هفته ی جهانی سواد رسانه و اطلاعات
سوادرسانه (MediaLiteracy):
سواد رسانهای به زبان ساده مبتنی بر سواد سنتی است و اشکال جدیدی از خواندن و نوشتن ارائه میکند. سواد رسانه ای، از پدیده های نوین در عصر ارتباطات و دنیای جهانی دیجیتال به شمار می رود که با سواد رسانه های دیجیتال متفاوت می باشد.
سواد رسانهای مبتنی بر مهارت خاص در دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام های رسانه های چاپی و غیر چاپی، درک تفاوت و تمایز انواع رسانه ها و محصولات رسانه ای و ساز و کارهای بهره مندی مناسب و موثر از رسانه ها و پیام رسان های شبکه های اجتماعی و دیجیتال است که با هدف مهارت افزایی و توانمندسازی شهروندان در جهت ارزیابی، تحلیل و تفکر انتقادی نسبت به پیام ها و اطلاعات منتشره می باشد و برآیند آن نیز مبتنی بر توانا ساختن افراد با آموزش مهارت در درک و نقد و تحلیل اطلاعات در دنیای دیجیتال و پیشگیری از پیامدهای منفی و زیانبارِ مترتب بر انتشار اطلاعات و داده ها در دنیای کنونی و مجازی است و بعنوان یکی از سوادهای دوازده گانه مطروحه از سوی یونسکو در سومین تعریف ارائه شده آن به شمار می رود که بر ضرورت آموزش و ترویج و ارتقاء آن از سوی آن سازمان و دیگر نهادهای بین المللی و منطقه ای نیز تاکید شده است.
چشمانداز فناوری های دیجیتال امروزی حکایت از آن دارد که 62.5 درصد از جمعیت جهان از اینترنت و 58.4 درصد از آنها بعنوان فعال در رسانههای اجتماعی به شمار می روند که در معرض مستمرِ افزایش آنلاینِ اطلاعات نادرست، اخبار و گزارشات فیک و خلاف واقع و دادهای اطلاعاتی مغایر در فضای دیجیتال قرار دارند که تهدیدی آشکار و بالقوه نسبت بر حق بر سلامت و حق بر حیات افراد بشر و تخدیشِ سلامت روح و روان و افکار و رفتار آنها می باشد و آموزش تفکر انتقادی و مشارکت مدنی و اجتماعی مربوط بدان بعنوان رهاورد سواد رسانه ای و اطلاعاتی در اطلاعات آنلاینِ فراگیر و منتشره در فضای رسانه و مجازی؛ از زمرۀ وظایف یونسکو در این باره در جهت توسعه همکاری های بین المللی مرتبط با حقوق بشر بین دولتها می باشد
بر این اساس، سواد رسانه ای، افراد را منتقد و متفکر و بعنوان شهروندی فعال و پویا و دانا و برخوردار از مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و حرفه ای می سازد و اهمیت سواد رسانه ای آنجا بیشتر نمایان می شود که اخبار و گزارشات منتشره در رسانه ها به اشکال گوناگون بر زندگی و هستی و نگرش و جهان بینی و باورها و ارزش ها به طور روزمره اثر می گذارند و رسانه ها بعنوان یک ابزار قدرتمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به شمار می روند و جوامع را متاثر از خود می سازند، به گونه ای که شهروندان با آگاهی نسبت به کارکرد رسانه های عمومی و شیوه های تاثیر گذاری آنها بهتر می توانند اثرات پیام های منتشره و هدایت شده از سوی رسانه ها را کنترل یا مدیریت نمایند و بر این اساس، سواد رسانه ای در یک معنا بیانگر هر آنچه که قدرت انسان را برای کنترل آثار ناشی از انتشار اخبار و گزارشات در رسانه ها و فضای مجازی افزایش دهد، به شمار می رود. از اینروست که قدرت در نگاه هانا آرنت به معنای" اثر گذاری در دیگران" بیان شده است و فرد موثر و تاثیر گذار که برخوردار از " شخصیت آلفایی" و بدور از" شخصیت ب تایی"، واگرا و منفعل است، نوعاً جامعه و پیرامون خود را متاثر از اندیشه ها و رویکردها و کارکردهای شخصی و حرفه ای خویش میسازد
نظر شما :