۶گام کلیدی برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۸ کد : ۷۵۵۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۳۸۹
۶گام کلیدی برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس

بیماری کرونا ویروس جدید 2019

 

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که طیفی از عفونتهای تنفسی خفیف از سرماخوردگی معمولی تا شدید مثل سارس، مرس کرونا ویروس  و اخیرا کرونا ویروس جدید را شامل

می شوند .

کرونا ویروس ها عمدتا " مشترک بین انسان و حیوان هستند و از حیوانات به انسان منتقل می شوند . بررسیها نشان داده است بیماری سارس ( Sars Cov  ) که در سال 2002 میلادی برای اولین بار از کشور چین گزارش گردید از گربه به انسان انتقال یافته و بیماری کرونا ویروس خاورمیانه ( MERS Cov ) که برای اولین بار در سال 2012 از کشور عربستان گزارش گردید از شتر به انسان انتقال یافته است در حال حاضر  طیف وسیعی از کرونا ویروس های شناخته شده که در جمعیت حیوانی در گردش است . هنوز قابلیت انتقال به انسان را ندارند .

بیماری کرونا ویروس جدید که برای اولین بار در 31 دسامبر 2019 از کشور چین گزارش گردید همچنان تهدید جهانی محسوب می شود . و در حال حاضر بیش از 14000 مورد تایید شده  ، با 304 مورد مرگ عمدتا" از کشور چین و سایر کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا و مواردی از سایر کشورها گزارش شده است  .

 کرونا ویروس جدید طیفی از علائم بالینی خفیف تا شدید را سبب می شود . و علائم بیماری شامل ناراحتی تنفسی ، تب ، سرفه ، و عوارض نادری مثل پنومونی ، سندرم حاد  و شدید تنفسی ( SARI ) ، نارسایی کلیوی را در بر می گیرد .

دوره کمون بیماری :  دوره کمون بیماری حداکثر 14 روز( 11-2) روز  و متوسط آن 5 روز

می باشد

موارد مشکوک بیماری شامل کسانی می شود که علایم بیماری وسابقه مسافرت به مناطق آلوده را داشته باشند .

 

پیشگیری :

درحال حاضر واکسن ودارویی برای بیماری وجود ندارد.ودرمان های حمایتی برای بیماران انجام می شود . مهمترین اصل در پیشگیری از بیماری شامل شستشوی مرتب دستها با آب وصابون ، پوشاندن دهان وبینی در هنگان عطسه وسرفه بوسیله دستمال و خمیدگی آرنج وانداختن دستمال در سطل زباله درب دار ، پختن کامل فرآورده های دامی از قبیل گوشت وتخم مرغ ، و..عدم تماس با بیماران مشکوک وتائید شده ، عدم روبوسی ودست دادن در زمان شیوع بیماری ، استراحت بیماران درمنزل وعدم حضور آنها در محل کار ومجمع عمومی ، اجتناب از انداختن آب دهان وبینی در معابر عمومی ، جداسازی بیمار در منزل وبیمارستان ، جداسازی وسایل غذا خوری و وسایل شخصی والبسه بیماران ، ضد عفونی سرویس های بهداشتی عمومی وخصوصی و...


( ۲۸ )

نظر شما :