آیا می توان از بروز دیابت جلوگیری و یا عوارض آن را به تاخیر انداخت ؟

۲۸ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۱ کد : ۳۰۶۶۳ اخباراصلی
تعداد بازدید:۱۸۶
این بیماری در طی سال های اخیر به یکی از بزرگترین اپیدمی های تاریخ در جهان تبدیل شده است و با توجه به تغییر سبک زندگی در جوامع کنونی بشری ، روز به روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود.
آیا می توان از بروز دیابت جلوگیری و یا عوارض آن را به تاخیر انداخت ؟

به گزارش وب دا مرکزی،در کشورمان حداقل 15/14 درصد جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج می برند که تعدادشان بیش از 5/7 میلیون نفر برآورد می شود.
اما نکته مهم این است که با پیشگیری ، تشخیص هرچه زودتر دیابت و درمان به موقع آن می توان یک زندگی طبیعی و طول عمری طولانی داشت .
کارشناس واحد دیابت اداره پیوند ودرمان بیماری های دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت : در سال جاری نیز به منظور آگاهی عموم جامعه درباره بیماری دیابت و تاکید براهمیت مراقبت دیابت روزهای 21 لغایت 27 آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت و23 آبان مصادف با 14 نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت با شعار " با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم " تعیین گردیده است.
سیده رضوان موسوی می گوید : دیابت یا بیماری قند خون یک بیماری مزمن است که طی آن قند خون ( گلوکز) فرد مبتلا بالا رفته و متعاقبا" عوارض گوناگونی از قبیل عوارض چشمی ، کلیوی ، قلبی- عروقی ، مشکلات پوستی ، شنوایی ، آلزایمر ، افسردگی ، مشکلات دهان و دندان ، مشکلات عصبی و حتی کما برای وی ایجاد می شود که این عوارض مسول بیشترین ناتوانی ها و مرگ ومیرهای ناشی از دیابت هستند.
او در پایان افزود : عوامل متعددی چون سابقه خانوادگی ، اضافه وزن ، عدم فعالیت ، سن ، چربی خون ، بارداری ، عوامل محیطی ، فشار خون و... در ابتلای به این بیماری تاثیر دارد که می توان با مصرف غذاهای سالم (کم کالری ، کم چرب و در مقابل فیبر بالا) ، ورزش ، داشتن وزن ایده آل ، نوشیدن آب کافی ، عدم مصرف دخانیات ، چک آپ مرتب و ... از ابتلا به آن پیشگیری کرد و حتی در صورت ابتلای به دیابت بروز عوارض را به تاخیر انداخت.

کلید واژه ها: دیابت بیماری عوارض خون مشکلات عوامل


نظر شما :