ابداع حافظه ای که در دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد بدون مشکل کار می‌کند

۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۵ کد : ۴۳۸۵۴ اخبار
تعداد بازدید:۷۳
پژوهشگران به تازگی نوع جدیدی از حافظه به نام Ferrodiode Memory را معرفی کرده‌اند که می‌تواند بالغ بر ۶۰ ساعت در دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد بدون مشکل کار کند.
ابداع حافظه ای که در دمای ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد بدون مشکل کار می‌کند

این نوع حافظه که Ferrodiode Memory نام‌گذاری شده، یک حافظه غیرفرار فروالکترونیک مقیاس‌پذیر است که مقاومت حرارتی فوق‌العاده بالا را ارائه کرده و می‌تواند در شرایط محیطی سخت بسیار کاربردی باشد. به گفته محققان، حافظه Ferrodiode Memory در تست‌های مختلف توانسته به مدت 60 ساعت در دمای 600 درجه سانتی‌گراد بدون مشکل کار کند.

این حافظه از یک لایه نازک 45 نانومتری از ماده AIScN ساخته شده که  با نیکل و پلاتین احاطه شده است و به دلیل توانایی حفظ وضعیت الکتریکی پس از حذف میدان خارجی و داشتن ویژگی‌های مطلوب دیگر، به گزینه‌ای ایده آل برای ساخت حافظه‌های جدید تبدیل شده است.
ساختار بلوری AlScN باعث پایداری و قوی‌تر شدن پیوندهای بین اتم‌ها خواهد شد. بدین ترتیب نه تنها در برابر حرارت مقاومت خواهد کرد بلکه بسیار با دوام‌تر خواهد شد. طراحی و ویژگی‌های دستگاه حافظه امکان سوئیچ سریع بین حالت‌های الکتریکی را فراهم کرده و می‌توان با سرعت بالا از آن برای نوشتن و خواندن داده‌ها استفاده کرد. 

ساخت حافظه Ferrodiode Memory یک دستاورد مهم می باشد و در آینده نزدیک می‌توان از این حافظه برای ذخیره‌سازی داده‌ها در شرایط محیطی سخت مانند حفاری در عمق زمین یا اکتشافات فضایی، استفاده کرد.

کلید واژه ها: حافظه فناوری پژوهشگر حافظه رایانه حافظه ferrodiode حافظه مقاوم در دمای 600 دانشگاه علوم پزشکی اراک


نظر شما :