پردازش و آنالیز تصاویر پزشکی، گامی در جهت کیفیت تشخیص

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۴ کد : ۲۳۹۴۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۷۵
تهیه کننده خبر: محمدرضا عرب
مهندس سرور بهبهانی، مهندس محمد کریمی مریدانی دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
پردازش و آنالیز تصاویر پزشکی، گامی در جهت کیفیت تشخیص

دنیای مدرن امروز این امکان را فراهم آورده تا تصاویر به صورت دیجیتال دریافت و ذخیره شوند. برای بدست آوردن نتایج بهتر گاهی لازم است تا بر روی این تصاویر تغییراتی صورت گیرد این تغییرات سه هدف عمده را دنبال می کنند: پردازش، آنالیز و درک تصویر. به همین دلیل سیستم های کامپیوتری پردازش تصویر بوجود آمده است تا با سرعت و دقت بهتر بتوان این اعمال را انجام داد. در این سیستم ها 4 فرایند عمده اتفاق می افتد: پیش پردازش، ارتقاء کیفیت تصویر، تبدیل تصاویر و طبقه بندی و آنالیز تصاویر. در این روش ها با استفاده از علم ریاضیات قواعدی برای شبیه سازی المان های بینائی انسان توسط کامپیوتر ایجاد شده است و یک جنبه آنالیز تصاویر است که برای منظورهای خاصی کاربرد دارد. دید کامپیوتری (Computer Vision) آنالیز تصویر علمی است که در شاخه های مختلف علم مانند پزشکی، مهندسی، تصویر برداری مولکولی، فضانوردی، امنیتی و …. کاربرد دارد.
تکنولوژی مدرن دیجیتال این امکان را فراهم آورده که سیگنال های چند بعدی را توسط سیستم هائی از مدارات دیجیتال ساده گرفته تا چندین کامپیوتر موازی دستکاری کرد. هدف از این دستکاری ها یکی از موارد زیر است:
 پردازش تصویر: ورودی تصویر / خروجی تصویر
 آنالیز تصویر: ورودی تصویر / خروجی شامل تعدادی از اندازه گیری ها
  درک تصویر: ورودی تصویر / خروجی شامل توصیف ادراکی تصویر.
با توجه به این که در دنیای امروز بیشتر حس کننده های از راه دور اطلاعات خود را به صورت دیجیتال ذخیره می کنند، نهایتا تمام تفسیرها و آنالیز تصاویر نیازمند مقداری پردازش دیجیتال است. پردازش دیجیتالی تصاویر ممکن است شامل انواع مختلفی از پردازش از جمله فرمت و اصلاح داده ها، بهینه سازی دیجیتال به منظور آسان سازی هر چه بیشتر تفسیر و تحلیل یا حتی طبقه بندی هدف ها و خصوصیات به صورت خودکار توسط کامپیوتر باشد. به منظور انجام این اعمال لازم است تا داده ها به گونه های مناسب برای ذخیره بر روی فضای فیزیکی موجود باشند. شایع ترین اعمال پردازشی که در سیستم های آنالیز تصاویر استفاده می شود را می توان در 4 گروه زیر دسته بندی کرد:
 پیش پردازش (Preprocessing) 
این دسته از پردازش ها شامل آن هایی است که معمولا قبل از آنالیز اصلی تصاویر و استخراج اطلاعات لازمند و عموما تحت عنوان تصحیح های رادیومتریک یا ژئومتریک گروه بندی می شوند. تصحیح های رادیومتریک شامل اصلاح داده ها از نظر بی نظمی های گیرنده ها و نویز های ناخواسته هستند و هدف آن ها بدست آوردن تصویر دقیقی است که از تابش اشعه به گیرنده ها ایجاد می شود. تصحیح های ژئومتریک به منظور اصلاح اعوجاج های تصویر و تبدیل آن به مختصات حقیقی بر روی سطح زمین است.
  افزایش کیفیت تصویر (Image Enhancement) 
این دسته از پردازش ها صرفا به منظور بهبود و افزایش وضوح تصویر هستند تا بتوان تفسیر بهتری را از تصاویر بدست آورد.
 تبدیل تصویر (Image Transformation) 
این اعمال از جهت نظری شبیه گروه قبل است ولی بر خلاف این گروه که تنها بر روی یک کانال داده اعمال می شود، این گروه شامل پردازش ترکیبی بر روی داده های بدست آمده از چندین باند طیفی می شود. اعمال ریاضی (جمع، تفریق، ضرب، تقسیم) اعمال می شوند تا باند های اولیه را ترکیب کرده و آن ها را به تصاویر جدیدی که وضوح بیشتری داشته و یا خصوصیات ویژه ای را بهتر نمایان می کنند تبدیل نماید.
 طبقه بندی و آنالیز تصویر
هدف از اعمال این بخش از پردازش ها، طبقه بندی و مشخص سازی پیکسل ها در داده است. طبقه بندی معمولا بر روی گروه های داده چند کانالی اعمال می شود و این عمل هر پیکسل تصویر را بر اساس خصوصیات آماری مقادیر روشنائی آن ها به یک گروه یا تم اختصاص می دهد. برای انجام این پردازش دو روش عمده، با سرپرست و بدون سرپرست وجوددارد
https://iranbmemag.com
 

محمدرضا عرب

تهیه کننده خبر

کلید واژه ها: تصاویر پزشکی


نظر شما :