برنامه استراتژیک مدیریت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اراک سال ۱۳۹۱
مأموریت : Mission
تربیت نیروی انسانی کارآمد در گروه پزشکی بر اساس نیاز سلامت کشور و با توجه به شرایط جغرافیایی و صنعتی بودن استان مرکزی
طراحی و توسعه ارتقاء کمی و کیفی فعالیت آموزشی به منظور پاسخگویی به نیاز جامعه به کار در سلامت که در زمان حال و آینده توانایی حفظ و ارتقاء سلامت مردم را داشته باشند و باعث کاهش بار بیماری (جسمی – روانی – اجتماعی ) گردند.
دیدگاه : vision
معتقدیم که آموزش باید پاسخگوی نیازهای سلامتی مردم و در نهایت عامل و کمکی در جهت بهبود سطح سلامتی مردم باشد .
هر عضو این مدیریت (عضو هیئت علمی ، کارمند دانشجو) مسئول ارتقاء مستمر کیفیت فعالیتهای خویش است و باید نیازها و تقاضاهای آنان درک شده و متعهد به رفع آن باشیم ، ما توانمندشدن نیروی انسانی را در داشتن حرفه ای ، علم آموزش و اخلاق حرفه ای در این حوزه وجهه اهمیت خویش قرار داده ایم وسعی داریم جلوتر از انتظارات مشتریان خود حرکت نماییم .
ما معتقدیم می توانیم با تکیه با پتانسیل های موجود رتبه دومین دانشگاه علوم پزشکی کسب نموده و به سطح دانشکده های تیپI ارتقاء یابیم .
ارزش ها : Values
1- قانونمندی
2- تبادل نظر و همکاری در انجام کارها برای رسیدن به هدف
3- صداقت درستی وشفافیت در کارها
4- اعتقاد به هماهنگی و همکاری و تعامل با واحدهای مختلف دانشگاه
5- ارج نهادن به مقام والای اساتید و دانشجویان و تمامی افرادی که در امر آموزش
6- پاسخگوئی و سعی در بهبود نظام آموزش
7- ارتقاء سلامت
اهداف کلان :
G1 : تقویت انگیزش اساتید و دانشجویان
G2 : ارتقای فرآیند ارائه خدمات سیستم آموزشی
G3 : بهبود وضعیت برنامه های آموزشی دانشگاه (انجام پروژه های پژوهشی و آموزشی در تعامل باEDC )
G4 : توانمندسازی اعضاء هیئت علمی در مهارتهای آموزشی و مدیریتی
G5 : ارتقاء سطح علمی دانشجویان
G6 : ایجاد و توسعه رشته های دستیاری و تحصیلات تکمیلی
G7 : توانمندسازی پرسنل آموزشی به منظور تسلط و اشراف بر امور محوله
G1 : تقویت انگیزش اساتید و دانشجویان
G1O1 : ساماندهی سیستم ارزشیابی ارتقاء و رتبه بندی اساتید به میزان 100% وضع موجود (در تعامل با EDC )
G1O1A1 : تشکیل کمیته جذب اساتید حق التدریس و انتخاب آنها برحسب صلاحیت وشایستگی در تعامل باEDC
G1O1A2 : رتبه بندی اعضاء هیئت علمی بر اساس شرح وظایف و عملکرد آنها در تعامل با EDC
G1O1A3 : تشویق اساتید بر اساس رعایت مقررات آموزشی و یافته های ارزشیابی آموزشی در تعامل با EDC
G1O1A4 : اعطای بورس و فرصت های مطالعاتی براساس سابقه آموزشی و پژوهشی عضو هیئت علمی بر حسب نیاز دانشگاه توسط شورای بورس
G1O1A5 : بازنگری چک لیست شرح وظایف مدیران گروهها ، روسای دانشکدده ها معاونین آموزشی دانشکده ها و دانشگاهها ومعاونین آموزشی بیمارستانها در تعامل با EDC
G1O1A6 : ساماندهی گروههای آموزشی و استفاده از نیروهای متخصص بر حسب تخصص
G1O1A7 : برگزاری جلسات نشست اساتید با معاونت آموزشی به منظور شناسایی مشکلات اساتید.
