روز جهانی شنوایی

روز جهانی شنوایی (۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۰)

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۸ کد : ۲۴۵۰۱ اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۴۸۳
تأکید سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲ میلادی بر روی "شنیدن ایمن" متمرکز شده است. روز جهانی شنوایی سال جاری با شعار "مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید!" بر اهمیت پیشگیری از کم شنوایی با شنیدن ایمن

 

مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید!

 پیام های کلیدی:

  • شنوایی خوب در طول زندگی با اجرای برنامه های مراقبت از شنوایی امکان پذیر می شود.
  • بسیاری از عوامل خطر بروز کم شنوایی را می توان با اجرای برنامه سلامت گوش و مراقبت از شنوایی پیشگیری نمود.
  • خطر آسیب شنوایی ناشی از اصوات تفریحی و استفاده ناایمن از وسایل صوتی شخصی را می توان با برنامه های آگاهسازی و ارتقاء سطح سواد سلامت و ترویج  "شنیدن ایمن"  کاهش داد.

 این موضوعی است که نیاز به توجه و مشارکت همه نهادها، سازمان ها و مردم خواهد داشت. لذا باید تمامی انتخاب های موجود در این زمینه مورد توجه جدی قرار گیرند.

پیام های کلیدی هفته جهانی ناشنوایی

  1. حفظ و تامین مراقبت از گوش و سلامت شنوایی، راههای ارتباطی ما را در ابعاد مختلف زندگی با افراد جامعه خودمان و جوامع مختلف و در سطوح جهانی میسر می سازد.
  2. ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آنها، نقش بسزایی در جلوگیری از روند رو به تزاید موارد جدید کم شنوایی دارد.
  3. برای افرادی که به نوعی دچار کم شنوایی هستند، انجام مداخلات مناسب و به موقع مراقبتی می تواند دسترسی به آموزش، اشتغال و ارتباطات موثر این عزیزان را در جامعه تسهیل نماید.
  4. عدم دسترسی افراد کم شنوا به مداخلات بموقع و مناسب مراقبتی نظیر استفاده از سمعک ها و پروتز های کاشت حلزون شنوایی آثار بسیار سوئی را در جامعه به ارمغان خواهد آورد.
  5. پیشگیری از کم شنوایی فقط از طریق ادغام کامل برنامه سلامت گوش و مراقبت از شنوایی در نظام مراقبت های اولیه سلامت کشورها میسر می شود.

عموم مردم

  • وجود شنوایی موثر و برقراری ارتباط مناسب در تمام مراحل زندگی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • با اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند: محافظت شنوایی در برابر اصوات بلند، اجرای اقدامات مراقبتی از سلامت گوش و شنوایی و ایمن سازی افراد در برابر بیماری های عفونی می توان از ابتلا به کم شنوایی (و بیماریهای گوشی مربوط به آن) جلوگیری کرد.
  • کم شنوایی و بیماری های گوشی مربوط به آن وقتی به موقع شناسایی شده و مراقبت های بموقع و مقتضی را دریافت نمایند می توانند بخوبی کنترل شده و از عوارض مربوط به آن جلوگیری کرد.
  • افرادی که در معرض خطر کم شنوایی هستند باید شنوایی خود را بطور مرتب و منظم بررسی کنند.
  • افرادی که دچار کم شنوایی هستند و یا دارای بیماری های گوشی با خطر کم شنوایی می باشند باید مراقبت های خود را از یک ارائه دهنده خدمت شنوایی شناسی در سطوح مختلف خدمات مراقبتی مربوطه تحت نظارت شبکه بهداشتی دریافت نماید.
  • اقدامات بموقع پیشگیرانه برای جلوگیری و رفع کم شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی یک ضرورت است.
  • سرمایه گذاری در مداخلات مراقبتی مقرون به صرفه به نفع افراد کم شنوا خواهد بود و سود مالی موثری را برای کل جامعه به ارمغان خواهد داشت.
  • دولت ها باید برای ادغام برنامه های مراقبت از گوش و شنوایی در برنامه های ملی سلامت کشور با هدف توسعه پایدار و پوشش جهانی بهداشت اقدام کنند.

لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: شنوایی-بهداشت -اراک-مراقبت-


نظر شما :