به خطرات شایع ناشی از خانه ‌تکانی توجه کنید

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۴ کد : ۲۴۸۴۱ اخباراصلی
تعداد بازدید:۲۰۸
کارشناس مسئول کاهش خطر و بلایای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اولین شرط برای شروع یک خانه‌ تکانی موفق رعایت ایمنی است.
به خطرات شایع ناشی از خانه ‌تکانی توجه کنید

به گزارش وب دا مرکزی، رضا صالحی بیان کرد: آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی مانند شکستگی، پیچ‌خوردگی، کشیدگی و دررفتگی، اختلالات تنفسی ناشی از استنشاق مواد شستشو دهنده و یا تشدید بیماری‌های تنفسی مانند آسم، اختلالات موضعی(پوستی)، برق‌گرفتگی، سوختگی، آتش‌سوزی و انفجار از مهمترین خطرات شایع در خانه ‌تکانی هستند.

وی افزود: سقوط از ارتفاع هنگام تمیزکردن سقف یا ایستادن روی لبه پنجره برای پاک‌کردن شیشه، جابه‌جاکردن وسایل سنگین و لیز خوردن روی سطوح مرطوب و لغزنده باعث شکستگی، بریدگی، پارگی، رگ به رگ شدن، دررفتگی، کوفتگی و... در سر، تنه و اندام‌ها می‌شود؛ البته شرایط فردی مانند سن بالا، چاقی، عدم فعالیت فیزیکی، تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین D از جمله شرایطی هستند که احتمال اینگونه آسیب‌ها را افزایش می‌دهند.

وی تاکید کرد: عوارض استنشاق گازهای متصاعد شده از مخلوط مواد شوینده شیمیایی بر ریه‌ها جدی و در برخی موارد خطرناک است؛ سوزش مجاری تنفسی هنگام ورود بخار مواد شوینده به سیستم تنفسی و سرفه و تنگی نفس از علائم مسمومیت با بخارهای مواد شوینده شیمیایی است، استفاده از مواد سفید کننده در فضای بسته حمام و سرویس‌های بهداشتی به علت ایجاد گاز کلر، موجب تحریک راه‌های هوایی و در نهایت منجر به مسمومیت استنشاقی می‌شود که با علائمی چون سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس به‌ ویژه در افراد دارای زمینه بیماری‌های ریوی، همراه خواهد بود.

صالحی در ادامه برای پیشگیری از آسم و جلوگیری از تشدید آن توصیه کرد: در هنگام کار با انواع پاک‌کننده‌های فرش، مبلمان، گاز و سفیدکننده‌های سطوح و سرویس‌های بهداشتی و حمام، حتماً ماسک بزنید و هرگز دو ماده شیمیایی خانگی(مانند جوهر نمک و وایتکس) را با هم مخلوط نکنید؛ چون از ترکیب آن گاز سمی کلر متصاعد می‌شود که علاوه بر مسمومیت، عوارض بسیاری دارد.

کارشناس مسئول کاهش خطر وبلایا معاونت بهداشتی همچنین خاطرنشان کرد: قرار گرفتن در معرض سفیدکننده‌های خانگی علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های تنفسی می‌تواند باعث سوزش چشم‌، دهان و پوست شود. ماده‌های «فنل و نیتروبنزن» موجود در تمیزکننده‌های فرش و مبلمان قابل اشتعال هستند و به‌راحتی توسط پوست جذب می‌شوند؛ آن ها می‌توانند موجب عوارض بسیاری نظیر «سوزش» و بیماری خونی به نام «مِتهِموگلوبینِمی» ‌شوند که بر توانایی خون در حمل اکسیژن، سردرد، زودرنجی، سرگیجه، ضعف و خواب‌آلودگی تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: افرادی که سابقه‌ اگزماهای قبلی دارند، بیشتر در معرض این خطرات هستند؛ خشکی پوست، خارش، التهاب و سوزش، نشانه‌های مهم این بیماری هستند؛ مهم‌ترین توصیه برای پیشگیری از این بیماری، استفاده از دستکش است.

وی در پایان اضافه کرد: توصیه می‌شود تا از کرم‌های نرم‌کننده و حفاظتی استفاده شود. در صورت رفع نشدن علائم پس از چند روز، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

 

کلید واژه ها: بیماری تنفسی مواد مواد شوینده سوزش شوینده شیمیایی


نظر شما :