بازسازی جمعیت و خانوار شهرستان‌های کل کشور در محدوده جغرافیایی

۱۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۸ کد : ۳۰۴۲۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۰۳
تهیه کننده خبر: سمیه میرزایی
بازسازی جمعیت و خانوار شهرستان‌های کل کشور در محدوده جغرافیایی در محدوده جغرافیایی شهریور ۱۴۰۰  بر اساس نتایج سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵
بازسازی جمعیت و خانوار شهرستان‌های کل کشور در محدوده جغرافیایی

پیشگفتار

پراکندگی، پویایی و تحولات جمعیت در گذر زمان بستری را فراهم میسازد تا برای مدیریت و برنامه ریزی مناسب تر کشور هر از چندگاهی تغییراتی در تقسیمات سیاسی و جغرافیایی ایجاد شود. با توجه به اینکه ضرورت دارد هرگونه برنامه ریزی و تصمیم گیری در سطح خرد و کلان کشور با دقت لازم صورت گیرد، آگاهی نسبت به تعداد جمعیت در محدوده های جدید جغرافیایی برای محاسبه رشد و پیش بینی های جمعیت و نیز محاسبه شاخصهای مختلف جمعیتی از ضرورت و اهمیت خاصی برخوردار است. به دنبال این تغییرات بازسازی محدوده ها و به دست آوردن جمعیت در محدوده ی جدید امری اجتناب ناپذیر است. در ایران هر ساله با الحاق چند واحد جغرافیایی کوچک یا تفکیک واحدهای جغرافیایی بزرگ به واحدهای کوچکتر و الحاق بخشهایی از آنها به واحدهای دیگر تعدادی شهرستان، شهر و... جدید ایجاد میشود یا محدوده های جغرافیایی شهرستانها و شهرها تغییر میکند که پیامد این امر تغییر در تعداد شهرستانها، شهرها و محدوده های آنها میباشد. همچنین تغییرات قابل ملاحظه ای از نظر تعداد جمعیت و خانوار در محدوده های جغرافیایی جدید شکل میگیرد. این تغییرات در حدی است که هر گونه مطالعه، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای جمعیت را تحت تاثیر خود قرار میدهد. با توجه به تقاضا و نیازهای متعدد، آمار و اطلاعات جمعیت شهرستان های کشور در محدوده های جدید بازسازی شده بسیار مهم و ضروری به نظر میرسید. بنابراین هدف اصلی این نشریه ارائه نتایج بازسازی جمعیت سرشماری های عمومی نفوس و مسکن سالهای 1390 و 1395بر پایه محدوده های جدید تا پایان شهریور سال 1400 است.
بازسازی جمعیت فعالیت بسیار زمانبری است که می بایست با دقت و توان کارشناسی بالا و در چندین حوزه تخصصی انجام شود. در این طرح، بازسازی جمعیت به مدت 9 سال و با همکاری کارشناسان در حوزه های تخصصی مختلف انجام شد.
امید است بر پایه نتایج این تحقیق، برنامه ریزان و سیاستگذاران تصویر روشن تری از وضعیت جمعیت کشور و آینده آن در اختیار داشته باشند. انعکاس نظرات اصلاحی استفاده کنندگان موجب غنای فعالیت های بعدی میشود. به امید آن که تهیه این مجموعه مسیر پژوهش را برای مطالعه محققان و برنامه ریزان اجتماعی و جمعیتی هموار سازد.

دریافت فایل کامل

منبع: amar.org.ir

سمیه میرزایی

تهیه کننده خبر

کلید واژه ها: بازسازی جمعیت محدودههای جغرافیایی سرشماری


نظر شما :