آیین نکوداشت پروفسور قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان کشور در اراک برگزار شد

۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۲ کد : ۶۴۸۷ اخباراصلی
تعداد بازدید:۲۴۴۶
آیین نکوداشت پروفسور اردشیر قوام‌زاده پدر پیوند مغز استخوان ایران با حضور دکتر حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، آیت‌الله دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان، اکرمی معاون استاندار مرکزی، دکتر جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک و جمع کثیری از مسئولان و مردم استان در سالن آمفی‌تئاتر شهدای دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.
آیین نکوداشت پروفسور قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان کشور در اراک برگزار شد

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در این آیین گفت: آمادگی داریم تا با همکاری پروفسور قوام‌زاده و سایر مسئولان استانی یک مرکز بانک خونی و به عبارتی پژوهشگاه مربوط به خون و مغز استخوان را در استان راه‌اندازی کنیم.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی افزود: بخش مطالعات مربوط به خون و ژنتیک بسیار حساس و مهم است و باید این موضوع با جدیت دنبال شود، پروفسور قوام‌زاده در این زمینه مطالعات و تحقیقات بسیاری انجام دادند.

وی اظهار داشت: در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص) شاهد برگزاری این برنامه و حضور یکی از مفاخر استان هستیم که تقریبا هفت یا هشتمین سمینار بزرگ در استان است، آماده هستیم تا این برنامه‌های ارزشمند را در استان برگزار کنیم.

نماینده ولی‌ فقیه در استان مرکزی بیان کرد: حضور استاد قوام‌زاده در استان منشا خیر و برکت و ترویج سنت حسنه است، اسلام بر موضوع ترویج سنت حسنه تاکید کرده است.

وی ادامه داد: آشتیان، تفرش، فراهان، اراک و سایر شهرستان‌ها ظرفیت ترویج این سنت حسنه را دارند، استان مرکزی مهد پرورش بزرگانی همچون آیت الله اراکی، امیرکبیر، دکتر حسابی و سایر بزرگان است که به آنها افتخار می‌کنیم و برگزاری این سمینارها و بزرگداشت‌ها نیاز مردم است و آنها به این برنامه‌ها نیاز ندارند.

آیت الله دری‌ نجف‌آبادی عنوان کرد: زمانی در غرب آسیا و شمال آفریقا امکاناتی وجود نداشت، اما پروفسور قوام‌زاده در سخت‌ترین شرایط و به فکر آینده‌ای درخشان با اقدامات افتخارآفرین به کشور خدمت کرد و می‌توان گفت که به دنبال پول و ثروت نبود موضوعی که جوانان امروز باید به آن توجه کنند.

وی تصریح کرد: پروفسور قوام‌زاده بیش از 400 شاگرد تربیت کردند  و در تاسیس بیش از 20 مرکز بسیار حساس همکاری داشتند، در کشور سالانه یک هزار و 200 پیوند مغز استخوان انجام می‌شود که با وجود امکانات لازم این مقدار به 2 هزار مورد هم می‌رسد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان مرکزی گفت: به دنبال ساخت فاز سوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک(ویژه بیماران سرطانی) هستیم و آمادگی داریم تا با همکاری پروفسور قوام‌زاده و سایر مسئولان استانی یک مرکز بانک خونی و به عبارتی پژوهشگاه مربوط به خون و مغز استخوان راه‌اندازی کنیم و از این ظرفیت استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان آیت‌الله خوانساری در غرب کشور جایگاه مهم و وسیعی دارد و ظرفیت خوبی برای بسیاری از کارهای بزرگ است به همین سبب ایده، فکر و پشتکار از پروفسور قوام‌زاده و حمایت مالی و معنوی از مسئولان و جوانان غیرتمند برای راه‌اندازی این پژوهشگاه است تا شاهد انجام این کار بزرگ در غرب کشور باشیم.

آیت الله دری نجف آبادی در پایان بیان کرد: استان مرکزی به حضور استاد قوام‌زاده می‌بالد  و استان و تاریخ هرگز خدمات استاد را فراموش نمی‌کند زیرا در راه خدا خدمت کرده است.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این آیین گفت: میزان افراد مبتلا به سرطان در ایران از متوسط جهانی کمتر است و سونامی سرطان در کشور وجود ندارد.

دکتر ایرج حریرچی در آئین تجلیل از استاد «اردشیر قوام‌زاده» پدر پیوند مغز استخوان که در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد، افزود: صد و ۱۰ هزار نفر هرسال در کشور به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند که ۵۳ درصد آنان مرد و۴۷ درصد زن هستند.

