گزارش وضعیت فرهنگی و اجتماعی بهار ۱۴۰۰

۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۵ کد : ۲۱۸۷۶ اخبار
تعداد بازدید:۹۵۱
تهیه کننده خبر: سمیه میرزایی
مرکز آمار ایران با استناد به رویکرد توسعه آمارهای رسمی کشور و در راستای پاسخگویی به نیازهای مسئولین، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقدام به انتشار گزارش اختصاصی فصلی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران با استفاده از اطلاعات آماری ثبتی در دستگاه‌های اجرایی و داده‌های حاصل از آمارگیری‌های میدانی مرکز آمار ایران نموده است.
گزارش وضعیت فرهنگی و اجتماعی بهار ۱۴۰۰

خلاصه­‌ای از نتایج این نشریه در فصل بهار ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

در بهار ۱۴۰۰ :

براساس نتایج این نشریه در بهار ۱۴۰۰، تعداد ۲۶۹۷۴۸ ولادت‌‌ به ثبت رسیده است که در مقایسه با فصل قبل از آن (زمستان ۱۳۹۹) ۱۲۷۴۴ مورد افزایش و فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۳۹۹) ۱۰۸۱۶ مورد کاهش یافته است.
در بهار ۱۴۰۰ تعداد رویداد ازدواج و طلاق به­ ترتیب برابر ۱۵۸۹۹۲ و ۴۱۷۵۷ ثبت شده است که نسبت به فصل قبل از آن به ‌ترتیب ۲۳۱۳۹  و ۱۰۳۴۰ واقعه افزایش و کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به­ ترتیب ۲۳,۶و ۱۶.۴ درصد افزایش و کاهش یافته است.
جمعیت فعال به لحاظ اقتصادی کشور ۲۵۹۶۷ هزار نفر برآورد شده است، که نسبت به فصل قبل از آن ۳۵۴ هزار نفر و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن ۴۹۹ هزار نفر افزایش داشته است. بنابراین، نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۰، ۴۱,۴ درصد می­باشد که نسبت به فصل قبل از آن ۰.۵ واحد درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۴ واحد درصد افزایش یافته است. حسب نتایج، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر در بهار ۱۴۰۰ برابر ۸.۸ درصد بوده است که نسبت به فصل قبل ۰.۹ واحد درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، نرخ بیکاری جمعیت دارای تحصیلات عالی در سال ۱۳۹۹، ۱۴.۲ درصد بوده است.
تعداد مرگ و میر‌های غیر‌طبیعی ۱۰۳۳۸ مورد بوده است که در صدر آن حوادث رانندگی و ترافیکی با ۴۱۲۹ مورد قرار دارد. مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی نسبت به فصل قبل از آن ۵۰۴ مورد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۴۷ مورد افزایش داشته است.
در بهار ۱۴۰۰ میزان برنامه­‌های تلویزیونی تولید و پخش شده به تفکیک محورهای اصلی ۱۳۲۰ ساعت بوده است که از این میزان برنامه تلویزیونی تولید و پخش شده، سیاست­های رشد جمعیت جوان پویا و بالنده ۸,۷ درصد، ازدواج ۴.۳ درصد، آسیب­های اجتماعی شامل طلاق، مواد مخدر، مشروبات و مفاسد به ترتیب ۱.۸، ۱.۸، ۰.۳و ۲.۳ درصد، خانواده و زنان ۷۷.۶ درصد، فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی ۳.۲ درصد بوده است.
براساس نتایج این نشریه، نسبت پشتیبانی(پوشش حمایتی) بیمه تامین اجتماعی برابر ۴,۳ بوده است که نسبت به فصل قبل از آن و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۱ واحد کاهش داشته است. همچنین در بهار ۱۴۰۰، تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی سازمان تامین اجتماعی به ترتیب ۱۴۵۴۶۵۹۶ و ۲۲۵۰۶۶۱۱ نفر بوده است. از این تعداد، بیمه شدگان اصلی و تبعی بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی به ترتیب ۲۰۰۸۹۹ و ۲۹۴۳۶۹ نفر بوده است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ۱۳۰۸۳ و ۱۸۷۲۸ نفر کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲۴۷۴ نفر افزایش و ۸۱۲۷۸ نفر کاهش داشته است.

سمیه میرزایی

تهیه کننده خبر


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ازدواج طلاق مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری مواد مخدر


نظر شما :