جمعیت‌شناسی و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا (تأثیر کرونا بر روندهای جمعیتی)

۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۲ کد : ۲۲۲۱۵ اخبار
تعداد بازدید:۵۳۰
تهیه کننده خبر: زهرا رضایی
یکی از فوری‌ترین مباحث سیاستی در خصوص شیوع همه‌گیری کووید۱۹ [۱]در اروپا مربوط به میزان و روش‌هایی است که جمعیت شناسی الگوهای مختلف مرگ و میر بین گروه‌ها و مناطق را تعیین کرده است، و اینکه آیا این همه‌گیری و پیامدهای اقتصادی آن، بر پویایی جمعیت در آینده تأثیر خواهد گذاشت یا خیر و نحوه تاثیر آن چگونه خواهد بود.
جمعیت‌شناسی و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا (تأثیر کرونا بر روندهای جمعیتی)

ارزیابی‌های سیاست پسا کرونا در مورد شیوع همه‌گیری کووید 19 و تأثیر اقداماتی مانند تعطیلی عمومی و قرنطینه باید شامل تحلیل کامل و جامعی که فراتر از بررسی نماگرهای بهداشتی است، باشد. آنها همچنین باید نقش نماگرهای کلیدی جمعیتی مانند سن و ساختارهای خانوادگی، الگوهای اقامتگاه مشترک، خصوصیات فردی مانند وضعیت اقتصادی-اجتماعی، قومیت و جابجایی را ارزیابی کنند.

در جریان بحران فعلی کووید 19، بی‌اعتمادی زیادی در فرآیندهای تصمیم گیری ایجاد شده است. علاوه بر مشاوره موردی که در طول هر نوع بحران مورد نیاز است، به یک سیستم رصد پایدارتری بر اساس آمار و شواهد جمع‌آوری شده در خصوص مسائل بهداشتی جمعیتی و فراتر از آن نیاز است. باید بین محققان، سیاست مداران ، اقتصاد دانان و سازمانهای اجتماعی برای غلبه بر تفکرجزیره‌ای[2] همکاری نزدیک وجود داشته باشد.

بیماری همه‌گیری کووید 19موجب شده‌است که در اروپا، موضوع مقابله مؤثر با نابرابری های اجتماعی و بهداشتی پر اهمیت‌تر شود.

مقدمه:

یکی از فوری‌ترین مباحث سیاستی در خصوص شیوع همه‌گیری کووید19 [3]در اروپا مربوط به شناخت میزان و روش‌هایی است که علم جمعیت شناسی الگوهای مختلف مرگ و میر بین گروه‌ها و مناطق را تعیین کرده است، و اینکه آیا این همه‌گیری و پیامدهای اقتصادی آن بر پویایی جمعیت در آینده تأثیر خواهد گذاشت یا خیر و نحوه تاثیر آن چگونه خواهد بود.

از زمان شروع این همه‌گیری، جمعیت شناسان اروپایی به شدت در باره این سؤالات در حال بررسی و تحقیق هستند. در این بخش، مهمترین نتایج حاصل از این بحران که تاکنون توسط انجمن جمعیت‌شناسی اروپا مشخص شده است و همچنین نکات مربوط به روندهای مهم و اساسی که باید در ماه‌های آینده مورد توجه قرار گیرند، مورد بررسی و مرور قرار می گیرد.

ساختار جمعیتی به عنوان عامل تعیین کننده شیوع کووید 19:

-نقش ساختار سنی

از آنجا که همه‌گیری کووید 19 در سراسر جهان گسترش یافته است، استدلال بر این است که کشورهایی با افراد سالخورده زیاد، احتمالاً با سختی و مشکلاتی مواجه خواهند شد. با در نظر گرفتن ساختار سنی کشورها ، می توان حداقل در مرحله اولیه منحنی اپیدمی ،حجم موارد بحرانی را برای کمک به برنامه‌ریزی در خصوص تعداد تخت بیمارستان و پرسنل پزشکی مورد انتظار، پیش بینی کرد.

دوود[4] و همکارانش(2020) با استفاده از هرم‌های جمعیتی ، نحوه ارتباط متقابل ساختار سنی جمعیت با نرخ بالای مرگ و میر ناشی از کووید 19 را نشان داده اند. آنها با ثابت نگه داشتن شیوع عفونت در 10٪ و تنها با استفاده از نرخ مرگ و میر [5] ویژه سنی ناشی از این عفونت، نشان دادند که میزان مرگ و میر بالا ناشی از کووید 19 به دلیل ساختار سنی در میان جوامع متفاوت است. هرم بالایی در شکل 1 کشور ایتالیا را که دارای جمعیت سالخورده (با23 درصد بالای 65 سال) است با جمعیت نسبتاً جوان کره جنوبی، مقایسه می‌کند. در هرم های ذیل (پایین) نیز دو کشور با حجم جمعیتی مشابه مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. با در نظر گرفتن تنها سن، بر اساس برآورد نویسندگان این مقاله ، جمعیت بسیار سالخورده برزیل احتمالاً در مقایسه با جمعیت نسبتاً جوان‌تر کشور نیجریه ، تلفات بیشتری را متحمل می‌شوند.

اما، تنوع جمعیت اهمیت دارد: به عنوان مثال ، افراد سالخوره گروه همگنی نیستند. در ضمن، افراد جوان در کلان شهرها نیز به این ویروس آلوده شده‌اند .لذا شواهد اولیه نیز نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از کووید 19 در بین گروه های خاص قومی، میان مردان و افراد با چند بیماری همزمان زمینه ای، بطور نامتناسبی بیشتر است. ساختار سنی جمعیت نیز دقیقاً با عوامل آسیب پذیر دیگر (به عنوان مثال آموزش، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و وضعیت مسکن ، شرایط از پیش موجود و چند بیماری همزمان زمینه‌ای) ارتباط دارد.

لینک برای مطالعه کامل مقاله

زهرا رضایی

تهیه کننده خبر

کلید واژه ها: جمعیت شناسی کرونا سالخورده مرگ و میر عفونت


نظر شما :