introduction

تعداد بازدید:۵

معرفی دانشکده پرستاری شازند

دانشگاه علوم پزشکی اراک

پیشینه تاریخی:

استان مرکزی، واقع در قلب فلات ایران، از دیرباز یکی از مناطق مهم کشور در حوزه‌های فرهنگی، صنعتی و علمی بوده است. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی راهبردی، نقش مؤثری در پیوند مناطق مختلف ایران ایفا کرده و همواره بستری مناسب برای توسعه آموزش عالی و نظام سلامت فراهم آورده است.

شهر اراک، مرکز استان مرکزی، به‌عنوان یکی از شهرهای برنامه‌ریزی‌شده ایران معاصر، در دهه‌های اخیر به یکی از قطب‌های علمی، صنعتی و درمانی کشور تبدیل شده است. شکل‌گیری دانشگاه علوم پزشکی اراک و توسعه دانشکده‌های وابسته به آن، پاسخی راهبردی به نیازهای منطقه‌ای و ملی در حوزه آموزش علوم سلامت بوده است.

تاریخچه و جایگاه دانشکده

دانشکده پرستاری شازند به‌عنوان اولین مرکز دانشگاهی علوم پزشکی در شهرستان شازند، در سال ۱۳۸۹ با مجوز رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد. این دانشکده فعالیت خود را در راستای چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام سلامت کشور و با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد در رشته پرستاری آغاز نمود.

در حال حاضر، این دانشکده علاوه بر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی از طریق کنکور سراسری، میزبان دانشجویان بین‌الملل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری با گرایش‌های مختلف است. حضور دانشجویانی از کشورهای مختلف، دانشکده پرستاری شازند را به محیطی چندفرهنگی، پویا و همسو با روندهای جهانی آموزش پرستاری تبدیل کرده است.

دانشکده پرستاری شازند با برخورداری از اعضای هیئت علمی مجرب، زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی مناسب، و ارتباط مؤثر با مراکز درمانی آموزشی، خود را متعهد به پذیرش و حمایت از دانشجویان بین‌الملل از سراسر جهان می‌داند و بین‌المللی‌سازی آموزش را به‌عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه خود دنبال می‌کند.

رویکرد آموزشی و پژوهشی بین‌المللی

برنامه‌های تحصیلات تکمیلی این دانشکده، به‌ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، با رویکردی علمی، پژوهش‌محور و مبتنی بر شواهد طراحی شده‌اند و هدف آن‌ها تربیت پژوهشگران، اعضای هیئت علمی آینده و متخصصان توانمند برای نظام‌های سلامت ملی و بین‌المللی است. توسعه برنامه‌های انگلیسی‌زبان، آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی، و تقویت مهارت‌های حرفه‌ای و پژوهشی از جمله محورهای کلیدی آموزش در این دانشکده به‌شمار می‌رود.

Introduction to Shazand School of Nursing

Arak University of Medical Sciences

Historical Background and Context:

Markazi Province, located in the heart of the Iranian plateau, has historically been one of the country’s prominent regions in cultural, industrial, and scientific development. Due to its strategic geographical position, the province has long served as a vital link between different parts of Iran and has consistently provided a suitable foundation for the advancement of higher education and healthcare systems.

Arak, the capital city of Markazi Province, is recognized as one of Iran’s modern planned cities. Over recent decades, it has evolved into a major hub for scientific, industrial, and healthcare activities. The establishment of Arak University of Medical Sciences and the subsequent development of its affiliated schools represent a strategic response to regional and national demands for education and research in health sciences.

History and Institutional Status:

The Shazand School of Nursing, as the first academic institution of medical sciences in Shazand County, was officially established in 2010 following authorization by the Ministry of Health and Medical Education of the Islamic Republic of Iran. The School commenced its activities in alignment with the national 20-year vision for the healthcare system, aiming to educate competent, committed, and professionally skilled nursing personnel.

Currently, in addition to admitting undergraduate students through the national entrance examination, the School hosts international students at the Master’s and PhD levels in various nursing specializations. The presence of students from diverse countries has transformed the Shazand School of Nursing into a dynamic, multicultural academic environment aligned with global trends in nursing education.

