کتاب "پیکره‌ی دانش مدیریت داده" منتشر شد

۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۵ کد : ۳۰۹۱۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۶
تهیه کننده خبر: سمیه میرزایی
کتاب "پیکره‌ی دانش مدیریت داده" منتشر شد

امروزه بسیاری از سازمان‌ها به اهمیت داده‌ها به عنوان یکی از سرمایه‌های حیاتی خود پی برده‌اند. داده‌‌ها و اطلاعات می‌توانند درکی از مشتریان، محصولات و خدمات را در اختیار قرار دهند. همچنین این داده‌ها و اطلاعات موجب نوآوری و دستیابی به اهداف راهبردی سازمان‌ها خواهند شد. با این وجود و با درک این مطلب، تعداد اندکی از سازمان‌ها، فرآیند مدیریت داده را به عنوان سرمایه‌ای که می‌تواند ارزش‌آفرین باشد، انجام می‌دهند. کتاب پیکره دانش مدیریت داده سعی می‌کند تا تمامی ابعاد و جوانب مدیریت داده را مورد توجه قرار دهد. مهمترین این ابعاد عبارتند از: معماری داده، مدل‌سازی و طراحی داده، ذخیره‌سازی داده و عملیات بر روی آن، امنیت داده، یکپارچه‌سازی و تعامل‌پذیری داده، انبارسازی داده و هوش تجاری، کیفیت داده.

در مدیریت سنتی جهت تبیین ماموریت و چشم‌اندازهای سازمان از گزارش‌های مدیران سطح میانی و یا کارشناسان سازمان بهره برده می‌شد. این گزارش‌ها مبتنی بر استنتاج‌های شخصی و خوداظهاری کارشناسان است. بدیهی است که در خوداظهاری غالبا بصورت تصادفی و گاها بصورت تعمدی ممکن است کم‌اظهاری یا بیش‌اظهاری وجود داشته باشد. لذا نرخ رخداد خطا یا اشتباه در این گزارش‌ها زیاد خواهد بود. وجود اشتباه در گزارش‌های آماری مدیریتی می‌تواند بجای راهنمایی سازمان، آن سازمان را گمراه نماید. لذا در مدیریت نوین، سعی می‌شود تا بجای اتکا به خوداظهاری افراد، از علم داده استفاده شود. روند‌ها و نمودارهای مبتنی بر داده که از عملکرد سازمان منتج می‌شوند می‌توانند بهترین راهنما برای ترسیم مأموریت‌ها و چشم‌اندازهای سازمانی باشند. اگرچه در تبیین مسیر بایستی کاملاً دقت داشته باشیم که منظور از داده‌های راهنما، داده‌های باکیفیت است؛ 

چرا که داده‌های بی‌کیفیت همانند همان کم‌اظهاری‌ها یا بیش‌اظهاری‌های مدیران سطح میانی هستند.

مخاطبین کتاب پیکره دانش مدیریت داده می‌تواند تمامی علاقمندان به مباحث علم داده باشند؛ به عبارتی این کتاب می‌تواند برای علاقمندان رشته‌های مدیریت (در تمامی گرایش‌ها)، مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی صنایع، علوم کامپیوتر و ...، کتابی سودمند باشد. اما این کتاب توجهی خاص به مدیران تصمیم‌‌ساز و تصمیم‌گیر نیز دارد تا بتوانند با علم به مباحث طرح شده در این کتاب، تحولی را پیرامون تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، پیش‌بینی، پیش‌گیری و بطور کلی مدیریت کارآمد در سازمان خود ایجاد نمایند.

در پایان خواهشمند است، هر گونه پیشنهاد یا نقد را در جهت بهبود مطالب کتاب پیش‌رو دریغ نفرموده و از طریق آدرس پست الکترونیکی (asghari@khu.ac.ir) مطرح بفرمایید تا در چاپ‌های بعدی حتماً ملاک عمل قرار گیرد.

منبع: srtc.ac.ir

دریافت کتاب پیکره‌ی دانش مدیریت داده

سمیه میرزایی

تهیه کننده خبر

کلید واژه ها: مدیریت دانش


نظر شما :