حفظ سلامت در سفر معنوی حج

۱۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۳ کد : ۲۷۵۰۰ اخباراصلی
تعداد بازدید:۲۴۰
دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آنچه باعث می‌شود افراد بیشترین بهره را از فرائض سفر حج ببرند، داشتن جسمی و روحی سالم است.
حفظ سلامت در سفر معنوی حج

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر نسرین روزبهانی بیان کرد: انجام مناسک صحیح، دعا، عبادت، نماز و کسب فیض از محیط‌ هایی که درهای رحمت خداوند در آن بیش از هر مکان دیگری به سوی بندگانش گشوده است ملزوماتی می‌خواهد که اولین آن، بعد از توفیقی که خداوند سبحان نصیب افراد می‌کند، سلامت جسم و روان است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی سرزمین عربستان، مقتضیات سفر و شرایط خاص تغذیه و زندگی در هتل ها، ضرورت حضور در تجمعات انسانی به هنگام برگزاری مراسم و … همگی از مواردی هستند که در صورت عدم رعایت نکات و دستورات بهداشت فردی و اجتماعی، زمینه ساز انتشار بیماری در میان میهمانان سرزمین وحی خواهند شد.

وی تاکید کرد: کلیه زائرین حرم الهی لازم است بهداشت فردی را رعایت کرده و دست ها را به طور مرتب با آب و صابون به خصوص قبل از غذا خوردن غذا و بعد از استفاده از توالت بشویند، عدم تماس دست های آلوده با چشم، دهان و بینی و کوتاه کردن ناخن ها را در دستور کار خود قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: استحمام روزانه و تعویض مرتب لباس، استفاده از حوله و وسایل شخصی، به همراه داشتن لیوان نشکن برای نوشیدن آب، رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن منظم، حداقل دو بار در روز، اگر بعد از هر وعده غذایی باشد بهتر است؛ مسواک و خمیر دندان همراه خود داشته باشید) از دیگر نکات بهداشتی می باشد.

وی تاکید کرد: رعایت رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کرونا مثل زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی تا حد امکان، عدم دست دادن و روبوسی و در آغوش گرفتن دیگران، استفاده از زیرانداز مناسب در زمان خواندن نماز یا نشستن، استفاده از تسبیح و سجاده شخصی، تکمیل واکسیناسیون قبل از مشرف شدن از موارد الزامی می باشد.

وی در ادامه رعایت رفتارهای پیشگیری کننده از مانند آبله میمونی از جمله رعایت بهداشت فردی، ضدعفونی و شستشوی دست ها بخصوص اگر به سطوح مشترک دست زده می شود مانند میله ها و دست گیره ها در اتوبوس و یا مکان های عمومی و دوری از حیوانات و لاشه آنها را از دیگر موارد مهم برشمرد.

وی اضافه کرد: حجاج گرامی با مصرف آب سالم به اندازه کافی (فقط از بطری آب های پلمب شده استفاده کنید یخ مورد استفاده در امکان و یخ های فروشی غیربهداشتی هستند)، مصرف میوه و سبزی کاملا شسته شده به اندازه کافی، کمتر مصرف کردن غذاهای چرب و شیرین، عدم مصرف نوشابه های گازدار، خوردن منظم غذا و جلوگیری از گرسنگی طولانی مدت و البته پرهیز از پرخوری رعایت رژیم غذایی در صورت بیمار بودن (مثل دیابت و بیماری قلبی، فشار خون بالا ...)، عدم مصرف غذاهای آماده و فاسدشدنی در بین راه (اگر غذایی به شما داده می شود همان لحظه آن را میل کنید، در صورت با خود بردن فاسد می شود و شما را مسموم می کند؛ می توانید از تنقلات مانند خشکبار مطمئن استفاده کنید) یاریگر حفظ سلامت خود باشند.

دکتر روزبهانی به منظور پیشگیری از گرمازدگی توصیه به نوشیدن مایعات به اندازه کافی، به همراه داشتن آب سالم و بادبزن، عدم حضور طی ساعات گرم روز در فضای باز تا حد امکان، استفاده از لباس های گشاد و سبک، به همراه داشتن داروهای ضروری و مصرف به موقع آن ها، همراه داشتن کارتی که مشخص کننده بیماری شما(مثل دیابت و ...) باشد، عدم استعمال سیگار و دخانیات، مراقبت در عبور و مرور از خیابان و معابر و بالا و پایین رفتن از پله ها و مکان های ناهموار، قرار نگرفتن در معرض باد مستقیم کولر و پنکه بخصوص با بدن عرق کرده و خیس کرد.

گفتنی است که پس از بازگشت از سفر حج نیز لازم است هم زائر و هم اقوام و استقبال کنندگان نکات بهداشتی را رعایت کرده و مراقب خود و دیگران باشند و از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن دیگران پرهیز کنند، ولیمه نداده و یا با کمترین میهمان انجام شود، در صورت هر گونه علائم بیماری تنفسی، اسهال و یا پوستی خود را قرنطینه کرده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

 

کلید واژه ها: رعایت دست عدم آب مصرف همراه


نظر شما :