اطلاع رسانی در خصوص حادثه اختلال در سیستم عامل ویندوز

۰۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۱ کد : ۴۴۹۸۱ اخبار
تعداد بازدید:۷۰
وجود نقصی‌ در آپدیت‌ ارائه‌ شده برای‌ سنسور CrowdStrike Falcon باعث‌ نمایش‌ مکرر صفحه‌ آبی‌ (BSOD) و عدم بارگذاری‌ سیستم‌عامل‌ در سیستم‌های‌ مبتنی‌ بر مایکروسافت‌ ویندوز و در نتیجه‌ ایجاد اختلال در بسیاری‌ از سیستم‌های‌ استفاده کننده از این‌ پلتفرم در سراسر جهان شده است‌.
اطلاع رسانی در خصوص حادثه اختلال در سیستم عامل ویندوز


صبح‌ روز جمعه‌ ، مورخه 1403/4/29، گزارشات متعددی‌ از اقصی‌ نقاط جهان مبنی‌ بر وقوع خطای‌ BSOD (خطای‌ صفحه‌ آبی‌ یا سبز در سیستم‌های‌ عامل‌ ویندوز) منتشر شد. با وقوع این‌ خطا، سیستم‌های‌ عامل‌ بطور کامل‌ از کار افتاده و با راه اندازی‌ مجدد نیز ، سیستم‌ عامل‌ بوت نمی‌گردد. اطلاعات تکمیلی‌ نشان داد این‌ خطا بر اثر انتشار یک‌ بروزرسانی‌ معیوب بر روی‌ محصول امنیت‌ سایبری‌ شرکت‌ CrowdStrike به‌ وقوع پیوسته‌ است‌.

طبق‌ بررسی‌های‌ انجام شده توسط‌ مراکز مستقل‌ و همچنین‌ اعلام مدیران شرکت‌ CrowdStrike، این‌ حادثه‌ بر اثر انتشار یک‌ بروزرسانی‌ معتبر از سوی‌ این‌ شرکت‌ در رابطه‌ با محصول این‌ شرکت‌ با نام Falcon بوده است‌. در بروزرسانی‌ منتشر شده، یک‌ درایور معیوب مرتبط‌ با Falcon Agent به‌ سیستم‌ها منتقل‌ شده و باعث‌ این‌ اختلال گشته‌ است‌. این‌ حادثه‌ صرفا به‌ دلیل‌ خطای‌ انسانی‌ و ضعف‌ در کنترل کیفی‌ محصول و همچنین‌ عدم اعمال فرایند مناسب‌ ارزیابی‌ و مدیریت‌ انتشار بروزرسانی‌ بوده است‌.

از سوی‌ دیگر بر اساس گزارشات، با توجه‌ به‌ استفاده گسترده از این‌ محصول در زیرساخت‌ پلتفورم ابری‌ مایکروسافت‌ (Azure) اختلال جدی‌ در عملکرد و خدمت‌ رسانی‌ آن مشاهده شده است‌. این‌ دو اختلال همزمان ، منجر به‌ وقوع اختلالات جدی‌ در سراسر جهان شده است‌.

با وجود تاثیرات و اختلالات گسترده در بسیاری‌ از فرودگاهها و لغو بسیاری‌ از پروازهای‌ خطوط هوایی‌ و آسیب‌ به‌ بانک‌ها، مراکز و سازمانهای‌ بزرگ و مهم‌ در بسیاری‌ از کشورها ، تاکنون گزارشی‌ از اختلال در هیچ‌ یک‌ از زیرساخت‌ها و خدمات ارائه‌ شده در ایران دریافت‌ نشده است‌.

گزارش معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص بررسی رخداد اختلال جهانی در سیستم عامل های ویندوز پیوست می باشد.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: اطلاع رسانی اختلال در ویندوز حادثه اختلال اختلال در سیستم ویندوز ویندوز آپدیت اختلال صفحه آبی ویندوز دانشگاه علوم پزشکی اراک مدیریت آمار و فناوری اطلاعات اراک


نظر شما :