ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی به بیماران هپاتیتی

۰۹ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۹ کد : ۳۰۲۴۷ اخباراصلی
تعداد بازدید:۲۴۰
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: مرکز واحد مشاوره هپاتیت در کلینیک ساعی اراک خدمات مشاوره، آموزش، تست و درمان مبتلایان بی بضاعت ارائه می دهد.
ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی به بیماران هپاتیتی

به گزارش وب دا مرکزی، شقایق سلطانعلی بیان کرد: هپاتیت B و  C از انواع هپاتیت های ویروسی هستند که توجه به حذف آنها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه این دو هپاتیت در کنار هم شایعترین علت سیروز کبدی، سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از هپاتیت های ویروسی هستند.

وی افزود: در حال حاضر ایران در زمره کشورهایی با شیوع نسبتاً کم هپاتیت B و C قرار دارد بطوریکه شیوع هپاتیت B در جمعیت عمومی کمتر از 1 درصد و روند کاهشی آن در کشور دیده می شود؛ همچنین شیوع هپاتیت C  در جمعیت عمومی در حدود 0.3 درصد می باشد.

وی تاکید کرد: راه های انتقال این دو نوع هپاتیت تقریبا مشابه  یکدیگر است.

سلطانعلی در ادامه انتقال از راه خون و فراورده های خونی آلوده، استفاده مشترک از وسایل تزریق آلوده مانند سرنگ و سوزن، خالکوبی و تتو با ابزار آلوده و غیراستریل، درمان های پزشکی و دندانپزشکی در محیط های غیر بهداشتی یا استفاده از تجهیزات غیر استریل، انتقال از طریق روابط جنسی پرخطر و انتقال از مادر آلوده به نوزاد را از جمله راه های انتقال هپاتیت های B و  C  برشمرد و گفت: درمان اصلی همه انواع هپاتیت شامل استراحت و رژیم مناسب است تا از آسیب بیشتر کبد پیشگیری شود و فرصتی به بهبودی و تجدید حیات سلول های آسیب دیده داده شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت، مزمن خاموش و بی‌سر و صدا است و بیمار در فاز مزمن بی‌علامت است اما ناقل بیماری است، گفت: افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، خدمات تشخیصی دریافت می‌کنند؛ حتی در گروهی از مبتلایان کمتر برخوردار هپاتیت C، درمان رایگان انجام می‌شود.

گفتنی است هپاتیت ویروسی التهاب کبد است که به وسیله عفونت ایجاد میگردد؛ در حال حاضر 5 نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است که A، B، C، D ،E نام دارند؛ انواع دیگری از ویروس های هپاتیت نیز وجود دارند اما هنوز به طور کامل شناخته نشده اند.

کلید واژه ها: هپاتیت هپاتیت b هپاتیت ویروسی هپاتیت b c c b c انتقال b آلوده انواع


نظر شما :