Benefiting from experienced faculty members, appropriate educational and research infrastructure, and strong collaboration with teaching hospitals and clinical centers, the School is firmly committed to admitting, supporting, and empowering international students from around the world. Internationalization of nursing education constitutes one of the core pillars of the School’s strategic development.

International Educational and Research Approach:

Graduate programs at the Shazand School of Nursing, particularly at the Master’s and Doctoral levels, are designed based on a scientific, research-oriented, and evidence-based approach. These programs aim to prepare future researchers, academic faculty members, and highly qualified professionals capable of contributing effectively to national and international healthcare systems.

The expansion of English-taught programs, the application of simulation-based education, and the enhancement of professional and research competencies are among the key educational priorities of the School in its pursuit of excellence in international nursing education.

التعریف بکلیة التمریض شازند

جامعة أراک للعلوم الطبیة

الخلفیة التاریخیة والسیاق العام

تُعد محافظة مرکزی، الواقعة فی قلب الهضبة الإیرانیة، من المناطق البارزة فی إیران من حیث التطور الثقافی والصناعی والعلمی عبر التاریخ. وبفضل موقعها الجغرافی الاستراتیجی، لعبت المحافظة دورًا مهمًا فی الربط بین مختلف مناطق البلاد، کما وفّرت بیئة مناسبة لتطور التعلیم العالی والنظام الصحی.

وتُعد مدینة أراک، عاصمة محافظة مرکزی، واحدة من المدن الإیرانیة الحدیثة المخططة، وقد تحولت خلال العقود الأخیرة إلى مرکز مهم للأنشطة العلمیة والصناعیة والصحیة. ویُعد تأسیس جامعة أراک للعلوم الطبیة وتطویر کلیاتها التابعة استجابة استراتیجیة للاحتیاجات الإقلیمیة والوطنیة فی مجال تعلیم وبحوث العلوم الصحیة.

تاریخ الکلیة ومکانتها الأکادیمیة

تأسست کلیة التمریض شازند، بصفتها أول مؤسسة أکادیمیة للعلوم الطبیة فی قضاء شازند، رسمیًا عام 2010 بموجب ترخیص من وزارة الصحة والعلاج والتعلیم الطبی فی جمهوریة إیران الإسلامیة. وبدأت الکلیة نشاطها فی إطار الرؤیة الوطنیة العشرینیة للنظام الصحی، بهدف إعداد کوادر تمریضیة مؤهلة، ملتزمة، وذات کفاءة مهنیة عالیة.

وحالیًا، إلى جانب قبول الطلبة فی مرحلة البکالوریوس عبر الامتحان الوطنی، تستضیف الکلیة طلبة دولیین فی مرحلتی الماجستیر والدکتوراه فی تخصصات مختلفة من التمریض. وقد أسهم تنوع الجنسیات فی خلق بیئة أکادیمیة متعددة الثقافات، تتماشى مع الاتجاهات العالمیة الحدیثة فی تعلیم التمریض.

وبالاعتماد على کادر أکادیمی ذی خبرة، وبنیة تحتیة تعلیمیة وبحثیة مناسبة، وتعاون فعّال مع المستشفیات التعلیمیة والمراکز السریریة، تلتزم الکلیة باستقطاب ودعم ورعایة الطلبة الدولیین من مختلف أنحاء العالم، وتُعد دولیة التعلیم أحد المحاور الاستراتیجیة الأساسیة لتطویرها المؤسسی.

النهج التعلیمی والبحثی الدولی

تم تصمیم برامج الدراسات العلیا فی کلیة التمریض شازند، ولا سیما فی مرحلتی الماجستیر والدکتوراه، وفق نهج علمی وبحثی قائم على الأدلة، وتهدف إلى إعداد باحثین، وأعضاء هیئة تدریس مستقبلیین، ومختصین قادرین على الإسهام بفاعلیة فی الأنظمة الصحیة على المستویین الوطنی والدولی.

ویُعد تطویر البرامج الدراسیة باللغة الإنجلیزیة، واعتماد التعلیم القائم على المحاکاة، وتعزیز المهارات المهنیة والبحثیة من أبرز الأولویات التعلیمیة للکلیة فی مسیرتها نحو التمیز فی تعلیم التمریض الدولی.