وی اظهار داشت: میزان ابتلا افراد به سرطان در کشور نگران کننده نیست و اینکه برخی استان‌ها از جمله استان مرکزی را با آمار بالا معرفی می‌کنند صحیح نیست و حتی در استان مرکزی این آمار از متوسط کشوری هم کمتر است.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: میزان ابتلا به سرطان در ایران به علت افزایش سن، عوامل خطر زندگی سالم و عوامل محیطی در حال افزایش است و بیشتر سرطان‌های کشور در سنین بالا به سبب افزایش امید به زندگی رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: مردم در زندگی از غرب الگو می‌گیرند و این مهم باعث شده تا ۶۰ درصد افراد جامعه دخانیات مصرف کنند، ۳۰ درصد مردم کم تحرک، ۵۲ درصد کلسترول بالا  و ۱۰ درصد مردم قند خون بالا دارند.

دکتر حریرچی عنوان داشت: بیماری سرطان در ۲۰ سال آینده ۱۱۵ درصد رشد پیدا خواهد کرد و اکنون شمار این بیماری به دلایل گفته شده ۲ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ابتلای افراد به بیماری سرطان مشکل بهداشت جهان امروز است و در دنیا ۲ درصد درآمد ناخالص ملی را برای درمان این نوع بیماری هزینه می‌شود.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کشور ما سرطان در حال افزایش است و لازم است تدابیر لازم برای جلوگیری از ابتلای افراد اندیشیده شود.

وی افزود: هر سال ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای مداوای سرطان در کشور هزینه مستقیم و غیرمستقیم صرف می‌شود که ۳۰ هزار میلیارد ریال این هزینه به صورت نقدی و ۱۵ هزار میلیارد ریال آن نیز صرف تامین داروهای شیمیایی می‌شود.

دکتر حریرچی اظهار داشت: مصرف بسیاری از داروهایی که برای شیمی درمانی بیماری سرطانی به مصرف می‌رسد درست نیست به ویژه داروهایی که گران قیمت هستند.

وی بیان کرد: دکتر قوام زاده به عنوان پدر پیوند مغز استخوان ایران در نسخه‌نویسی بیماران سرطانی، داروهای ارزان را تجویز می‌کند، شیوه‌ای که کمتر مورد توجه پزشکان این حوزه است.

معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: دکتر قوام زاده نیازی به بزرگداشت و آیین تجلیل ندارد، ما نیازمند تخصص و دانش این دانشمند بزرگ هستیم.

دکتر حریرچی در پایان تصریح کرد: اگر از این آئین پنج دانشجو پزشکی تصمیم بگیرند دکتر قوام زاده را الگوی خود قرار دهند برای این مراسم کافی است.

پدر پیوند مغز استخوان ایران نیز در این آیین با بیان اینکه سرطان قابل درمان‌ترین بیماری است، گفت: سلول درمانی آینده درخشانی خواهد داشت و می‌تواند 100 درصد بیماری را درمان کند.

پروفسور اردشیر قوام زاده، ضمن تشریح روند تشکیل مرکز تحقیقات سرطان و مرکز پیوند، افزود: بنده کار خود را از بیمارستان شریعتی در تهران آغاز کردم، در آن زمان بیمارستان هم نداشت، اما رفته رفته با تلاش‌ های بسیار بزرگ‌ترین مرکز درمانی سرطان و پیوند مغز استخوان ایران ایجاد شد.

وی اظهار داشت: در ابتدا حدود سه مریض پذیرش شد و با همکاری برخی پزشکان در مدت زمان کوتاهی تعداد بیماران افزایش یافت و در نهایت تکنیک پیوند و سلول‌درمانی به کشور وارد شد.

پدر پیوند مغز استخوان ایران تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 450 هماتولوژیست ‌و انکولوژیست در کشور وجود دارد و اکنون در تمام کشور حتی شهرهای کوچک نیز متخصص هماتولوژی و انکولوژی وجود دارد و  نیاز نیست بیماران به تهران مراجعه کنند.

پروفسور قوام زاده بیان کرد: با گذر زمان و تغییر روش‌های درمان، 19 مرکز پیوند در کشور فعال شده که از بهترین مراکز می‌توان به مراکز کرمانشاه و تبریز اشاره کرد.

وی ادامه داد: در ایران تا به امروز برای هزار بیمار تالاسمی پیوند انجام شده‌ و ایران بزرگ‌ترین کشور در پیوند مغز استخوان بیماران تالاسمی محسوب می شود، همچنین در مجموع تاکنون بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ نفر تحت پیوند قرار گرفتند.

پدر پیوند مغز استخوان ایران با بیان اینکه جمع آوری بند ناف باید به صورت بانک عمومی باشد، اضافه کرد: مبتلایان سرطان خون اگر با دارو درمان شوند پس از پنج سال به میزان ۱۰ درصد بهبود پیدا می‌کنند، اما با انجام پیوند مغز استخوان پس از ۲۵ سال ۷۰ درصد آنها زنده می مانند، پس این روش از نظر علمی و اقتصادی نیز به صرفه است و به طور کلی حدود 77 درصد پیوندهای مغز استخوان انجام شده نتیجه مثبت داشته است.

