سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳

۲۵ مهر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۴۶۸۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۷۷
فرمان شماره  ۸۳۷۰۹ - ۱۴۰۳/۶/۱ ریاست محترم جهمور با موضوع اجرای سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ و ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی
سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳

 

- سرشماری عمومی کشاورزی چیست؟
سرشماری کشاورزی، گردآوری اطلاعات فعالیت های مختلف کشاورزی شامل "پرورش محصولات سالانه نظیر گندم، جو، شلتوک، ذرت و ..."، "پرورش محصولات دائمی نظیر پرتقال، سیب، خرما، انگور و ..."، "پرورش گاو و گوساله، گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش و شتر و بچه شتر"، "کشت محصولات گلخانه ای"، "پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی و سردابی و میگو"، "پرورش طیور"، "پرورش کرم ابریشم" و "پرورش زنبور  عسل" از بهره برداران کشاورزی است. بر اساس آخرین سرشماری که در سال 1393 اجرا شده، بیش از 4 میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که 90 درصد از بهره برداری های کشاورزی متعلق به آنها، در مناطق روستایی واقع شده است.

- سابقه اجرای سرشماری عمومی کشاورزی:
در ایران تا کنون 5 سرشماری در سالهای 1352 ،1367 ،1372 ،1382 با استفاده از ابزار کاغذی و سال 1393 با استفاده از ابزار الکترونیکی "تبلت" اجرا و نتایج آن در سطح معرفی سرشماری عمومی کشاورزی 1403 کوچکترین واحد جغرافیایی ( شهر و آبادی) منتشر شده است. مقایسه سرشماری های کشاورزی در کشورها نشان می دهد که کشور ایران به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا با 5 سرشماری جزو کشورهای پیشرو است.

- اهمیت اجرای سرشماری عمومی کشاورزی:
سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی را از فعالیت های کشاورزی کشور در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی ارائه می دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است. با توجه به  فاصله گرفتن از آخرین سرشماری و تحولات سریع بخش کشاورزی، اجرای سرشماری در سال 1403 ضرورتی اجتناب ناپذیر است. برخی از دلایل دیگری که اجرای سرشماری در سال 1403 را  دو چندان می کند، به قرار زیر است:

مطابق ماده 3 قانون مرکز آمار ایران و ماده 10 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور (بهمن 1395 )به منظور حفظ سری زمانی آمارهای بخش کشاورزی و بهنگام سازی بهره برداران کشاورزی، سرشماری یاد شده باید در پاییز سال 1403 اجرا شود.
مطابق توصیه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) سرشماری کشاورزی می بایست در بازه های زمانی حداکثر ده ساله انجام شود. در برخی از کشورها مانند آمریکا، ژاپن، چین و کانادا، سرشماری کشاورزی هر 5 سال یکبار انجام می شود.
سرشماری عمومی کشاورزی به عنوان دومین طرح آماری بزرگ کشور و مهمترین  فعالیت آماری بخش کشاورزی است.
اطلاعات حاصل از این سرشماری، تأمین کننده نیازهای چارچوبی و آمار پایه این بخش در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی مورد نیاز مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان های متولی تنظیم بازار، برنامه ریزان، پژوهشگران و ... می باشد.
برای برنامه ریزی صحیح در بخش کشاورزی، نیاز به اطلاعات دقیق و بهنگام در سطح آبادی ها و شهرها است که فقط از سرشماری به دست خواهد آمد.
طرح های آمارگیری نمونه ای کشاورزی به ویژه طرح های خانواری و مقیاس بزرگ مانند آمارگیری های باغداری، زراعت، دامداری و طرح های ویژه حسابهای اقتصادی) مانند جدول داده ستانده) با استفاده از چارچوب سرشماری اجرا می شود. نتایج طرح های یادشده نشان می دهد تغییرات چارچوب سرشماری عمومی کشاورزی 1393 موجب افزایش خطای نمونه ای در طرح های مذکور در سالهای اخیر شده است.
اجرای نامنظم سرشماری موجب به هم خوردن سری زمانی مطالعات خواهد شد و پیش بینی های مبتنی بر سری زمانی را با خطا مواجه خواهد نمود.

- اهداف سرشماری:

1 ) تهیه چارچوب آماری برای آمارگیری های نمونه ای
2 ) تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک با قابلیت ارائه در طبقه بندی های چند بعدی
3 ) فراهم کردن سرجمع ها و اطلاعات کلی برای سنجش برآوردهای بین سرشماریها معرفی سرشماری عمومی کشاورزی 1403

 

 فرمان شماره  83709 - 1403/6/1 ریاست محترم جهمور با موضوع اجرای سرشماری عمومی کشاورزی سال 1403 به پیوست می باشد.

 


لینک دانلود فایل

کلیدواژه‌ها: سرشماری سرشماری کشاورزی سرشماری عمومی کشاورزی دانشگاه علوم پزشکی اراک مدیریت آمار و فناوری اطلاعات اراک سرشماری کشاورزی سال 1403


نظر شما :