اصلاح روش‌های مدیریت سنتی در نظام سلامت با تغییر الگوها

۰۴ تیر ۱۴۰۱ | ۰۷:۵۴ کد : ۲۷۳۰۹ اطلاعیه
تعداد بازدید:۴۱۶
معاون توسعۀ مدیریت و منابع وزارت بهداشت در اجلاس معاونین توسعۀ دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته: روش‌های مدیریت سنتی در نظام سلامت با تغییر الگوها باید اصلاح شود.
اصلاح روش‌های مدیریت سنتی در نظام سلامت با تغییر الگوها

به گزارش روابط عمومی معاونت توسعۀ مدیریت و منابع وزارت بهداشت، دکتر بهروز رحیمی با بیان این‌که شهید چمران اسطوره‌ای از کنار هم قراردادن تعهد و تخصص در کار بود، اظهار کرد: این شهید بزرگوار به همۀ ما آموخت که می‌شود تعهد و تخصص را در کنار اعتقادات و متدین بودن شخصیت فردی و جمعی قرار داد و نوع مدیریت را به سمت استراتژیک بودن کارآمد حرکت داد.

وی در ادامه افزود: شهید چمران اعتقاد داشت، نمی‌شود فردی که متخصص و متعهد و متدین نیست را در عرصه‌های مدیریت قرار داد و شاکلۀ یک مجموعه را در دستان وی رها کرد و این نهایت بی‌تقوایی است که فردی تخصص و تعهد نداشته باشد و بخواهد مدیریت و مسئولیتی را بپذیرد.

دکتر رحیمی با بیان این‌که کارکنان و مدافعان سلامت کشور در دوران مقابله با ویروس منحوس کرونا جایگاه و حساسیت حوزۀ سلامت را در بین جامعه و مردم نمایان کردند گفت: تکریم و تقدیر می‌کنم همۀ زحمات شبانه‌روزی، جان‌فشانی و روحیۀ شهادت‌طلبانۀ کارکنان نظام سلامت را که این‌قدر مجاهدانه در این دوران سخت و نفس‌گیر تلاش کردند و از جان خود گذشتند تا بتوانند سنگر سلامتی مردم را حفظ کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: تاب‌آوری نظام سلامت و ارزشمندی و جایگاه مهم و حساسیت شغلی سرمایه‌های انسانی در حوزۀ سلامت در دوران ویروس منحوس کرونا نمایان شد که در این راستا به‌صورت ویژه از همه مدافعین سلامت از پایین‌ترین سطوح تا بالاترین آنان، تقدیر و تشکر می‌کنم.

دکتر رحیمی با بیان این‌که تقدیر زبانی از عملکرد و رشادت‌های مدافعان سلامت قطعاً کافی نیست و باید به‌صورت عملی این تقدیر انجام شود گفت: مجموعۀ وزارت بهداشت از مقام عالی وزارت تا دیگر معاونین ایشان در راستای حفظ ارزش‌های منابع انسانی هر آنچه لازم است و در راستای قوانین و مقررات در توان دارند را انجام خواهند داد تا منابع انسانی وزارت بهداشت که ارزشمندترین منابع در این وزارتخانه هستند، حفظ‌شده و در مسیر درستی که تاکنون قدم برداشته‌اند، برای مردم و کشور خدمتگزاری کنند.

دکتر رحیمی با بیان این‌که هیجانات پیرامون مباحث شغلی نباید ما را در مسیر دیگری خارج از هدف نهایی که تعالی نظام سلامت است، قرار دهد گفت: همۀ ما طبق سیاست‌های استراتژیک و راهبردی، مسیر و هدف نهایی را ریل‌گذاری کردیم و تحت هیچ شرایطی نباید هیجانات و اتفاقات پیرامون ما باعث خروج لوکوموتیو کاری ما از ریل‌های مذکور شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین مؤلفه‌هایی که اجازه نمی‌دهد ما از مسیر و هدف خود دور شویم، اخلاق است و باید با تمام توان بکوشیم در هر شرایطی اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنیم و به اصول اساسی آن پایبند باشیم تا به‌درستی هدایت‌شده و به مقصد نهایی برسیم.