قوام زاده خودباوری را رمز موفقیت دانست و گفت: جهاد در زمینه تحقیقات بر روی تاثیر آلودگی هوا بر افزایش سرطان به دانشگاه علوم پزشکی کمک کند؛ کنترل سموم مورد استفاده در تولید محصولات کشاورزی در حوزه کاهش سرطان ضروری است.

وی در پایان قابل درمان ترین بیماری را سرطان دانست و گفت: چکاپ سالانه، ورزش و رژیم غذایی سالم در پیشگیری از سرطان بسیار مهم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در ادامه گفت: استان مرکزی از ظرفیت و آمادگی لازم برای احداث مرکز پیوند مغز استخوان غرب کشور برخوردار است.

بهروز اکرمی، استان مرکزی را  مهد پرورش مفاخر و مشاهیر متعددی در عرصه های گوناگون دانست و افزود: پروفسور قوام زاده یکی از مفاخر استان مرکزی است که در سطح کشور به عنوان پدر پیوند مغز استخوان مشهور است.

وی با تاکید بر لزوم معرفی نخبگان علمی و مشاهیر به نسل جوان اظهار داشت: بزرگانی همچون پروفسور قوام‌زاده به تکریم ما نیاز ندارند و این وظیفه ماست که از مقام علمی این چهره ماندگار ملی تجلیل و تکریم کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی به بیان بخشی از خدمات این چهره نامی کشور در حوزه پزشکی پرداخت و افزود: رها کردن بهترین امکانات در خارج از کشور و چشم پوشی از رفاه و آسایش در غرب و بازگشت به کشور برای خدمت به مردم کار هر فردی نیست و این منش می‌تواند یک الگوی ارزشمند باشد.

وی با تاکید بر اینکه انسان ها به‌ سادگی بزرگ نمی‌شوند، گفت: مهمترین هدفی که این نکوداشت دنبال می‌کند، باز تولید افرادی نظیر پروفسور قوام‌زاده است و نسل امروز بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به الگوبرداری از شخصیت علمی این چهره ملی کشور و بهره برداری از سرفصل‌های زندگی سراسر خدمت او به مردم دارد.

اکرمی بیان کرد: دانشجویان پزشکی از هم‌اکنون باید خود را یک قوام‌زاده فرض کنند تا شاهد ظهور و بروز افرادی نظیر دکتر قوام‌زاده در سراسر کشور باشیم.

معاون‌ استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آئین نکوداشت پرفسور قوام زاده علاوه بر تکریم از یک شخصیت ماندگار علمی باید یک دستاورد اجرایی هم داشته باشد و آن اینکه مجموعه مدیریت استان مرکزی با همکاری وزارت بهداشت و درمان آمادگی خود را برای احداث مرکز پیوند مغز استخوان غرب ایران با همکاری پروفسور قوام‌زاده در شهر اراک اعلام می‌کند.

اکرمی در پایان گفت: حوزه اجتماعی استانداری مرکزی با همکاری فرمانداران شهرستان‌های استان مکلف هستند تا نسبت به تجلیل عینی و عملی از مفاخر سراسر استان همت گمارند و دستاوردهای اجرایی آن به مردم استان هدیه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این آیین گفت: استاد قوام زاده الگوی مناسبی برای جامعه پزشکی به ویژه دانشجویان این رشته تحصیلی است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: استاد قوام زاده نه تنها در ایران بلکه در دنیا الگو و نمونه به شمار می روند و افتخار استان مرکزی است.

وی اظهار داشت: ۲ هزار ۱۱۹ بیمار سرطانی در استان مرکزی شناسایی شده است که ۵۴ درصد آنان مرد و ۴۶ درصد زنان هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: همواره این نگرانی در استان مرکزی وجود دارد  که چون استانی صنعتی است شمار بیماران سرطانی بالا است، اما آمارها این مهم را تایید نکرده و نیازمند تحقیق علمی و مستند است.

وی عنوان داشت: شایعترین سرطان در استان مرکزی سینه، پروستات، معده و پوست شناسایی شده است و سرطان پروستات در مردان و سینه در زنان رتبه اول را در استان مرکزی دارد.

دکتر جمالیان در پایان اظهار داشت: ضروری است تا کار تحقیقاتی برای بررسی میزان بروز سرطان در استان عملیاتی شود که نیازمند حمایت استاد قوام زاده است.

گفتنی است رونمایی از تمبر نکوداشت استاد قوام‌زاده، نامگذاری کلینیک فوق تخصصی بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک به نام استاد قوام‌زاده و بازدید از بیمارستان آیت خوانساری اراک و کلنگ زنی مرکز پیوند مغز استخوان و مرکز تحقیقات از دیگر بخش‌های جانبی این آئین بود.

 
 

 

 

کلید واژه ها: پرفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان ایران


نظر شما :