سامانه احراز هویت امتا چیست؟
سامانه احراز هویت امتا
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به منظور تسهیل و تسریع در شروع کسبوکار و دریافت خدمات توسط کسب و کارهای اینترنتی در حوزههای مختلف به صورت یکپارچه و هماهنگ، اقدام به ایجاد پنجره واحد تجارت الکترونیکی کرده است. پنجره واحد تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از زیرساختهای اصلی سهولت در شروع و توسعه کسب و کارهای اینترنتی است.
با استفاده از پنجره واحد، امکان تبادل درخواست و دریافت خدمات از حوزههای مختلف میسر میشود. بخشهای اصلی پنجره واحد تجارت الکترونیکی شامل احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)، درگاه یکپارچه ثبت شکایات، درخواست درگاه پرداخت اینترنتی، درخواست خدمات تحویل کالا است.
اِمتا چیست ؟
سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)، با درخواست کاربران و احراز اطلاعات هویتی، مکانی، تماسی، اعتباری و غیره آنها از طریق پایگاههای اطلاعاتی حاکمیتی به صورت آنلاین و اختصاص حساب کاربری یکتا، امکان ورود آنها به وبسایت کسبوکارها را از طریق افزونه این سامانه نیز فراهم آورده است.
با استفاده از این سامانه، دیگر لازم نیست مشتریان در وبسایتهای کسبوکارهای گوناگون ثبت نام کنند و نام کاربری و رمز عبورهای متعدد را به خاطر بسپارند و اجازه سطح دسترسی کسبوکارها به اطلاعات شخصی شان را نیز خود مدیریت میکنند.
کسبوکارهای الکترونیکی نیز با استفاده از این سامانه، میتوانند مشتریان خود را احراز نمایند و با مشکلات و محدودیتهای مربوط به آن مواجه نگردند. همچنین بکارگیری این سامانه هزینههای مدیریت حساب مشتریان آنها را نیز به شدت کاهش خواهد داد.
از مشخصههای اصلی این سامانه بهرهگیری از امضای الکترونیکی موبایلی و احراز به وسیله کارت بانکی است که موجب افزایش ضریب امنیت احراز این سامانه گردیده است.
کسب و کارها
سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)، با هدف رفع نیاز کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص شناسایی و احراز مشتریان خود (KYC) و همچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها در بستری امن طراحی و پیاده سازی شده است. خاستگاه اصلی این سامانه، نیازی بود که کسب و کارهای الکترونیکی در این زمینه داشتند.
کسب و کارها بر اساس نوع کالا و خدماتی که ارائه می دهند سطوح دسترسی خود به اطلاعات مشتریان را اعلام و در صورت تأیید توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در فهرست دسترسی های اطلاعاتی مجاز آنان قرار می گیرد. اطلاعات مربوط به صلاحیت صنفی، اطلاعات مربوط به اعتبار مالی، سوابق فعالیت و غیره نیز از این دست اطلاعات می باشد.
کسب و کارها همچنین بسته به نوع کالا و خدمتی که ارائه می دهند و همچنین بر اساس حجم فعالیتی که دارند نیازمند احراز مشتریان در سطوح مختلف هستند که در بستر این سامانه مدل های ورود مختلف از جمله رمز ایستا، OTP، پیامک ارزش افزوده و امضای الکترونیکی تعریف و پیاده سازی شده است.
نحوه اتصال کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی به سامانه
کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی میتوانند از طریق پنل اینماد خود اقدام به دریافت کلید های دسترسی به این سامانه را درخواست دهند، در پنل اینماد گزینه اِمتا پس از فعال شدن نماد کسب و کار برای آنها فعال خواهد شد . این کسبوکارها سپس میتوانند از طریق آزمایشگاه اقدام به تست های اولیه خود کنند.
نحوه اتصال کسب و کارهای بدون نماد اعتماد الکترونیکی به سامانه
کسب و کارهای بدون نماد اعتماد الکترونیکی میبایست درخواست اتصال خود به سامانه امتا را به صورت کتبی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارسال نمایند و در صورت تایید، کلید های دسترسی به این سامانه را دریافت نمایند.
نحوه درخواست دسترسی های بیشتر برای کسب و کارها
بصورت عادی به کسبوکارها اجازه دسترسی به اطلاعات محدودی داده شده است. کسبوکارها بر اساس نیازهای خود میتوانند دسترسیهای بیشتری را کتبا با ذکر دلیل از مرکز توسعه تجارت الکترونیک درخواست دهند.
نظر شما :