دکتر رحیمی با اشاره به اهمیت ادبیات مدیریتی و استراتژیک در کلام، رفتار و عملکرد مدیران حوزه سلامت گفت: یک مدیر موفق در عرصه سلامت علاوه بر این‌که عملکردی مدبرانه در راستای سیاست‌گذاری‌های بالادستی دارد، باید نوع کلام و گفتارش نیز سلامت‌محور باشد و چهارچوب و ابعاد مختلف حوزۀ سلامت را علاوه بر عملکرد، در گفتارش نیز به تصویر بکشد و هر آنچه باید و شاید را به عموم مردم نمایان و نشان دهد.

وی در ادامه گفت: همۀ ما مدیران و کارکنان نظام سلامت در راستای وظایفی که بر عهده داریم، مکلف به جهاد تبیین هستیم و مردم عزیز کشور ما حق دارند که بدانند مدیران و کارگزاران این کشور علاوه بر حفظ ارزش‌های نظام و مقدسات جمهوری اسلامی، چه اقدامی را در راستای بهبود شرایط کشور و مردم انجام می‌دهند و این از وظایف مهم مدیران و روابط عمومی‌های سازمان‌هاست که باید روشنگری و بازگویی در کلام داشته باشند.

دکتر رحیمی با بیان این‌که باید مدیران نظام سلامت به دنبال الگوهای جدید مدیریتی نیز باشند گفت: برخی از الگوهای قدیمی در مدیریت نظام سلامت ما همچنان وجود دارد و نباید اجازه دهیم اشتباهاتی که بعضاً در گذشته صورت گرفته است، مجدد تکرار شود.

وی در ادامه گفت: الگوهای جدید مدیریتی در حوزۀ سلامت به‌معنای ابداع و تغییرات بزرگ و استفاده از تفکرات هیجانی آنی نیست، بلکه اصلاح یک فرایند مدیریتی اشتباه می‌توانند بهترین اقدام در راستای الگوسازی جدید و مدیریت راهبردی نوین باشد.

دکتر رحیمی با بیان این‌که روش‌های سنتی مدیریت در حوزۀ بهداشت و درمان باید اصلاح شود گفت: روش‌های بعضاً سنتی مدیریت همچنان در بخش‌های مختلف حوزۀ سلامت دیده می‌شود که باید با اصلاح ساختاری و تغییر آن به‌سوی مدیریت نوین، شرایط و کیفیت مدیریت در حوزه بهداشت و درمان را پویاتر و اثربخش‌تر کنیم تا مردم طعم حقیقی خدمات سلامت را بیش از پیش بچشند.

وی در پایان ضمن تأکید بر مسئولیت‌پذیری مدیران نظام سلامت در مناصب مدیریتی بیان کرد: هدف نهایی ما مدیران نظام سلامت، ارتقای سلامت در جامعه است و بدون منابع انسانی متخصص و کارآزموده این اتفاق نخواهد افتاد و از همه مهم‌تر این‌که بین گروه‌های تخصصی منابع انسانی باید اعتماد وجود داشته باشد و کار تیمی و گروهی و تقسیم‌کار بر مبنای تخصص‌های مختلف سیاست‌گذاری شده، باید سرلوحه کار همه مدیران نظام سلامت باشد.

کلید واژه ها: مدیریت سنتی معاون توسعۀ مدیریت و منابع وزارت بهداشت دکتر بهروز رحیمی اجلاس معاونین توسعۀ دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته شهید چمران کرونا جهاد تبیین کارکنان نظام سلامت منابع انسانی الگوهای جدید مدیریتی


( ۲ )

نظر شما :