزایش سودآوری و اثربخشی فرایندها، شناسایی تهدیدها و فرصت ها، کمک به تصمیم گیری های بهتر ، آگاهانه تر و سریعتر ، می باشد.
در مرحله اول برای پیاده سازی هوش تجاری لازم است در ابتدا نیازهای مدیران و کارشناسان شناسایی شود و سپس شاخص ها، گزارش ها و فرایندها، مورد بررسی قرار گیرند. به همین منظور مقرر گردید در تمامی سطوح دانشگاه نماینده و یا نمایندگانی جهت بحث و تبادل نظر در این خصوص معرفی گردند. پس از آن کارگروهی متشکل از افراد آگاه و مجرب جهت تجمیع شاخص های کلیدی عملکرد ، تشکیل خواهد شد.
در ادامه برای آشنایی مختصری با هوش تجاری مطالبی بیان می گردد:
هوش تجاری یا به اختصار BI(Business Intelligence)، مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود. هوش تجاری در نهایت اطلاعات ارزشمند و قابل فهمی ارائه می دهد، که بخش مدیریت را در تصمیم گیری های بزرگ و استراتژیک یاری می کند. 
هوش تجاری نخستین بار به صورت رسمی در سال 1989 توسط (هوارد درسنر از گروه گارتنر) معرفی شد. در آن زمان برای تعریف این عبارت اینگونه توضیح دادند که؛ هوش تجاری یک فلسفه مدیریتی و ابزاری برای کمک به سازمان ها است، که به کمک آن اطلاعات پالایش می شود و برای گرفتن تصمیمات مهم و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند.
مزایای بالقوه هوش تجاری عبارتند از: سرعت بخشیدن و بهبود تصمیم گیری، بهبود فرآیندهای کسب و کار داخلی، افزایش بهره وری عملیاتی، افزایش درآمد، به دست آوردن گزینه های رقابتی بیشتر، یافتن مشکلات تجاری و بهبود روند بازار تجاری.
پیاده سازی سیستم BI  (شکل 1) شامل :
-    بررسی نیازها، گزارش ها، شاخص ها ، فرایندهای سازمان 
-    انجام فرآیند ETL به منظور استخراج، پاک سازی و تبدیل و در نهایت ذخیره سازی داده ها 
-    ایجاد انبار داده ها 
-    مصور سازی داده ها و طراحی داشبوردها و گزارشات مدیریتی
-    داده کاوی و تجزیه و تحلیل نتایج
 

زینب خزایی

نویسنده خبر

کلید واژه ها: هوش تجاری فرآیند نظریات


نظر شما :