اکوسیستم جامع تولید و انتشار کتاب‌های الکترونیکی چندرسانه‌ای و‌ تعاملی

EPUB۳
۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۶ کد : ۲۲۸۶۳ اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۵۷۸

دسترسی مولفین دانشگاه علوم پزشکی اراک به اکوسیستم نشر دیجیتال چندرسانه‌ای و تعاملی

Scinito Book 

معاونت تحقیقات و‌ فناوری دانشگاه جهت استفاده مولفین از فناوری‌های به‌روز آموزشی و تولید محتوای کتاب‌های مدرن چندرسانه‌ای و تعاملی تفاهم‌نامه‌ای را با ساینیتو بوک به عنوان اکوسیستم ارائه دهنده راه حل‌های ۳۶۰ درجه نشر الکترونیکی منعقد کرده است. از این پس مولفین دانشگاه علوم پزشکی اراک بدون پرداخت هزینه قادر به تولید کتاب‌های الکترونیکی مدرن هستند.

این کتاب‌ها در قالب Epub3 منتشر می‌شوند و علاوه بر متن و تصویر شامل فیلم، پیوند و محتوای تعاملی نیز هستند که تجربه‌ای مستندوار، جدید و خوشایند را برای خوانندگان فراهم می‌کنند.

عدم قابلیت عرضه محتواهای علمی و آموزشی در یک بستر واحد یکی از چالش‌های سیستم‌های پژوهش و آموزش عالی امروز است. فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات به طور فزاینده‌ای تبدیل به ابزارهای واسطه یادگیری می‌شوند. بر این اساس، در حال حاضر علاقه به استفاده بهتر از داده‌های منابع مختلف برای کمک به دانشگاه‌ها برای اثربخشی بیشتر در زمینه‌های آموزش و پژوهش وجود دارد.

اکوسیستم نشر دیجیتال ساینیتو بوک از DRM پشتیبانی می‌کند. این بدان معنی است که کاربران نمی‌توانند کتاب‌های الکترونیکی را به اشتراک بگذارند. DRM کتاب‌های الکترونیکی را از سرقت و پخش غیرمجاز محتوا محافظت می‌کند.

امروزه تهیه کتاب‌های دانشگاهی و برگه‌های کاغذ برای هر مخاطب با هزینه‌های گزافی همراه است.

در عصر دیجیتال باید راهی برای دیجیتالی کردن کتاب‌های درسی و دانشگاهی وجود داشته باشد و اعضاء هیئت علمی و اساتید بر حسب نیاز دانشجویان مطالب مختلفی را در کتاب‌ها در مدت زمان کم آماده کنند و دانشجویان بتوانند به‌راحتی آنها را در ابزارهای هوشمند مطالعه نمایند. یک روش بهتر، تعاملی کردن این کتاب‌ها برای پاسخ دادن به رویدادهای جاری است که اهداف صحیح یادگیری را هدف قرار دهد. امکانات کتاب‌های الکترونیکی در اکوسیستم ساینیتو بوک بی‌پایان است.

در یک کلاس سنتی دانشگاه، استاد صحبت می‌کند و دانش آموزان فقط گوش می‌دهند. هنگام استفاده از کتاب‌های تعاملی، این یکنواختی به راحتی قابل شکستن است. هنگام استفاده از کتاب‌های تعاملی دانشگاهی، فراگیران از جمله دانشجویان می‌توانند گاهی گوش دهند، گاهی بخوانند، گاهی فیلم تماشا کنند و گاهی روی تمرین‌های تعاملی تمرکز کنند.

فیلم‌ها و تمرین‌های تعاملی در کتاب‌های الکترونیکی به زنده کردن برخی از مفاهیم یادگیری، ایجاد زمینه‌ای برای آنها و ارائه یک تجربه در زمان واقعی به دانشجویان کمک می‌کنند.با استفاده از این اکوسیستم مولفین دانشگاه قادر خواهند بود تا از یادگیری مبتنی بر سناریو در محتوای کتابهایشان بهره ببرند.

یادگیری مبتنی بر سناریو روشی است که از گرافیک و سایر محتوا برای ایجاد یک وضعیت تعاملی برای فراگیرانی که این دوره را می‌گذرانند، استفاده می کند. این نه تنها برای دانش آموز جذاب و جالب خواهد بود بلکه به آنها امکان می‌دهد تا دانش‌ها را کشف کرده و آنرا تمرین کنند. بنابراین، یادگیری مبتنی بر سناریو همچنین می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تا تجربه عملی یادگیری را تقویت کرده و دانش عملی را از طریق دوره آنلاین بکار ببرد.

