واحد تریاژ تلفنی

واحد تریاژ تلفنی

از آنجایی که معمولاً در سیستم‌های مراقبت سلامت عموماً اولین برخورد با بیماران بحرانی توسط اورژانس پیش بیمارستانی صورت می‌گیرد ، لذا مرکز ارتباطات اورژانس معمولاً اولین مکان تماس بیمار حاد با اورژانس پیش بیمارستانی است . می‌توان این واحد را به عنوان اولین حلقه در زنجیره بقا برای بیماران/ مصدومین توصیف کرد.

کارشناس مستقر در واحد تریاژ تلفنی ، به عنوان اولین فرد پاسخ دهنده سیستم اورژانس به دنبال تماس مددجو ضمن دریافت اطلاعات پایه در موارد نیاز، درخواست اعزام آمبولانس در کوتاه‌ترین زمان و مشاور مناسب تا رسیدن آمبولانس ،تخمین تعداد و نوع ناوگان عملیاتی بر حسب تعداد مصدوم/ بیمار و تشخیص اولیه بیماری به واحد اعزام و راهبری آمبولانس ارجاع می‌دهد.

اهم وظایف کارشناس واحد تریاژ تلفنی :

  • اخذ شرح حال بیماران و مصدومین و دسته‌بندی بیماران و مصدومین بر حسب ضرورت اعزام آمبولانس
  • ارائه مشاوره به بیماران و تماس گیرندگان با اورژانس مطابق الگوریتم تریاژ تلفنی مصوب از سوی سازمان اورژانس کشور
  • ارائه آموزش به تماس گیرنده در موارد احیای قلبی ریوی ،انسداد راه هوایی ،زایمان، خونریزی ،تصادفات و... تا رسیدن آمبولانس به محل
  • اخذ نشانی بیماران و مصدومین و محل حادثه
  • تشخیص اولیه بیماری و تخمین تعداد و نوع ناوگان آمبولانسی بر حسب نیاز و تعداد مصدوم یا بیمار

کلیدواژه‌ها: دیسپچ