رئیس مرکز آمار ایران از سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش ثبتی مبنا از طریق دستگاه های مختلف خبر داد
دکترحسین زاده با تاکید بر اینکه در این روش، مسئولیت، متوجه دستگاههای مختلف است نه مردم، افزود: دستگاههای اجرائی باید با جدیت اطلاعات و دادههای خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند.
رئیس مرکز آمار ایران در تشریح چگونگی و مزایای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش ثبتی مبنا و ضمن تاکید بر اینکه این طرح یک طرح ملی است و همکاری همه قوا و حاکمیت را میطلبد اضافه کرد: با همکاری میان قوا، مصوبهای را سال گذشته داشتیم که از این پس اجرای سرشماری به شیوه ثبتی مبنا باشد و همچنین ستادی در کشور به نام ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ۱۴۰۵ با عضویت وزرا و رؤسای دستگاهها تشکیل شده است.
رئیس مرکز آمار افزود: این کار در راستای تاکیدات سال گذشته مقام معظم رهبری در هفته دولت صورت میگیردکه یکی از اصول ساختاری آن، ایجاد سامانههای اطلاعاتی و اتصال آنهاست و سرشماری ثبتی مبنا، اقدام عملی برای تحقق تاکیدات معظم له است.
دکتر حسین زاده با بیان اینکه سرشماریهایی که به شیوههای سنتی انجام میشود، هزینههای زیادی را برای بودجه عمومی کشور ایجاد میکند.افزود: سرشماری ثبتی مبنا در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است وصرفه جویی در منابع عمومی دولت و حذف هزینههای زاید را به دنبال دارد.
وی افزود: دکتر حسین زاده با اشاره به سرشماری سنتی که به شکل مراجعه به خانوارها و تکمیل پرسشنامه انجام میشود گفت: این سرشماری هر ۱۰ سال یکبار انجام میشود و فقط یک عکس از جامعه است در صورتی که تحولات جمعیتی کشور بسیار مهم و نیاز نظام برنامه ریزی چه در سطح ملی، منطقهای و بخشی است و اطلاعات جمعیتی و نفوس و مسکن باید به هنگام، به روز و یا کیفیت بیشتری باشد و ما گریزی نداریم از اینکه شیوه اجرای سرشماری را به شیوههای جدید ببریم.
وی افزود: این امر از جمله مهمترین فعالیتهایی است که در حوزه نظام آماری کشور رقم خورده و همکاری همه حاکمیت را میطلبد و امیدواریم این کار بزرگ را با همکاری انجام دهیم.
دکتر حسین زاده با بیان اینکه این تصمیم در راستای سیاست اصل بهره وری است گفت: در حوزه نظام آماری، ارزش افزودهای که باید حاصل کنیم، تولید آمار با کیفیت، با تواتر زمانی کوتاهتر و در کوچکترین مناطق جغرافیایی است.
دکتر حسین زاده گفت: در سرشماری ثبتی مبنا، داده ها تبادل داده به شکل امن و رعایت اصول محرمانگی بین دادههای دستگاههای اجرایی است که میتواند سرعت تولید آمار را ارتقاء و هزینههای بسیار زیاد روش سنتی را کاهش دهد.
وی افزود: یکی از مهمترین ویژگیهای این روش، ارتقاء دولت الکترونیک وکفیت خدمات عمومی است که دولت و حاکمیت به مردم میدهد و کمک شایانی به افزایش بهره وری میکند
دکتر حسین زاده با اشاره به شعار امسال مبنی بر تولید، پشتیبانی ها، مانع زداییها گفت: از این طریق میتوان دادهها و آمار متقن را در اختیار تولید قرار داد.
وی افزود: در برخی جاها شاید دادهها و آمار متقنی برای عوامل اقتصادی و بنگاهها نداشته باشیم ولی در سرشماری ثبتی مبنا دادههای به هنگام و با کیفیت و باکوچکترین جزء در اختیار عوامل اقتصادی قرار گیرد که به نوعی یک پشتیبانی خوب برای تولید باشد و یکی از موانعی راکه نبود داده برای تصمیم گیری است، بتواند رفع کند.