به عبارت ساده‌تر، سناریوها به فراگیران کمک می‌کنند تا اطلاعات را در متن قرار دهند. به عنوان مثال، گرافیک و سایر به فراگیران کمک می‌کند حافظه سمعی و بصری از مباحث را به خود اختصاص دهند، به همین دلیل یادآوری مباحث پوشش داده شده را آسان تر می‌کند. یادگیری مبتنی بر سناریو به میزان زیادی به بازخورد بستگی دارد، بنابراین استفاده از این تکنیک این امکان را به مولفین دانشگاهی می‌دهد که فراگیران به خوبی پیشرفت کنند و اینکه کدام یک از فراگیران برای غلبه بر موضوعات سخت نیاز به توجه بیشتری دارند. بنابراین، اساتید دوره می‌توانند از بازخورد این روش یادگیری و همچنین نمرات تکالیف برای ارائه پشتیبانی از دانشجویان عقب مانده استفاده کنند.

آمارها نشان می‌دهد که محتواهای PDF یکنواخت و سخنرانی‌های طولانی ویدیویی برای جلب علاقه یک مخاطب کافی نیست. اگر می‌خواهید مطالبی را ایجاد کنید که برای فراگیران جذاب و جالب باشد، استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو ممکن است برای شما بسیار مهم باشد.

برخی از مهم‌ترین مزایای یادگیری مبتنی بر سناریو موارد زیر است:

تعامل

سناریوها یا داستان‌ها به‌طور غریزی برای فراگیران جذاب هستند از آنجایی که آنها کنجکاو هستند که نتایج هر عمل را بشناسند. برای آنها همچنین کشف پازل‌ها و به کار بردن دانش خود در طول دوره، یک چالش جالب است. همچنین یک روش مثبت برای ارزیابی پیشرفت فراگیر بدون ایجاد فشار بر آنها بر خلاف سایر ابزارهای ارزیابی مانند امتحانات و آزمون‌ها است.

بازخورد و ارزیابی

سناریوها به سازندگان دوره کمک می‌کنند تا پیشرفت دانش فراگیران را درک کنند. به عنوان مثال، اگر دانشجویی نتواند سناریوهای پایه را پشت سر بگذارد، آنگاه مجری دوره می‌تواند از بازخوردهای تعاملی استفاده کند تا متوجه شود که این فراگیر به خوبی یاد نمی‌گیرد و ممکن است دوره را متوقف کند یا تغییراتی در آن ایجاد کند.

ابزار پویا

یک روش یادگیری مبتنی بر سناریو ممکن است مبتنی بر سؤال، مبتنی بر اکتشاف یا ترکیبی از هر دو باشد. با توجه به نیاز دوره، مولفین دانشگاه می‌توانند نوع سناریوهای مورد نیاز خود را انتخاب کنند تا علاقه فراگیران خود را جلب کنند. همچنین می‌توانند از بازخورد سناریوها برای هدایت فراگیران به بخش‌های خاص دوره استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر فراگیر سناریویی را در مورد فصل 5 دوره فرا نگیرد، می‌توان از ابزارهایی برای هدایت دانش آموز به فصل 5 استفاده کرد تا محتوای دوره ارائه شده در آنجا را بازیابی کند.

فراگیران امروز وقت لازم برای گذراندن یک محتوای چند صد صفحه‌ای را ندارند. به همین دلیل است که سناریوهای صوتی و بصری در زمینه آموزش آنلاین محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند.

 همچنین می‌توان از بازخورد سناریوها برای هدایت فراگیران به بخش‌ها و فصل‌های مورد نظر استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر فراگیر یا خواننده کتاب سناریویی را در مورد فصل 5 دوره فرا نگیرد، می‌توان از ابزارهایی برای هدایت دانش‌آموز به فصل 5 استفاده کرد تا محتوای دوره ارائه شده در آنجا را دوباره مطالعه نماید.

Cainito Book Guide

کلید واژه ها: اکوسیستم تولید و انتشار کتاب‌های الکترونیکی چندرسانه‌ای و‌ تعاملی EPUB۳ Scinito Book دانشکده پرستاری اراک


نظر شما :