۹۸ درصد کارخانه‌های تولید موادغذایی استان مرکزی برچسب رنگی دارند/ پلمب دو داروخانه متخلف در استان مرکزی

۲۴ مهر ۱۳۹۸ | ۰۷:۵۳ کد : ۶۱۸۸ اخباراصلی
تعداد بازدید:۴۴۱
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: ۹۸ درصد کارخانه‌های تولید موادغذایی این استان برای ارتقا سلامت و کیفی‌سازی محصولات برچسب رنگی دارند.
۹۸ درصد کارخانه‌های تولید موادغذایی استان مرکزی برچسب رنگی دارند/ پلمب دو داروخانه متخلف در استان مرکزی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر عباس علیمرادیان در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا در اراک، افزود: وجود این نشانگر سه رنگ به مصرف‌کننده کمک می‌کند متناسب با شرایط و سلامت بدنی، نوع ماده‌غذایی را انتخاب کند.

وی اظهار داشت: این نشانگر رنگی مساله ای مهم برای ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌هایی نظیر دیابت و چربی خون است، ولی هنوز این ضرورت در جامعه احساس نشده و نیازمند فرهنگ سازی در بین مصرف‌کنندگان است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: همچنین چهار محصول استان مرکزی دارای نشان سیب سلامت هستند.

وی عنوان داشت: برچسب اصالت محصول بر فرآوردهای بهداشتی و آرایشی نصب و مصرف‌کنندگان می‌توانند انتخاب کننده نوع کالا متناسب با شرایط خود باشند.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: استان مرکزی با اجرای برنامه سیب سلامت موفق شده تا میزان مصرف نمک، قند و اسیدچرب را در فرآورده‌های کارخانجات به حد مناسب کاهش دهد.

وی گفت: ۳۲۵ کارخانه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی تحت نظارت اداره معاونت غذا و دارو  استان است و  ۱۵ مرکز عرضه تجهیزات پزشکی و یک شرکت تولید لوازم و تجهیزات درمانی نیز در استان وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال برای ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولید پروانه فنی ساخت صادر شده است، افزود: سه هزار و ۶۶۰ نمونه به آزمایشگاه مواد غذایی استان در سال جاری ارسال شده که سه هزار و ۱۴۸ مورد قابل قبول و ۵۱۲ مورد مردود شده است.

وی اظهار داشت: ۲۰۰ گشت مشترک معاونت غذا و دارو با تعزیرات، اماکن، سازمان صمت و اصناف استان مرکزی در نیمه نخست امسال انجام شده که ۱۶ واحد صنفی به مراجع قضایی معرفی شده اند.

دکتر علیمرادیان بیان کرد: ضعف استان مرکزی در بخش توزیع دارو است، زیرا فقط ۱۰ شرکت توزیعی در این استان فعالیت دارند و می‌توان کمبود دارو را نیز تا حدودی به این مهم تعمیم داد، زیرا نبود شرکت‌های توزیعی در استان باعث می‌شود تا سهیمه استان کم در نظر گرفته شود.

وی عنوان داشت: برای شناسایی موادمخدر احتمالی در موادغذایی و همچنین ردیابی بازمانده کود و سموم کشاورزی باید از دستگاه (جی سی مس) استفاده شود که این دستگاه در استان موجود نیست و خرید آن نیز ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد که دانشگاه علوم پزشکی استان برای تهیه آن توانایی ندارد و از مجمع نمایندگان استان و خیرین سلامت درخواست کمک داریم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ابراز داشت: توسعه مصرف و توزیع موادمخدر به آرایشگاهای زنانه رسیده که متاسفانه باعث تخریب سیستم عصبی می‌شود.

وی گفت: ۸۰ بازرسی سال گذشته از باشگاه‌های ورزشی استان انجام شد، اما نتایج مورد نظر به دست نیامد و امسال رویکرد در این حوزه آموزش محور است.

دکتر علیمرادیان افزود: داروی مکمل ویژه ورزشکاران فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود و در غیر این صورت به سالم بودن آن اطمینان نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در پایان بیان کرد: هم اکنون ۵۰۰ داروخانه در استان مرکزی تحت نظارت معاونت غذا و دارو هستند که در سال جاری ۲ واحد متخلف پلمب شده است.

 
 

 

 

کلید واژه ها: روز جهانی غذا


نظر شما :