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش ثبتی مبنا عملا آغاز شده است گفت: نخستین اقدامی که در کشورهای آغاز کننده این روش، انجام شده، قانون سرشماری ثبتی مبناست و ما این قدم را سال گذشته برداشتیم و مصوبه قانونی برای اجرای سرشماری ثبتی مبنا داریم و ستاد سرشماری را به ریاست رئیس سازمان برنامه و بودجه و عضویت وزراء و دستگاههای مربوطه ایجاد کردیم و کمیتههای زیرمجموعه آن نیز فعال هستند.
دکتر حسین زاده با اشاره به همکاری دستگاههای مختلف افزود: از جمله این دستگاه ها ،سازمان ثبت احوال است که مصوبات و تعاملات خوبی با یکدیگر داریم.
وی همکاری با شرکت ملی پست، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم را از دیگر اقدامات برای سرشماری نفوس و مسکن ثبتی مبنا برشمرد و گفت: امیدوارم با این همکاری که وجود دارد این کار بزرگ هرچه سریعتر به سرانجام برسد.
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه ما برنامهای را برای هر سال تدوین کرده ایم ،افزود: برنامهای به صورت آزمایشی (پایلوت) امسال قرار است اجرا شود و تا سال ۱۴۰۵ باید هر کدام از ثبتهای جمعیت، مکان و فعالیت کسب و کار را در کشور ایجاد کنیم که برای هر سال، برنامه خاص داریم.
وی گفت: اگر این کار صورت گیرد، شاید یکی از کوچکترین محصولاتش سرشماری ثبتی مبنا باشد، چون اگر استانداردهای لازم در سامانههای دستگاهها برای ثبت آمار ایجاد و از این استانداردها تبعیت و از کدهای واحد استفاده شود، اینها به عنوان یک نخ تسبیح، سامانهها را به هم متصل و ارزش افزوده فراوانی را برای کشور ایجاد میکند.
دکتر حسین زاده تصریح کرد: یکی از ارزش افزودههای ایجاد شده، سرشماری ثبتی مبناست که مزایای بسیار زیادی از جمله ارتقاء دولت الکترونیک و ارائه خدمات با کیفیت از سوی حاکمیت دارد.
وی گفت: هرچه کیفیت اطلاعات و دادهها بالا باشد خدمات در نقطهای که باید انجام گیرد، صورت میگیرد.
دکتر حسین زاده آمایش سرزمینی را از دیگر مزایای سرشماری به روش ثبتی مبنا بیان کرد و افزود: ظرفیت و توانمندیها در استانها و مناطق مختلف، متفاوت است و عملا باید سیاستها برای هر استان، مجزا باشد و به همین علت باید آمار در کوچکترین جزء وجود داشته باشد.
وی صرفه جویی صدها میلیارد تومانی در هزینه از جمله هزینههای نیروی انسانی و زمان را از دیگر مزایای سرشماری به روش ثبتی مبنا در مقایسه با روش سنتی ذکر کرد و گفت: این روش میتواند ما را به دادههای جامع برساند و به جای یک عکس از اطلاعات، ما یک فیلم خواهیم داشت و به جای جمع آوری اطلاعات جمعیتی از طریق مراجعه به خانهها هر ۱۰ سال یک بار، به دادههای موجود در سامانههای دستگاهها مراجعه میشود.
دکتر حسین زاده درباره شیوه اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن به روش ثبتی مبنا گفت: ما باید در کشور چند شناسه یکتا داشته باشیم که یکی شناسه یکتای فرد، املاک و مستغلات و کسب و کار است.
دکتر حسین زاده افزود: ما یک شناسه یکتای واحد برای کسب و کارها نداریم و مصوباتی را دولت مبنی بر اینکه شناسه یکتا برای فعالیتهایی که جدید شروع میشود، داده که وزارت اقتصاد پیگیر آن است.
وی گفت: مجلس نیز نظام تبادل داده را، پیگیری میکند و امیدوارم یک قانون منسجم در این زمینه داشته باشیم.
