ماجرای قفل شدن گوشی‌های شیائومی‌ چیست؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۱ کد : ۲۰۱۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۸
تهیه کننده خبر: سجاد مویدی
شیائومی در طی ماه‌های اخیر توانست موفقیت‌های بزرگی را در کارنامه خود ثبت کند. پیشی گرفتن از اپل و سامسونگ و دیگر بزرگان تولیدکننده گوشی، از جمله افتخاراتی است که این شرکت چینی توانست به لطف فروش بالای خود، به آن نائل شود
ماجرای قفل شدن گوشی‌های شیائومی‌ چیست؟

در حال حاضر، گوشی‌های شیائومی در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسند. اما در این بین، برخی از کشورها تحت تحریم آمریکا بوده و در نتیجه، جزو مناطق تحت پوشش شیائومی به شمار نمی‌روند.
اما نکته اینجاست که در طی سال‌های اخیر بسیاری از واردکنندگان، گوشی‌های شیائومی را از کشورهای تحت حمایت این شرکت خریداری و برای فروش، در کشورهای تحت تحریم عرضه می‌کردند. شیائومی نیز در این سال‌ها، توجه چندانی به این موضوع نداشته و چنین رویه‌ای را نادیده می‌گرفته است.
حال ساعاتی پیش، وب‌سایت XDA-Developer، با انتشار گزارشی مدعی شد که شیائومی‌اخیرا موضع خود را در قبال این مسئله تغییر داده است. به گفته این وب‌سایت، کاربران گوشی‌های شیائومی در کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره شمالی، سودان و کریمه گزارش‌هایی را مبنی بر غیرفعال شدن (یا قفل شدن) از راه دور گوشی‌هایشان توسط شیائومی منتشر کرده‌اند.
در پیامی که روی نمایشگر گوشی این افراد نقش بسته، آمده است: سیاست‌های شیائومی اجازه فروش یا ارائه محصولات در منطقه‌ای که قصد فعالسازی گوشی در آن را دارید، نمی‌دهد. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر، مستقیما با خرده‌فروشان تماس بگیرید.
شروع داستان غیرفعال شدن گوشی ها
به گزارش روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، برای اولین بار سه روز پیش یک کاربر از کوبا در سایت Reddit از قفل شدن گوشی جدید خود پس از چند روز استفاده خبرداده است. او گفته است که گوشی شیائومی نوت۸ دیگری نیزدارد که نزدیک به یکسال از آن استفاده میکند و این مشکل برای این گوشی اتفاق نیفتاده و برای گوشی جدیدش بعد از چندروز اتفاق افتاده است. او ادعا کرده که از بیش از بیست مورد از چنین مشکلی که برای کاربران دیگر اتفاق افتاده آگاه است اما توضیحات بیشتری نداده است. شیائومی در کشور کوبا به صورت رسمی فروش و خدماتی ارائه نمیدهد اما بسیاری از گوشیهای ساخت این شرکت استفاده میکنند.
اما از چند ساعت پیش برخی از سایت‌ها مانند XDA به بازنشر این خبر پرداختند و کشورهای دیگری را نیز به کوبا اضافه کردند در حالیکه بررسی‌های انجمن نشان می‌دهد هیچ موردی در ایران یا کشورهای دیگر گزارش نشده است و حتی افراد دیگری از کوبا نیز با چنین مشکلی مواجه نشده اند.
ممنوعیت صادارات شیائومی از مبدا اروپا
دلیل اضافه کردن نام ایران، کره شمالی، سوریه، سودان، کریمه به این لیست، بند ۱۴.۲ شرایط و ضوابط فروش شیائومی اروپا است که در وبسایت شیائومی و همچنین هنگام روشن کردن و فعالسازی اولیه گوشی‌های شیائومی نمایش داده می‌شود.
براساس این بند، صادرات دوباره کلیه محصولات شیائومی تابع قوانین صادراتی آمریکا است و هرگونه فروش این محصولات به کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره شمالی، سودان و کریمه ممنوع است.
اما این خبرگزاری‌ها دقت نکرده‌اند که این شرایط و ضوابط برای صادرات گوشی‌ها و محصولاتیست که از مبدا اروپا به این کشورها صادر میشوند و درواقع این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید شده‌اند و نمیتوان انها را بنا به قوانین تحریمی ایالات متحده به این کشورها صادر نمود (مانند هرکالای دیگر). حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشر شده در وبسایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر این محدودیت‌ها ذکر نشده است و احتمالا این گوشی‌های محدودی که در کوبا غیرفعال شده‌اند توسط مسافران یا یک شرکت از مبدا اروپا وارد کوبا شده اند.
واکنش انجمن واردکنندگان موبایل
با اینحال محمدرضا عالیان، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، در پاسخ به گمانه زنی‌ها درباره احتمال غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در ایران گفت: با توجه به آنکه این خبر از رسانه‌های رسمی منتشر نشده و خود سایت شیائومی نیز مطلبی در این باره درج نکرده است، نمی‌توان صحت گفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها را تایید کرد. وی افزود: از آنجاکه شرکت شیائومی به صورت مستقیم با ایران کار نمی‌کند، در حال پیگیری و بررسی صحت و سقم موضوع از طریق رابطان خود هستیم و اطلاعات بیشتر را در اختیار کاربران قرار خواهیم داد.
عالیان با اشاره به این موضوع که طی روزهای گذشته برای یکی از مدل‌هایی که در لیست ممنوعه رگولاتوری بود، آپدیت رفع مشکل شماره‌گیری تماسهای اضطراری آمد گفت: با کنار هم قراردادن این موارد می‌توان نتیجه گرفت که این اتفاق حداقل برای موبایل‌های شیائومی در ایران نمی‌افتد؛ وی افزود: اما در نهایت و برای اظهارنظر قطعی باید منتظر پاسخ منابع رسمی ماند.
حال سوالی که بر ذهن نقش می‌بندد این است که چرا شیائومی در این سال‌ها، خرید و استفاده از گوشی‌های خود در کشورهای تحت تحریم را نادیده گرفته و اکنون تصمیم به اعمال چنین سیاست‌هایی گرفته است؟ در حال حاضر، به نظر می‌رسد کاربرانی که در این کشورها زندگی می‌کنند، یا باید گوشی جدیدی را خریداری کنند یا از یک رام سفارشی روی گوشی شیائومی خود استفاده کنند.


منبع- ایلنا
 

سجاد مویدی

تهیه کننده خبر

کلید واژه ها: شیائومی رجیستری موبایل


نظر شما :