مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۹ کد : ۲۰۰۸۴ اخبار تازه های فناوری اطلاعات
تعداد بازدید:۴۷۸
تهیه کننده خبر: محمدرضا جودکی
مقایسه هارد درایوهای SSD و HDD

SSD چیست؟
SSD مخفف کلمات  Solid State Drive به معنی دیسک حالت جامد است، جامد از این نظر که هیچ قطعه‌ی متحرکی در آن وجود ندارد و تکنولوژی به کار رفته در این گونه دیسک‌ها شبیه به تکنولوژی فلش مموری مانند فلش دیسک های USB است، اما SSD بسیار سریع‌تر است و حافظه‌های فلش یا EPP Rom نامیده می‌شود.
در SSD، اطلاعات روی میکروچیپ‌ها ذخیره می‌شود و از آنجایی که در SSD ها زمانی برای جابجایی قطعات متحرک صرف نمی‌شود، عمل خواندن و نوشتن اطلاعات بلافاصله شروع می‌شود. در واقع نبود اجزای مکانیکی قابل حرکت در SSD مزیت به شمار می‌آید و باعث روی آوردن بسیاری از کاربران (از لپ‌تاپ گرفته تا سرور) به استفاده از این گونه هارد درایوها شده است.
مقایسه هارد درایو های SSD و HDD
هارد دیسک‌ها دارای اجزاء و قطعات متحرک و صفحات مغناطیسی هستند که به دور محور خود می‌چرخند و اطلاعات را بر روی صفحات خود ذخیره می‌کنند، در واقع به‌صورت مکانیکی عمل می‌کنند. پس مدت زمانی طول می‌کشد تا این دیسک‌ها چرخیده و در موقعیت مناسب، برای خواندن یا نوشتن داده قرار بگیرند.
سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در درایو SSD به دلیل الکترونیکی بودن ساختار آن، نسبت به هارد HDD بالاتر است و از مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

مزایای هارد درایو SSD
مزایای هارد درایو SSD را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:
۱- بالا بودن سرعت خواندن/نوشتن اطلاعات:
این مزیت باعث شده است که امروزه رایانه‌های شخصی هم به سمت و سوی استفاده از هارد SSD حرکت کنند، به تبع آن، این مزیت، باعث کاهش مصرف برق و همچنین کاهش مصرف باتری لپ‌تاپ نیز می‌شود که نسبت به هارددیسک مشابه خود در حدود ۳ تا ۴ برابر انرژی کمتری مصرف می‌کند.

۲- بالا بودن مقاومت هاردهای SSD در مقابل ضربه:
 به جهت استفاده از فناوری‌های به کار رفته Flash در SSD دیگر خبری از اجزای متحرک نبوده و حساسیت بیش از حد به ضربات فیزیکی وجود ندارد. همچنین صدای آنها نیز کاهش پیدا کرده و نسبت به هاردهای HHD 3 برابر کمتر تولید گرما می‌کنند. علاوه بر این، بر خلاف هارد دیسک که پس از مدتی استفاده، کند و سرعت آن کاهش پیدا می‌کند، تغییری در سرعت SSD به وجود نمی‌آید.

معایب هارد درایو SSD
۱- عدم رمزنگاری اطلاعات:
این درایوها معایبی هم دارند، که از جمله آن می‌توان به عدم قابلیت Encryption یا همان رمزنگاری اطلاعات اشاره کرد، گفتنیست که این مشکل برای همه SSD ها وجود ندارد. در صورتی که نیاز مبرم به رمزنگاری امن اطلاعات دارید، حتما SSD با قابلیت Secure Erase خریداری کنید.

۲- قیمت بالا:
مشکل دیگر SSD قیمت بالای آن است که در حدود ۱۰ برابر گران‌تر از هارد دیسک‌های رایج است. در حال حاضر تنها مزیت هارد دیسک های معمولی نسبت به SSD قیمت کمتر آنهاست.
منبع: https://a4baz.com
 

محمدرضا جودکی

تهیه کننده خبر

کلید واژه ها: هارد درایو مغناطیسی SSD میکروچیپ


نظر شما :