دکتر حسین زاده با بیان اینکه پیش نویس قانون آمار کشور را پیش بردیم، افزود: همه نیازهای کشور در راستای تبادل داده در این قانون به خوبی اشاره شده و این پیش نویس، مصوبه شورای عالی آمار و در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت است.
وی گفت: امیدوارم با همکاری شکل گرفته میان ما و مجلس، این قانون که یکی از الزامات کار ماست، مصوب شود و برخی از قوانینی که در دستگاهها وجود دارد و مانع از تبادل داده است، با کمک مجلس رفع شود.
دکتر حسین زاده افزود: باید یک پشتیبانی و مانع زدایی برای تبادل داده در کشور صورت گیرد که وقتی این اتفاق رخ دهد، نظام تبادل داده به شیوه امن و رعایت اصول محرمانگی، میتواند ارزش افزوده بالایی ایجاد کند که به تولید و رفع مانع زداییهای تولید کمک کند.
وی گفت: در یک سرشماری سنتی، جمعیت و مسکن و ویژگیهای این دو را داریم و در سرشماری ثبتی مبنا نیز باید این موارد را داشته باشیم.به عنوان مثال برای تهیه ویژگی سواد جمعیت، باید سامانههای وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و دیگر دستگاهها به هم ارتباط داشته و به اطلاعات جمعیت متصل شوند که در نهایت ما اطلاعات جمعیت را با ویژگی سواد داشته باشیم.
دکتر حسین زاده گفت: در خصوص مسکن نیز همین گونه است و باید اطلاعات از طریق سامانههایی که دستگاهها دارند، به هم متصل شوند.
وی با بیان اینکه سامانههای موجود دستگاهها باید برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به مرکز آمار سازماندهی شود افزود: با هدف انجام سرشماری ثبتی مبنا، شاید نیاز به تغییرات جزئی در برخی سامانههای دستگاهها و یا ایجاد سامانههای جدید باشد، اما در وضعیت کنونی مشکلی در وجود سامانهها نداریم و به طور عمده کیفیت لازم را دارند و در برخی موارد نیاز است که ارتقاء کیفیت در بعضی سامانهها صورت گیرد.
دکترحسین زاده گفت: به عنوان مثال سازمان ثبت احوال، اطلاعات وقایع چهارگانه حیاتی را برای هر فرد دارد که در خصوص تولد و فوت افراد، سامانههایی در این سازمان وجود دارد که اطلاعات در آن ثبت میشود و نیاز به سامانه جدیدی نیست.
وی افزود: اکنون بحث سامانه املاک و اسکان مطرح است و نیز قانونی که در زمینه به هنگام سازی آدرس و مکان در سامانه ثبت احوال، مصوب شده که باید دستگاهها با جدیت بیشتری پیگیری و مردم نیز همکاری کنند چرا که هرچه کیفیت دادهها ارتقاء یابد، حکمرانی، شایستهتر خواهد بود و خدمات ارائه شده به مردم با کیفیت بیشتر و هزینه کمتر خواهد بود.
وی گفت: در یک سرشماری ثبتی مبنا، دستگاهها درگیر هستند نه مردم، و اطلاعاتی که مردم در مراجعه به دستگاه ها، به آنها داده اند، سازمانهای مختلف باید اطلاعات جامع را در اختیار مرکز آمار قرار دهند.
وی افزود: این کار یک طرح ملی است و فقط بر عهده مرکز آمار نیست و باید دستگاههای مختلف در این اقدام همکاری داشته باشند.
دکترحسین زاده با ابراز خرسندی در خصوص همکاری دستگاهها با این اقدام گفت: امسال این برنامه را دستگاه به دستگاه ادامه میدهیم و جاهایی که اهمیت بیشتری در نظام ثبتی مبنا دارند در اولویت قرار گرفته اند و این همکاریها نتیجه مطلوبی خواهد داشت.
رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در حوزه شناسه یکتای کسب و کار نیز، اقداماتی در حال انجام است گفت: ما نیاز داریم که همه کسب و کارها، یک شناسه واحد داشته باشد ودر همه سامانههای اطلاعاتی که در دستگاههای مختلف به نوعی با کسب و کارها ارتباط دارند باید یک کد واحد داشته باشد.
نظر شما :