G1O2 : افزایش عوامل انگیزشی دانشجویان به میزان 100% وضع موجود
G1O2A1 : تعیین میزان رضایت مندی دانشجویان از سیستم آموزشی دانشگاه در قالب طرحهای پژوهشی
G1O2A2 : اجرای آیین نامه های استعداد های درخشان به میزان به منظور ترغیب دانشجویان استعداد درخشان
G1O2A3 : تشکیل جلسات ماهانه نشست نمایندگان دانشجوئی با معاونت و مدیریت آموزش به منظور بررسی نیازها و مشکلات آموزشی
G1O2A4 : اعطای بن کتاب ، کارت خرید به دانشجویان برتر در تعامل با معاونت دانشجوئی
G1O2A5 : تشکیل نشست هایی با اساتید برجسته و مطرح کشوری هر رشته به منظور ترغیب دانشجویان
G2 : ارتقای فرآیند ارائه خدمات آموزشی
G2O1 : ارتقاء فرآیند ثبت نام ورفع مشکلات انتخاب واحد دانشجویان و پیشگیری از خطا های ثبت و انتخاب واحد
G2OA1 : ارتقاء نرم افزار آموزش از نظر قابلیت امنیت شبکه های مربوطه
G2OA2 : نصب قفل های سخت افزاری بر روی سیستم کاربران آموزشی جهت حفاظت سیستم .
G2OA3 : اصلاح تشکیلات سازمانی واحد خدمات ماشینی آموزش دانشگاه
G2O2 : آشنایی دانشجویان به فرآیند های فارغ التحصیلی و .....
G2O2A1 : مستندسازی تمام فرآیند های حوزه آموزشی تا آخر سال 88
G3 : بهبود وضعیت برنامه های آموزشی دانشگاه
G3O1 : ارتقاء کمی و کیفی برنامه های آموزشی
G3O1A1 : انجام جلسات وبازدیدهای مشترک تخصصی بین گروههای آموزشی دانشگاه با سایر دانشگاهها
G3O1A2 : برگزاری سمینارها و کنفرانس های (ماهانه ، دوهفته یکبار) توسط دانشجویان با دعوت اساتید مدعو
G3O1A3 : برگزاری ژورنال کلاپ توسط گروه های آموزشی و لحاظ نمودن در ارزشیابی گروهها
G3O1A4 : برگزاری اردوها و بازدیدهای علمی در تعامل با معاونت دانشجویی
G3O2 : ارتقاء کمی و کیفی عرصه های آموزشی بالینی و عملی در حد استاندارد دانشگاههای تیپII
G3O2A1 : حرکت به سمت استفاده بهینه از واحد Skill lab با گنجاندن الزامهای لازم در برنامه ریزی آموزشی در تعامل با EDC
G3O2A2 : برگزاری کارگاههای آموزشی (احیاء ، شیرمادر و .. ) توسط گروههای آموزشی هر ......یکبار
G3O2A3 : برگزاری حداقل چهار کارگاه آموزشی مهارتهای بالینی برای دانشجویان پزشکی پس از مقطع فیزیوپاتولوژی و بالاتر
G3O2A4 : تأسیس درمانگاه نمونه جهت عرصه واحدهای بهداشت خانواده و بهداشت پزشکی
G3O3 : ارتقاء کمی و کیفی آموزش تئوری
G3O3A1 : ارائه برنامه های آموزشی و پیاده سازی آنها بر اساس طرح درسی که توسط EDC گرفته شده و اصلاح نهایی شده است
G3O3A2 : الزامی کردن ارائه طرح درس بر تسویه حساب نهایی و کلیه اساتید حق التدریس
G3O3A3 : تجهیز نمودن کلاسها 100% به امکانات آموزشی
G3O3A4 : انتخاب اساتید حق التدریس خارج از دانشگاه در ابتدا با تأیید هیئت اجرایی جذب دانشگاه و ارزیابی مستمر آن ها
G3O3A5 : نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات آموزش در دانشکده ها و مراکز آموزشی
G3O4 : اطلاع رسانی دقیق به دانشجویان
G3O4A1 : مستندسازی فرآیند های آموزشی ، توسعه web page مدیریت آموزشی و اطلاع رسانی در زمینه قوانین و مقررات آموزشی و فرآیند های آموزشی
G4 : توانمندسازی اعضای هیئت علمی در مهارتهای آموزشی و مدیریتی
G4O1 : توانمندسازی اساتید مشاور
G4O1A1 : برگزاری کارگاههای مشاوره و مهارتهای زندگی جهت اساتید در تعامل با مرکز راهنمایی و مشاوره دانشجوئی
G4O2 : توانمندسازی اساتید
G4O2A1 : پوشش آموزشی کلیه اعضاء هیأت علمی از نظر مهارتهای مرتبط با آموزش دروس تدریس ، کارگاه یادگیری مهارتهای بالینی ، برنامه ریزی درسی ، کارگاه ارزشیابی ، ارزیابی درونی ، زبان خارجه ، از طریق برگزاری کارگاه برای 80% اعضاء هیئت علمی
G5 : ارتقای سطح علمی دانشجویان
