هفته سلامت جوان ۲۱ الی ۲۷ اسفند ماه

هفته سلامت جوان

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۳ کد : ۲۴۴۵۸ اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۵۱۳
۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، مصادف با ۱۱ شعبان ، روز تولد حضرت علی اکبر و روز ملی جوان است ، تاریخ برگزاری هفته سلامت جوان ۲۱ الی ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۰خواهد بود. شعار انتخابی با توجه به شعار روز جهانی بهداشت و شرایط موجود، عبارت است از: جوان عزیز، تو لایق بهترین ها هستی...

23 اسفند ماه سال 1400، مصادف با 11 شعبان ، روز تولد حضرت علی اکبر و روز ملی جوان است ، تاریخ برگزاری هفته سلامت جوان 21 الی 27 اسفند ماه 1400خواهد بود. شعار انتخابی با توجه به شعار روز جهانی بهداشت و شرایط موجود، عبارت است از: جوان عزیز، تو لایق بهترین ها هستی...

    سنین جوانی دوره شکل گیری بساری از عادات و رفتار های اجتماعی می باشد. لذا مدیریت سلامت جوانان و پاسخگویی شایسته به نیاز های خاص این گروه سنی می تواند در آینده ، بیشترین ارزش اقتصادی را برای جامعه به همراه داشته باشد.

      با سرمایه گذاری برای ارتقای سلامت جوانان می توان بسیاری از هزینه های مستقیم و غیرمستقیم سلامت که به دنبال از دست رفتن سال های مفید زندگی به دلیل مرگ و یا ناتوانی حاصل می شود، جلوگیری نمود و با تضمین سلامت ایشان ، سلامت کل جامعه و نسل های  آتی کشور را تضمین نمود.

    مطابق با مستندات آماری سال 1390 مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت،  مرگ و میر ناشی از حوادث مربوط به حمل و نقل در جنس مونث 21.79%  و در جنس مذکر 39.44% از کل مرگ ها در ارتباط با گروه سنی 18 تا 29 سال را به خود اختصاص داده است. حوادث رانندگی در ایران پس از بیماری های قلبی عروقی، دومین عامل مرگ و ناتوانی به حساب می آیند. و در گروه سنی 18 تا 29 سال عمده ترین علت مرگ ، حوادث حمل و نقل و رانندگی می باشد.

    بررسی های مختلف در زمینه پیشگیری از بروز حوادث نشان می دهد که بخشی از برنامه های آمادگی برای مقابله با حوادث ، برخورداری از دانش کافی درباره علل وقوع حادثه و راه های برخورد با آن است. آگاهی و عبرت از نتایج وقوع حوادث تلخ باید منجر به عکس العمل مناسب در جهت حذف زمینه بروز آن ها گردد.

به طور کلی 4 محور اساسی در پیشگیری و مراقبت از حوادث مورد توجه قرار می گیرد: ایجاد فرهنگ ایمنی در جامعه ، رعایت استانداردهای فنی، بهداشتی و نکات ایمنی، الزام به رعایت قوانین و مقررات بهداشتی، ایمنی و آموزشی برای پیشگیری از حوادث.

از آنجایی که تولیت امر سلامت آحاد مختلف جامعه بر عهده مرکز بهداشت گذاشته شده است، لذا مرکز بهداشت درصدد است تا از طریق مداخلات پیشگیرانه مشارکت محور در ارتباط با شایع ترین علت مرگ و میر که همان حوادث حمل و نقل می باشد با رویکرد آموزش گروه هدف 18 تا 29 سال و توانمند سازی آنان  و با تاکید بر عوامل قابل پیشگیری در حوادث ترافیکی، گام مهمی در جهت ارتقا و اعتلای سلامت این گروه سنی  دربردارد.

پر واضح است که دست یافتن به این مهم ، جز با مشارکت سایر بخش ها، اعم از دولتی و خصوصی و شهروندان  امکان پذیر نمی باشد، نکته مهم حساس سازی مسوولین ذیربط در ارتباط با عوامل غیرفردی می باشد. بر این اساس و به منظور اجرایی نمودن بسته های آموزشی مرتبط، ضروری است تا از مشارکت سایر بخش هایی که هریک ، به نوعی داعیه سلامت و امنیت جامعه را عهده دار هستند، بهره گیری لازم انجام شود. امید است با ارائه آموز ش های مناسب بتوانیم آگاهی سرمایه های عظیم کشور را نسبت به شیوع حوادث حمل و نقل و راه های پیشگیری از آن ارتقا بخشیم و با تغییر رفتار جوانان عزیز، زمینه ی اعتلای سلامت آنان را بیش از پیش فراهم نماییم. در این راستا در کلیه پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت سطح شهر و روستا،مراقبت های اولیه بهداشتی آموزش های مبتنی بر سوانح و حوادث جاده ای و  مهارت های زندگی و .... جهت عموم مردم از جمله جوانان به صورت رایگان برگزار می گردد. . جوانان عزیز می توانند با مراجعه به پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت از وضعیت سلامت خود وچگونگی دریافت آموزش های مذکور آگاه شوند.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: جوان -بهداشت -سلامت -اراک -جوانان


نظر شما :