G5O1 : افزایش میانگین نمرات دانشجویان شرکت کننده در آزمون جامع تا دستیابی به رتبه اول تا پنجم دانشگاههای تیپ II
G5O1A1 : برگزاری آزمون آزمایش جامع قبل از آزمونهای جامع توسط دانشکده پزشکی
G5O1A2 : برگزاری کلاسهای تقویتی علوم پایه و پره انترنی برای دانشجویان توسط دانشکده پزشکی
G5O1A3 : تعیین و اجرای سیستم تشویق برای گروههای آموزش در امتحانات علوم پایه و پره انترنی که افزایش رتبه داشته اند (توسط دانشکده پزشکی )
G5O1A4 : تشویق نفرات اول تاسوم هر یک از آزمونهای جامع علوم پایه و پره انترنی توسط دانشکده پزشکی
G5O2 : افزایش قبولی در آزمونهای مقاطع بالاتر
G5O2A1 : تشویق نفرات اول هر رشته تحصیلی دانشگاه (بجز پزشکی ) در پایان هرسال توسط دانشگاه
G5O2A2 : تشویق نفرات اول تا سوم هر رشته تحصیلی در پایان هر سال (روز دانشجو) توسط دانشکده ها
G5O2A3 : برگزاری کلاسهای آمادگی کنکور ارشدوآزمایشی در تعامل با EDC وامور شاهد و ایثارگران
G5O3 : کسب مقام کشوری درمسابقات علمی و مقام دانشجوی نمونه توسط دانشجویان
G5O3A1 : اطلاع رسانی مناسب به دانشجو از نظر معیارهای انتخاب دانشجوی نمونه در تعامل با مرکز استعدادهای درخشان
G5O3A2 :هدایت دانشجویان استعدادهای درخشان و پایش آنها از طریق تعامل با مرکز استعدادهای درخشان
G5O4 : پایش وضعیت ترمیمی دانشجویان به منظور پیشگیری از افت تحصیلی
G5O4A1 : تعیین استاد راهنمای آموزشی برای تمامی دانشجویان باتوجیه شناخت دانشجویان باپایه علمی ضعیف وکمک در جهت رشد و پیشرفت علمی آنان و بهینه سازی فرآیند استاد راهنما در تعامل بامرکز مشاهده و راهنمایی
G5O4A2 : بررسی راه کارهای تقویت بنیه علمی دانشجویان با پایه علمی ضعیف توسط دانشکده ها
G5O4A3 : ارجاع دانشجویان مشروط افت تحصیلی به مرکز مشاوره و راهنمایی دانشجویان
G5O4A4 : بررسی کمیته های بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان در دانشکده وارجاع موارد در معرض خطر به مرکز مشاوره وراهنمایی دانشگاه
G5O4A5 : تشکیل جلسات ماهانه توسط مسئول گروه اساتید مشاور و بررسی وضعیت دانشجویان و اعلام آن به مدیریت آموزشی
G6 : ایجاد و توسعه رشته های دستیاری وتحصیلات تکمیلی
G6O1 : پذیرش دستیار از 5 رشته به 8 رشته
G6O1A1 : تربیت نیروی فلوشیپ در تخصص های مورد نیاز استان با در نظر گرفتن امکانات
G6O1A2 : تشکیل جلسات و نشست های مشترک با دانشجویان به صورت اعم ودستیاران به صورت اخص به منظور شناخت مشکلات موجود و رفع آن
G6O1A3 : گسترش رشته های دستیاری براساس نیازسنجی بعمل آمده توسط EDC
G6O2 : پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی از 2 رشته به 6 رشته
G6O2A1 : طریق ترغیب و تشویق گروههای آموزشی که در آستانه جذب دانشجو قراردارند
G6O2A2 : قراردادن میزان فعالیت جدی مدیران در توسعه وارتقاء برنامه تحصیلات تکمیلی به عنوان معیار ارتقای برنامه های تحصیلات تکمیلی
G6O2A3 : انتخاب و آموزش یکی از کارشناسان به منظور راه اندازی اولیه واحد تحصیلات تکمیلی و آشنایی ایشان با قوانین وآیین نامه های مربوطه
G7: توانمندسازی و ایجاد انگیزه پرسنل آموزش به منظور تسلط واشراف بر امور محوله
G7O1 : پوشش آموزش کلیه پرسنل شاغل در مدیریت آموزشی از نظر مهارت های مرتبط با آموزش (مهارتهای ارتباطی ، فرایند ارزشیابی و ...)
G7O1A1 : برگزاری کارگاههای روش تحقیق ، ارزشیابی برای کلیه پرسنل تا کنون سال 88
G7O2 : ایجاد انگیزه در پرسنل آموزش
G7O2A1 : تشویق شفاهی پرسنل از طریق جلسات ماهانه و ارائه پس خورد به پرسنل
G7O2A2 : تقدیر از پرسنل آموزش
G7O2A3 : تخصیص و تهیه امکانات فرهنگی برای پرسنل